بهبود عملکرد سازمان از طریق زنجیره ارزش و تسهیم دانش
الموضوعات : دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش
یگانه چاربند
1
(1- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.)
نیما جعفری نویمی پور
2
(گروه مهندسی کامپیوتر، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران.)
الکلمات المفتاحية: زنجیره ارزش, عملکرد سازمانی, تسهیم دانش, تعهد و رهبری مدیریت ارشد, مشتری مداری,
ملخص المقالة :
امروزه با گسترش وتوسعه دانش درسازمانها، مدیریت اثربخشدانش در راستای اهداف سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. از این رو، دانشمهمترینمزیت رقابتی سازمان ها در عصر حاضرمحسوب میشود. اینامرباعثشدهاستدر محیطرقابتیوپویایامروز ،بهره گیری از روش هایی جهت کسب، ذخیره سازی و بگارگیری دانش در کانون توجه مدیران و سازمان ها قرار گیرد. ایجادزیرساختار هایمدیریتدانشبرایکنترلونظارتهرچهبهتربردانش و عملکرد دسازمانیبسیارمهمقلمداد می شود. تعهدورهبریمدیریتارشد، تسهیم دانش و مشتری مداری می توانندنقشبسزاییدرایجادشاخص های انگیزشیبرایکارکنانسازمانداشته باشند .از طرفی، در طی چند سال اخیر در نظریه ها و پژوهش هایمختلفی،مدیریتزنجیرهارزشبهعنوانیکسازهاصلی مرتبطباعملکردسازمانیمطرح شده است. لذا در این مقاله به بررسی تاثیر تسهیم دانش بر زنجیره ارزش در جهت بهبود عملکرد سازمان ها پرداخته شده است. جامعه آماری در این پژوهش سازمان کل گمرک آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SMART PLS 2.0 استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که تعهد و رهبری مدیریت ارشد، مشتری مداری و تسهیم دانش تاثیر مثبتی بر زنجیره ارزش دارد که موجب بهبود عملکرد سازمانی می شود.
_||_