تبیین و تطبیق اندیشههای فلسفی آگوستین و سهروردی و دلالتهای آن در حوزه اجرایی آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : برنامه درسیآغازهرا اکبرسادات 1 , علیرضا یوسفی 2 , نرگس کشتی ارا 3
1 - دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی-اصفهان (واحد خوراسگان) اصفهان-ایران
2 - دانشیار گروه آموزش پزشکی – مرکز تحقیقات آموزش پزشکی – مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - اصفهان - ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی _اصفهان (واحد خوراسگان) اصفهان- ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, یادگیری مؤثر, روش تربیت, فرایند یاددهی,
چکیده مقاله :
این تحقیق به منظور تبیین و تطبیق دیدگاه های تربیتی سهروردی انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعات گسترده منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس تجزیه و تحلیل داده ها، با بکارگیری نظام مقوله بندی قیاسی انجام یافته و یافته ها در قالب مقوله های محوری بر اساس اهداف مورد نظر، شکل گرفته است. پژوهش حاضر نظرگاه های مشابه و مخالف این دو اندیشمند را از نقطه نظر اصول و مبانی فلسفی و نیز روش های تعلیم و تربیت مورد مقایسه قرار داده است. در این پژوهش برای سازمان دهی اطلاعات از دو ماتریس ساخت یافته بهره برده ایم و با استفاده از یک ماتریس مقوله بندی ساخت یافته، همه داده ها مرور و در زیر مقولات مرتبط گنجانده شده که این کار همزمان با فرایند مرور داده ها صورت گرفته است. برای بالا بردن اطمینان از صحت فرایند مقوله بندی، تمام متن مورد نظر مرور و نکات کلیدی آن با مراجعه به متن، دسته بندی می شود سپس اجزایی از متن که با ماتریس مورد نظر در تعارض نباشد به ایجاد مقولات جدید که در متن خاص وجود داشته و پیش از این مورد توجه نبوده منجر شده است.
This study has been done in order to explain and adapt Sohrevardi's educational views. To achieve this goal, after extensive studies of available printed and electronic sources, data analysis has been done by applying a comparative categorization system and the findings have been formed in the form of core categories based on the intended goals. The current research has compared the similar and opposite points of view of these two thinkers from the point of view of philosophical principles and foundations as well as educational methods. In this research, we have used two structured matrices to organize the information. By using a structured categorization matrix, all the data were reviewed and included in related subcategories, which was done at the same time as the data review process. To ensure the accuracy of the categorization process, all the desired text is reviewed and its key points are categorized by referring to the text, then the components of the text that do not conflict with the desired matrix are created to create new categories that existed in the specific text and before
_||_