ذات و صفات خدا از دیدگاه مولوی
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنرقیه سپهری صومعه سفلی 1 , فاطمه مدرسی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ابیّات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان ، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران.
کلید واژه: صفات, ذات, کلید واژهها: مولوی, عینیّت ذات و صفات,
چکیده مقاله :
چکیده یکی از مسایل مهمّ اعتقادی و کلامی پس از اثبات هستی خداوند، مسألۀ ذات و صفات الهی میباشد که از مسایل اساسی در علم کلام، فلسفه و عرفان می باشد. در مبحث ذات خداوند، در بین نگاه های کلامی مختلف چندان اختلاف مشاهده نمی شود. آنچه در فِرَق کلامی دست مایة اختلاف بوده است، بحث صفات خداوند و ارتباط صفات با ذات بوده است. در این پژوهش برآنیم تا نظر مولانا را در مورد این مقوله به روش تحلیلی – توصیفی بیان داریم. برآیند تحقیق حاکی از آن است که مولانا، در بحث از ذات و صفات خداوند، با تمایز زدایی از ذات و صفات حق، آن دو را یکی دانسته است، هر چند که وی بر اساس مشرب عرفانی و کلامی، صفات خداوند را قدیم می خواند؛ امّا این امر بدان معنی است که وی ذات حق را یکی می داند که هیچ کثرتی در آن وجود ندارد. بنابراین وی صفات الهی را دخیل در همان ذات حق دانسته و آنها را فقط در حدّ یک وصف و عبارت میداند.
Abstract One of the important faith and verbal beliefs after the proof of God's existence is God's essence and attributes which is among the most monotheistic ideas of philosophy and mystic sciences. In the issue of God's essence, there are not significant differences between the different verbal views. What has provoked the dispute among verbal sects, is the issue of God's attributes and their relation between them and essence. In this research, we aim to state Maulana's opinion about this category in analytic – descriptive method. The research resultant indicates that in the discussion of God's essence and attributes, Maulana distinguished between them, and considered God's essence and attributes as a whole. Although, according to mystic and verbal tenets he calls God's attributes as " old ", it means that he knew God's essence as a unique one, in which there is no plurality. So, in his view, God's attributes are involved in God's essence and considered them as a description and statement.
فهرست منابع و مآخذ
_||_