بهبود عملکرد سازمان از طریق زنجیره ارزش و تسهیم دانش
محورهای موضوعی :
دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش
یگانه چاربند
1
,
نیما جعفری نویمی پور
2
1 - 1- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران.
تاریخ دریافت : 1395/03/03
تاریخ پذیرش : 1395/06/13
تاریخ انتشار : 1395/06/01
کلید واژه:
زنجیره ارزش,
عملکرد سازمانی,
تسهیم دانش,
تعهد و رهبری مدیریت ارشد,
مشتری مداری,
چکیده مقاله :
امروزه با گسترش وتوسعه دانش درسازمانها، مدیریت اثربخشدانش در راستای اهداف سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. از این رو، دانشمهمترینمزیت رقابتی سازمان ها در عصر حاضرمحسوب میشود. اینامرباعثشدهاستدر محیطرقابتیوپویایامروز ،بهره گیری از روش هایی جهت کسب، ذخیره سازی و بگارگیری دانش در کانون توجه مدیران و سازمان ها قرار گیرد. ایجادزیرساختار هایمدیریتدانشبرایکنترلونظارتهرچهبهتربردانش و عملکرد دسازمانیبسیارمهمقلمداد می شود. تعهدورهبریمدیریتارشد، تسهیم دانش و مشتری مداری می توانندنقشبسزاییدرایجادشاخص های انگیزشیبرایکارکنانسازمانداشته باشند .از طرفی، در طی چند سال اخیر در نظریه ها و پژوهش هایمختلفی،مدیریتزنجیرهارزشبهعنوانیکسازهاصلی مرتبطباعملکردسازمانیمطرح شده است. لذا در این مقاله به بررسی تاثیر تسهیم دانش بر زنجیره ارزش در جهت بهبود عملکرد سازمان ها پرداخته شده است. جامعه آماری در این پژوهش سازمان کل گمرک آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SMART PLS 2.0 استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که تعهد و رهبری مدیریت ارشد، مشتری مداری و تسهیم دانش تاثیر مثبتی بر زنجیره ارزش دارد که موجب بهبود عملکرد سازمانی می شود.
چکیده انگلیسی:
Today, with the development of knowledge in organizations, effective management of knowledge is of particular importance in achieving organizational goals. Therefore , knowledge is the most important competitive advantage in the present age. This has led in today's dynamic and competitive environment, using efficient methods for the acquisition, storage and application of knowledge focus considered on managers and organizations. Creating a knowledge management infrastructure to control and monitor better the knowledge and organizational performance is very important considered. Senior management commitment and leadership, knowledge sharing and customer orientation can important role in creating the index incentive for employees of the organization. On the other hand, in recent years in the theory and several preceding studies, value chain management as a main structure is related to organizational performance. So in this article the impact of knowledge sharing on the value chain to improve the performance of organizations is discussed. Statistical population in this study is intended Azerbaijan Customs Organization and data analysis software for SMART PLS 2.0 has been used. The results show that the commitment and leadership of senior management, customer orientation and knowledge sharing has positive impact on the value chain to improve organizational performance.
منابع و مأخذ:
· استرکی، مرضیه،. ۱۳۸۹، زنجیره ارزش و حسابداری مدیریت، همایش بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث حسابداری مدیریت در صنعت، دورود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود.
· بحرینی، کیومرث،. هوشنگی، مهدی،. 1388، بررسی و تحلیل نقش مدیریت کیفیت در ایجاد زنجیره ارزش مدیریت دانش در سازمان، مجله پژوهشهای مدیریت، شماره 83، صفحه 99-120.
· انصاری رنانی، قاسم،. قاسمی نامقی، محمد،. 1388، ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی تمایز از مجرای زنجیره ارزش فعالیتهای سازمان، پژوهشنامه مدیریت تحول، شماره 2، صفحه 1-20.
· Bock, G.-W., Zmud, R. W., Kim, Y.-G., & Lee, J.-N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS quarterly, 87-111.
· Charband, Y., & Navimipour, N. J. (2016). Online knowledge sharing mechanisms: a systematic review of the state of the art literature and recommendations for future research. Information Systems Frontiers, 1-21.
· Chen, H.-R., & Tseng, H.-F. (2012). Factors that influence acceptance of web-based e-learning systems for the in-service education of junior high school teachers in Taiwan. Evaluation and program planning, 35(3), 398-406.
· Chen, S.-S., Chuang, Y.-W., & Chen, P.-Y. (2012). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of KMS quality, KMS self-efficacy, and organizational climate. Knowledge-Based Systems, 31, 106-118.
· Cheng, H.-H., & Yang, H.-L. (2014). The antecedents of collective creative efficacy for information system development teams. Journal of Engineering and Technology Management, 33, 1-17.
· Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
· Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika, 16(3), 297-334.
· Drucker, P. (1992). The society of organizations. Harvard business review, 95-104.
· Druker, P. (2001). The next society: Survey of the near future. The Economist (online edition).
· Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
· Foss, N. J., Husted, K., & Michailova, S. (2010). Governing knowledge sharing in organizations: Levels of analysis, governance mechanisms, and research directions. Journal of Management studies, 47(3), 455-482.
· Hansen, M. T., & Birkinshaw, J. (2007). The innovation value chain. Harvard business review, 85(6), 121.
· Huang, Y.-M., Huang, Y.-M., Huang, S.-H., & Lin, Y.-T. (2012). A ubiquitous English vocabulary learning system: Evidence of active/passive attitudes vs. usefulness/ease-of-use. Computers & Education, 58(1), 273-282.
· Huysman, M. H., & De Wit, D. (2002). Knowledge sharing in practice (Vol. 4): Springer Science & Business Media.
· Lee, J.-N. (2001). The impact of knowledge sharing, organizational capability and partnership quality on IS outsourcing success. Information & Management, 38(5), 323-335.
· Marra, M., Ho, W., & Edwards, J. S. (2012). Supply chain knowledge management: A literature review. Expert systems with applications, 39(5), 6103-6110.
· McDermott, R., & O'dell, C. (2001). Overcoming cultural barriers to sharing knowledge. Journal of knowledge management, 5(1), 76-85.
· Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of management review, 23(2), 242-266.
· Normann, R., & Ramirez, R. (1993). From value chain to value constellation. Harvard business review, 71(4), 65-77.
· Nunnally, J. (1978). Psychometric methods: New York: McGraw-Hill.
· Quigley, N. R., Tesluk, P. E., Locke, E. A., & Bartol, K. M. (2007). A multilevel investigation of the motivational mechanisms underlying knowledge sharing and performance. Organization Science, 18(1), 71-88.
· Raj Adhikari, D. (2010). Knowledge management in academic institutions. International Journal of Educational Management, 24(2), 94-104.
· Teece, D. J. (1998). Capturing value from knowledge assets: The new economy, markets for know-how, and intangible assets. California management review, 40(3), 55-79.
· Tseng, S.-M., & Huang, J.-S. (2011). The correlation between Wikipedia and knowledge sharing on job performance. Expert systems with applications, 38(5), 6118-6124.
· Wang, W.-T., & Ko, N.-Y. (2012). Knowledge sharing practices of project teams when encountering changes in project scope: A contingency approach. Journal of Information Science, 38(5), 423-441.
·Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
_||_