ارائه مدل کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر
الموضوعات :فریده صادق زاده 1 , مجتبی معظمی 2 , امینه احمدی 3 , حسینعلی جاهد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - گروه مدیریت آموزش عالی ، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت خدمات آموزشی, سیستم آموزش مجازی, دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر,
ملخص المقالة :
هدف از اجرای این پژوهش ارائه مدل کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. به منظور جمعآوری و گردآوری دادهها از روش بررسی اسناد و مدارک (روش کتابخانهای) و در ادامه ابزار مصاحبه نیمه ساختمند با 10 نفر از اساتید با سابقه تدریس صورت گرفت. روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA 2020 و Excel 2019 صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدل نهایی پژوهش حاضر شامل 5 بعد الزامات آموزشی، الزامات زیباشناختی، الزامات محتوایی، الزامات مشارکت برونسازمانی و الزامات فرایندی و 12 مؤلفه تعامل با سایر گروههای آموزشی مجازی، اختصاص ساعات بیشتر آموزش آنلاین، انعطافپذیری، عوامل تکنولوژیکی، قابلیتهای کاهش محدودیت آنلاین، سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی، محتوای دروس متناسب، زیر ساختهای سیستم آموزش مجازی، کیفیت سیستم ارائه خدمات، کیفیت پشتیبانی ادراک شده، کیفیت رفتار متولیان آموزش مجازی و بکارگیری استانداردهای آموزش مجازی استخراج گردید. نتیجهگیری کلی پژوهش نشان می دهد که بهترین شیوه جهت تضمین کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از استانداردهای آموزش الکترونیکی است.
_||_