ارائه مدل کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر
محورهای موضوعی : برنامه درسیفریده صادق زاده 1 , مجتبی معظمی 2 , امینه احمدی 3 , حسینعلی جاهد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - گروه مدیریت آموزش عالی ، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت خدمات آموزشی, سیستم آموزش مجازی, دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای این پژوهش ارائه مدل کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. به منظور جمعآوری و گردآوری دادهها از روش بررسی اسناد و مدارک (روش کتابخانهای) و در ادامه ابزار مصاحبه نیمه ساختمند با 10 نفر از اساتید با سابقه تدریس صورت گرفت. روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA 2020 و Excel 2019 صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدل نهایی پژوهش حاضر شامل 5 بعد الزامات آموزشی، الزامات زیباشناختی، الزامات محتوایی، الزامات مشارکت برونسازمانی و الزامات فرایندی و 12 مؤلفه تعامل با سایر گروههای آموزشی مجازی، اختصاص ساعات بیشتر آموزش آنلاین، انعطافپذیری، عوامل تکنولوژیکی، قابلیتهای کاهش محدودیت آنلاین، سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی، محتوای دروس متناسب، زیر ساختهای سیستم آموزش مجازی، کیفیت سیستم ارائه خدمات، کیفیت پشتیبانی ادراک شده، کیفیت رفتار متولیان آموزش مجازی و بکارگیری استانداردهای آموزش مجازی استخراج گردید. نتیجهگیری کلی پژوهش نشان می دهد که بهترین شیوه جهت تضمین کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از استانداردهای آموزش الکترونیکی است.
The purpose of this research was to provide a quality model of educational services in the virtual instruction system of the Islamic Azad University of Bushehr province. The research method was qualitative by using thematic analysis. In order to collect and compile data, reviewing documents (library method) and semi-structured interviews with 10 experienced professors were used. The sampling method was purposive and convenience. Data analysis was done using MAXQDA 2020 and Excel 2019 software. The results showed that the final model of the current research includes 5 dimensions of educational requirements, aesthetic requirements, content requirements, extra-organizational participation requirements and process requirements. Also, 12 components of interaction with other virtual training groups, dedicating more hours to online training, flexibility, technological factors, online limitation reduction capabilities, e-learning management system, appropriate course content, infrastructure of virtual education system, quality of service delivery system, quality of perceived support, quality of behavior of virtual education supervisors and application of virtual education standards were extracted. The general conclusion of the research shows that the best way to guarantee the quality of virtual education in Islamic Azad University is to use electronic education standards.
_||_