بررسی تأثیر اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاریابی همگرایی بر عملکرد بانک با نقش میانجی فرهنگ خدمتگزاری
محورهای موضوعی : بازاریابی اسلامیحسین سالاری مهر 1 , سید محمد رضا داودی 2 , محمدرضا دلوی 3
1 - دانش آموخته مدیریت بازرگانی ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.
3 - عضو هیان علمی دانشگاه دهاقان
کلید واژه: عملکرد بانک, اخلاق بازاریابی اسلامی, بازاریابی همگرایی, سواد دیجیتالی سازمانی. ,
چکیده مقاله :
این پژوهش که با هدف «بررسی تأثیر اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاریابی همگرایی بر عملکرد بانک با در نظر گرفتن نقش میانجی فرهنگ خدمتگزاری و نقش تعدیلگر سواد دیجیتالی سازمانی در بانک سپه شهر اصفهان » انجام گرفته است؛ از نظر روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری کلیه کارکنان شعب بانک سپه اصفهان است . ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه سوندی و همکاران(2022) برای متغیرهای اخلاق بازاریابی اسلامی، بازاریابی همگرایی، عملکرد بانک، و سواد دیجیتال سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ خدمتگزار است. اندازه گیری روایی پرسشنامه¬ها از روش صوری و محتوایی و روایی سازه و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر 0.973 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای Spss26 و Smart Pls4 انجام شد. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاریابی همگرایی بر عملکرد بانک و فرهنگ خدمتگزار تاثیر دارد؛ همچنین سواد دیجیتال سازمانی رابطه بین بازاریابی همگرایی و اخلاق بازاریابی اسلامی و عملکرد بانک را تعدیل کرد. ولی فرهنگ خدمتگزار در رابطه بین اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاربابی همگرایی با عملکرد بانک میانجی نیست. بنابراین میتوان گفت که اخلاق بازاریابی اسلامی و بازاریابی همگرایی با نقش تعدیلگر سواد دیجیتالی سازمانی میتوانند بهبود عملکرد بانک را تضمین کنند و به رشد و توسعه آن کمک کنند.
This research was conducted with the aim of "investigating the effect of Islamic marketing ethics and convergence marketing on bank performance, taking into account the mediating role of service culture and the moderating role of organizational digital literacy in Sepeh Shahr Bank of Isfahan"; In terms of the method, it is a descriptive-survey of the correlation type with an applied nature and cross-sectional in terms of time. The statistical population is all the employees of Sepe Bank Isfahan branches. The measuring tool of the research is Sundi et al.'s (2022) questionnaire for the variables of Islamic marketing ethics, convergence marketing, bank performance, and organizational digital literacy, and the researcher-made questionnaire of the servant culture. The validity of the questionnaires was measured by form and content method and construct validity and Cronbach's alpha was calculated to determine its reliability, and its value was estimated to be 0.973. Data analysis was done using Spss26 and Smart Pls4 software. The structural equation method was used to test the hypotheses. The results of the research showed that the ethics of Islamic marketing and convergence marketing have an effect on the bank's performance and service culture; Also, organizational digital literacy moderated the relationship between convergence marketing and Islamic marketing ethics and bank performance. However, servant culture is not a mediator in the relationship between Islamic marketing ethics and Bazarbabi convergence with bank performance. Islamic marketing ethics and convergence marketing with the moderating role of organizational digital literacy can ensure the improvement of bank performance.
منابع
اسکندرپور، بهروز، حیدری عراقی، بابک، صائب نیا، سمیه.(1399).بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر اعتبار برند با نقش میانجی گری استراتژی احیای خدمات، مدیریت کسب و کار، دوره: 13، شماره: 50، شماره پیاپی: 2، صص: 22-42.
امیرحصاری، سارا، عماری، حسین، قره بیگلو، حسین، بوداقی، حسین.(1400). بررسی تاثیر متغیر تعدیلگر فعالیت های اخلاقی مدیر بر بازاریابی نوع دوستانه در کسب و کار اسلامی، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره: 13، شماره: 50 ، شماره پیاپی: 2، صص: 65-84 .
تقوی خانقاه، میرمهران.(1393). بررسی تأثیرات بازاریابی اخلاقی بر ترجیحات مشتریان در انتخاب بانک ملت و اثر این انتخاب بر سهم بازار بانک ملت، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره: 6، شماره: 23، شماره پیاپی: 23، صص: 105-122.
رضویان، سیدعلی، سروش فرد، مجتبی.(1393).ارزیابی قابلیت همگرایی استراتژیهای بازاریابی با استراتژیهای منابع انسانی در سازمان،اولین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن ۲۱،تهران.
عامری پور،فرهاد.(1401). نقش حسابداری مدیریت استراتژیک بر ابعاد مزیت رقابتی شرکتها، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال ششم، شماره 7، صص:566-579.
کرمی، عشرت.(1401). بررسی رابطه نوآوری باز و عملکرد سازمانی با نقش میانجی مزیت رقابتی (مطالعه موردی: سازمان بیمه ایران)،سیزدهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در مدیریت، اقتصاد و توسعه.
کسرایی، احمدرضا، اعتمادی، احمدرضا.(1400). بررسی نقش سواد دیجیتال و حمایت سازمانی در عملکرد یادگیری الکترونیکی با در نظر گرفتن متغیر میانجی تداوم آموزش الکترونیکی(مورد مطالعه: شهرداری منطقه 2 تهران)، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، دوره: 13، شماره: 50، شماره پیاپی: 50، صص: 133-152.
محمدی، منیژه، مالکی، مجتبی، سعیدی، لیلا.(1401). تأثیر قابلیت های سازمانی بر مزیت رقابتی در بانک ملی ایران با توجه به نقش پویایی بازار و ایجاد ارتباط با مشتری،فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال: ششم، شماره: 5، صص: 1074-1096.
مصلح، عبدالمجید، اله یاری بوزنجانی، احمد.(1394). اخلاق در بازاریابی: ارزش های اخلاقی مورد تاکید اسلام در مدیریت فعالیت های بازاریابی، نشریه: پژوهش نامه اخلاق، دوره:8، شماره:28، صص :57-73.
مصلح، عبدالمجید، اله یاری بوزنجانی، احمد.(1394). اخلاق در بازاریابی: ارزش های اخلاقی مورد تاکید اسلام در مدیریت فعالیت های بازاریابی، نشریه: پژوهش نامه اخلاق، دوره:8، شماره:28، صص :57-73.
موسوی، هانیه.(1398). بررسی رابطه بین اخلاق بازاریابی اسلامی و اعتبار برند (مورد مطالعه: بانک صادرات استان اردبیل)، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی مقدّس اردبیلی.
نصرت پناه، سیاووش، حصیر چی، امیر، دهقانی، محبعلی.(1397). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمانی بانک انصار، پژوهش های مدیریت منابع انسانی، شماره: 31، صص:135-158.
نوروزی، حسین، عبداله پور، سجاد.(1394). بازاریابی همگرایی: ترکیب نام تجاری و بازاریابی مستقیم برای کسب سود بی سابقه، انتشارات فوژان، تهران.
یاراحمدی، لیلا، عارف نژاد، محسن، وحدتی، حجت.(1401). بررسی تاثیرویژگی های درون سازمانی بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی با نقش میانجی بازاریابی کارآفرینی در سازمان های دانش بنیان فعال در پارک علم و فناوری استان لرستان،هفتمین همایش ملی پژوهش های نوین در مدیریت ، اقتصاد و حسابداری ایران،تهران.
Abbas, A., Nisar, Q.A., Husain Mahmood, M.A., Chenini, A., Zubair, A., (2019). The role of Islamic marketing ethics towards customer satisfaction, Journal of Islamic Marketing, Volume: 11 , Issue: 4.
Al Hadi, Cahyo, Budi,(2021), Marketing Ethics at Islamic Banks: Principles and practices, Journal of Islamic Economic Laws, pp. 17-41
Barney, J.B., Dunlosky, J., Guerini, K., Cavallini, E. and Hertzog, C. (1991), “Firm resources and sustained competitive advantage”, Journal of Management, Vol. 17 No. 1, pp. 99-120, doi: 10.1177/014920639101700108.
Caviggioli, F. (2016), “Technology fusion: identification and analysis of the drivers of technology convergence using patent data”, Technovation, Vol. 55-56, pp. 22-32.
Chen, Z., Zhu, H., Liu, F. (2023). Simulating wood companies development considering the effect of ethical marketing. Heliyon, Volume 9, Issue 1, e13038
El Junusi,(2020), Digital Marketing During the Pandemic Period; A Study of Islamic perspective, Journal of Digital Marketing and Halal Industry, pp. 15-28
Filho, E.J.M.A., Gammarano, I.D.J.L.P. and Barreto, I.A. (2021), “Technology-driven consumption: digital natives and immigrants in the context of multifunctional convergence”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 29 No. 3, pp. 181-205.
Frasquet, M. and Miquel, M.-J. (2017), “Do channel integration efforts pay-off in terms of online and offline customer loyalty?”, International Journal of Retail and Distribution Management, Vol. 45 No. 7/8, pp. 859-873, doi: 10.1108/IJRDM-10-2016-0175.
Kim, W.C. and Mauborgne, R. (2004),“Blue ocean strategy”, Harvard Business Review, October, pp. 1-11.
Kozanoglu, D.C. and Abedin, B. (2021), “Understanding the role of employees in digital transformation: conceptualization of digital literacy of employees as a multi-dimensional organizational affordance”, Journal of Enterprise Information Management, Vol. 34 No. 6, pp. 1649-1672, doi: 10.1108/JEIM-01-2020-0010.
Megdadi, H., (2021). Investigating the Effects of Islamic Business Ethics and Etiquette on Business Relationships and Customers’ Adoption of Internet Banking, PP:8-12.
Morgan, N.A., Whitler, K.A., Feng, H. and Chari, S. (2019), “Research in marketing strategy”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 47 No. 1, pp. 4-29.
Park, S.-J. and Staelin, R. (2019), ‘“Interpretation of product differentiation in linear demand functions”, In Handbook of Research on Distribution Channels, (p. 267).
Ratano, P. (2018), Digital Competence and Digital Literacy in Social Media Usage for the Visually Impaired Youths in Thailand, National Institute of Development Administration.
Yi, B.S. (2014), “A comparative research on internet usage time and digital literacy of university students in accordance with their major”, International Journal of Technology and Inclusive Education, Vol. 3 No. 2, pp. 311-319.
Zhang, X., Majid, S. and Foo, S. (2010), “Environmental scanning: an application of information literacy skills at the workplace”, Journal of Information Science, Vol. 36 No. 6, pp. 719-732, doi: 10.1177/ 0165551510385644.