تحلیل ارتباطهای غیرکلامی در منظومۀ تحفهالاحرار از مثنوی هفت اورنگ جامی
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنفاطمه علیمرادزاده 1 , حسنعلی عباسپور اسفدن 2 , کبری نودهی 3 , طواق گلدی گلشاهی 4
1 - دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، گرگان، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، گرگان، ایران.
3 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، گرگان، ایران.
4 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: ارتباط غیرکلامی, مثنوی, تحلیل, عبدالرّحمن جامی, تحفهالاحرار,
چکیده مقاله :
مقصود از ارتباط غیرکلامی، انتقال پیام و مفاهیم بدون استفاده از سخن و گفتار است. این ارتباط همۀ حرکات بدن را در برمیگیرد. هریک از مؤلّفههای ارتباط غیرکلامی با توجّه به بافت موقعیّتی و نیز فرهنگ جوامع ممکن است مفاهیم و پیامهای گوناگونی را منتقل کنند. با توجّه به پژوهشهای صورت گرفته توسّط پژوهشگران علم ارتباطات، در یک ارتباط درصد بالایی از پیام از طریق مؤلّفههای غیرکلامی منتقل میشود و سهم اندکی از این انتقال پیام توسّط کلام و گفتار صورت میپذیرد. در متون ادبی نیز شاعران و نویسندگان برای انتقال مفاهیم از حرکات بدنی و مؤلفهای مرتبط با آن بهره میبرند و این امر سبب درک و فهم بهتر خواننده از متن میگردد. آثار جامی از جمله متونی است که قابلیّت تجزیه و تحلیل از دیدگاه علم ارتباطات را دارد. این تحقیق میکوشد تا عناصر ارتباط غیرکلامی را در منظومۀ تحفةالاحرار جامی به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار دهد و مؤلّفههای این نوع از ارتباط را استخراج و تحلیل کند. نتیجۀ حاصل از این پژوهش نشان میدهد که جامی از بیشتر مؤلّفههای ارتباط غیرکلامی در این منظومه استفاده کرده است و مؤلّفههایی که بیشترین کاربرد را داشتهاند، کارکردهای مربوط به حرکت دست با 71 مورد، حالت و وضع ظاهری 41 مورد، چشم و نگاه 39 مورد، حرکت کمر 34 نمونه و سرو گردن 32 مورد است. همچنین بررسیها نشان میدهد که مفاهیم و پیامهایی که از این روش منتقل شدهاند، با بافت متنی اثر مورد بررسی همخوانی کامل دارد و همه در راستای انتقال مفاهیم تعلیمی است.
الف: کتابنامه
ب: مقالات