بررسی خَلق و خُلق محمّدی در مثنویهای شعر فارسی (از سنایی تا شیخ محمود شبستری)
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنرقیه هادی پ.ر 1 , مریم محمدزاده 2 , رامین صادقی نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر ، ایران
3 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
کلید واژه: شعر فارسی, نعت, کلید واژهها: حضرت محمّد(ص), خَلق نبوی, خُلق نبوی,
چکیده مقاله :
چکیده مطالعة زوایای گوناگون شخصیّت، رفتار و زندگی پیامبر(ص) از اهمّیّت بسزایی برخوردار است؛ در پژوهش حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی، به یاری شواهدی از متن، به بررسی خَلق و خُلق حضرت محمّد(ص) در مثنوی های شعر فارسی از سنایی تا شیخ محمود شبستری پرداخته شد. یافته ها نشان میدهد که در این مثنوی ها بیشتر به جنبه های خُلقی و باطنی حضرت پرداخته شده و به جنبه های ظاهری و جسمانی ایشان، کمتر اشاره شده است. توجّه به اوصاف جسمانی پیامبر تا پایان قرن ششم، بیشترین بسامد را در اشعار سنایی و نظامی دارد و از آن پس در قرن هفتم و هشتم در اشعار مولوی، سعدی و شیخ محمود شبستری هیچ نمودی ندارد. سنایی و عطّار بیشترین توجّه را به اوصاف خُلقی حضرت داشته اند و ویژگی هایی همچون بیسایگی، امّی بودن، سیادت بر انبیا، استغراق در عبادت، اقتدار و شجاعت، مهرورزی، تقدّم بر کاینات، شفاعت و... جزو اوصاف خُلقی پیامبر(ص) هستند که در مثنوی های این دوره مورد ستایش قرار گرفته اند؛ لیکن تأکید بر تقدّم بر کاینات بیش از بقیة ویژگی های ایشان نمود دارد و در اشعار تمامی شاعران، مورد بحث قرار گرفته است.
Abstract Studying the different corners of prophet Mohammad's character, behavior and life is of great importance. The present research, by descriptive – analytic method, and with the help of documents from the text studies the creation and disposition of prophet Mohammad in the mathnavies of Persian poetry from Sanaee to Sheikh Mahmud Shabestari. The findings show that, in these mathnavies, they have talked about the prophet's disposition and international aspects more than his appearance and physical traits. In Sanaee and Nezami's poetry more attention has been paid to prophet's physical description till the end of the sixth century and there is no sign of it in the 7th and 8th centuries in the Mathnavi, Sa'di, and Sheikh Mahmud Shabestari. Sanaee and Attar had the most intention to the disposition of the messenger specifications such as shadelessness illiteracy, having priority to the other prophets' inherent traits which have been praised in the mathnavies of this era, but emphasis on his superiority on all the universe has been dealt with more than other aspects and can be found in the poetry of all other poets.
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
1- قرآن.
3- ابن بابویة قمی، ابوجعفر محمدبن علی، (1413ق)، منلایحضره الفقیه، قم: مدرّسین حوزه علمیّه.
4- ابن سعد، محمّدبن سعد، (1417ق)، الطبقاتالکبری، بیروت: دار احیاءالتراثالعربی.
5- ابن شهر آشوب، محمّد ابن علی، (1364)، مناقب، تصحیح هاشم رسولی و محمّدحسین آشتیانی، قم: علاّمه.
6- ابن منظور، جمالالدّین محمّد، (1412ق)، لسان العرب، بیروت: دار احیاء التراب العربی.
7- احمدی بیرجندی، احمد، (1379)، مدایح محمّد(ص) در شعر فارسی، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامّی.
9- افلاکی، شمسالدّین احمد، (بیتا)، مناقبالعارفین، به اهتمام تحسین یازیچی، آنقره: انجمن تاریخ ترک.
10- انوری، حسن، (1381)، فرهنگ بزرگ سخن، تهران: سخن.
11- ایزدپناه، عبّاس، (1378)، در قلمرو فلسفة ادبیّات، نقد دینی، تهران: عروج.
12-
13- بیهقی، احمد بن حسین، (1361)، دلائلالنبوه، ترجمة محمود مهدوی دامغانی، تهران: علمی و فرهنگی.
14- ترمذی، ابوعیسی محمّدبن عیسی، (1391)، ترجمة عبدالقادر ترشابی، بیجا: حرمین.
15- جامّی، نورالدّین عبدالرّحمن، (1431ق)، شواهدالنبوه، بیجا: مکتبه الحقیقه.
16- حسینی همدانی، سیّد محمّدحسین، (1404ق)، انوار درخشان، تهران: لطفی.
17- خاقانی، بدیل بن علی، (1357)، تحفهالعراقین، تعلیقات یحیی قریب، تهران: ابن سینا.
18- خرگوشی، ابوسعید واعظ، (1361)، شرفالنبی، ترجمة نجمالدّینمحمود راوندی، تهران: بابک.
19- دهخدا، علیاکبر، (1373)، لغت نامة دهخدا، تهران: دانشگاه.
20- دهشیری، سیّدضیاء، (1348)، نعت حضرت رسول(ص) در شعر فارسی، مقدّمة جلالالدّین همایی، بیجا: بینا.
21- راغب اصفهانی، حسین بن محمّد، (1381)، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق صنوان عدنان، قم: ذوی القربی.
22- زکی مبارک، محمّد، (1997)، المدائح النّبوه، دمشق: مکتب الشرق.
24- سعدی، مصلح الدّین، (1386)، بوستان، تصحیح: رضا انزابینژاد و سعیدالله قره بگلو، تبریز: آیدین.
25- سنایی، مجدودبن آدم، (1377)، حدیقه الحقیقه، به تصحیح مدرّس رضوی، تهران: دانشگاه.
26- سیوطی، جلاالدّین، (1414ق)، الدرر المنثور فی التفسیر الماثور، بیروت: دارالفکر .
27- شاهرخی، محمّد، مشفق کاشانی، (1374)، سیمای محمّد(ص) در آئینه شعر فارسی، تهران: ارشاد.
28- شبستری، شیخ محمود، (1386)، گلشن راز، تصحیح و شرح بهروز ثروتیان، تهران: بینالملل.
29- صدوق، محمّدبن علی، (1362)، الحضال، قم: نشر اسلامّی.
30- طباطبائی، سیّد محمّدحسین، (1395)، سننالنبیّ، ترجمة محمد هادی فقیهی، تهران: اسلامّیه.
31- طبری، محمّدبن جریر، (1352)، تاریخ طبری، ترجمة ابوالقاسم پاینده، تهران: اساطیر.
32- عطّار، فریدالدّین، (1383)، منطقالطّیر، تصحیح و تعلیقات شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
33- __________، (1386الف)، اسرارنامه، تصحیح و تعلیقات شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
34- __________، (1386ب)، مصیبتنامه، تصحیح و تعلیقات شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
35- __________، (1387)، الهینامه، تصحیح و تعلیقات شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
36- فروزانفر، بدیعالزّمان، (1347)، احادیث مثنوی، تهران: امّیرکبیر.
37- 38- فیروزآبادی، مجدالدّین محمّد، (1419ق)، القاموس المحیط، بیروت: الرساله.
39- فیض کاشانی، محمّد حسین، (1415ق)، تفسیرالصافی، تهران: الصدر.
40- قمی، شیخ عبّاس، (1422ق)، منتهیالامال، ترجمة سیّدهاشم میلانی، قم: جامعة مدرسین .
41- کاشانی، ملاّفتح الله، (1373ق)، خلاصه المنهج، تهران: اسلامّیه .
42- کاظمیان، احمد، (1385)، سیمای پیامبر اعظم در نظم فارسی، تهران: دانش پژوهان.
43- کلینی، محمّدبن یعقوب، (1365)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامّیه.
46- مجلسی، محمّدباقر، (1412ق)، بحارالانوار، تهران: دارالکتب الاسلامّیه.
48- مدرّسی، فاطمه، (1387)، سیمای رسول مهر در ادب فارسی، قم: مهرالمؤمنین.
49- موسوی همدانی، سیّدمحمّدباقر، (1374ق)، ترجمة تفسیر المیزان، قم: جامعه مدرّسین.
50- مولوی، جلالالدّین، (1380)، مثنوی، براساس نسخة نیکلسن، تهران: ققنوس.
52- نظامی گنجوی، جمال الدّین، (1385الف)، اقبالنامه، تصحیح حسن و حیدر دستگردی، تهران: افکار.
53- __________، (1385ب)، خسرو شیرین، تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران: افکار.
54- __________، (1385پ)، شرفنامه، تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران: افکار.
55- __________، (1385ت)، لیلی مجنون، تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران: افکار.
56- __________، (1385ث)، مخزنالاسرار، تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران: افکار.
57- __________، (1385ج)، هفتپیکر، تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران: افکار.
58- نویری، شهابالدّین احمد، (1364)، نهایهالأدب، ترجمة محمود مهدوی دامغانی، تهران: امیرکبیر.
ب- مقالات
45- ابراهیمی، ابراهیم، طهماسبیبلداچی، اصغر، (1393)، نقد و بررسی آرای مستشرقان دربارۀ امّی بودن پیامبر(ص)، پژوهشنامة معارف قرآنی، سال پنجم، شمارة 18، صص:180-157.
46- اسداللهی، خدابخش، عالیه نظامّی رشید، (1394)، سیمای محمّد در دیوان شهریار، مطالعات شهریارپژوهی، سال دوم، شمارة پنجم، صص: 87-57.
47- بزرگ بیگدلی، سعید، مریم صادقی، (1386)، بازتاب شخصیّت پیامبر(ص) در شعر فارسی معاصر، پژوهش زبان و ادبیّات فارسی، شمارة نهم، صص: 279-253.
48- سرباز، حسن، فوادمنیجی، (1394)، بررسی تطبیقی اسراء و معراج در مدایح نبوی بوصیری و عطّار نیشابوری، ادبیّات تطبیقی، سال اوّل، شمارة دوم، صص: 21-9.
49- فلاّح، ابراهیم، (1396)، مدایح نبوی در اشعار جمالالدّین عبدالرزّاق و صفیالدینحلّی، مطالعات ادبیّات تطبیقی، سال یازدهم، شمارۀ 44، صص: 214-195.
50- کهنترابی، میثم، (1395)، پژوهشی دربارۀ روایات سایه نداشتن پیامبر و ائمه اطهار، علوم حدیث، سال 21، صص: 76-53.
51- ماهیار، عبّاس، لیلا کرمی، (1396)، تحلیل نعت حضرت محمّد(ص) در قصاید خاقانی، ادب فارسی، سال هفتم، صص: 72-53.
52- محسنینیا، ناصر؛ سیّدامّیری، جهادی، (1389)، نقد و بررسی مدایح نبوی کعببن زهیر و خاقانی، لسان مبین، سال دوم، صص: 195-171.
53- نفیسی، ابوتراب، (1354)، تحقیقی دربارة ماهیت مهرنبوت حضرت خاتم انبیاء، مطالعات اسلامّی، شمارة 155، صص:21-5.
54- واثقیراد، محمّدحسین، (1391)، بارخوانی امّی بودن پیامبر اسلام، پژوهشهای علوم تاریخی، شمارة 2، صص: 144-125.
_||_