ارائه یک چارچوب مفهومی برای توسعه برنامه تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان (نمونه پژوهش : مدارس تیزهوشان غرب استان مازندران)
محورهای موضوعی : برنامه درسیمحمد غفاری مجلج 1 , میثم کرمی پور 2
1 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - دکتری مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: برنامه درسی, دپارتمان آموزش, دانش آموزان مستعد, توسعه دورههای آموزشی,
چکیده مقاله :
برنامه آموزشی برای کودکان از کودکستان تا پایه دوازدهم باعث شده فرصتی برای توسعه آموزش استعدادهای درخشان در مازندران ایجاد شود. این مقاله برنامه های آموزشی مختلف را برای آموزش استعدادهای درخشان را شناسایی کرده و موضوعات و چالش های پیش روی معلمان و مدیران را در اجرای این برنامه های استعدادهای درخشان در مدارس تیزهوشان غرب استان مازندران، بررسی می کند. جامعه این پژوهش در بخش طراحی شامل کلیه دانش آموزان استعداد درخشان در مقطع متوسطه دوم و در بخش اعتبار بخشی متخصصین برنامه درسی و آموزش دانش آموزان استعداد درخشان غرب استان مازندران بود. این مقاله یک الگوی برنامه درسی را ارائه می کند که بر اساس دوره درسی ارائه شده توسط دپارتمان آموزش می باشد که بر اساس اصول و نظریه های مورد قبول توسعه برنامه دروس، شکل گرفته است. همچنین این مقاله یک چارچوب آموزشی را ارائه می کند که می توان از این چارچوب به عنوان یک راهنما برای توسعه دوره های درسی برای دانش آموزان با استعداد در تمام مدارس عمومی در کشور استفاده کرد.
The educational program for children from kindergarten to 12th grade has created an opportunity to develop the education of brilliant talents in Mazandaran. This article identifies various educational programs for the education of gifted talents and examines the issues and challenges faced by teachers and administrators in the implementation of these gifted programs in Tizhooshan schools in the west of Mazandaran province. The population of this research study in the design section included all gifted students in the second secondary level, and in the validation section, curriculum and education experts for gifted students in the west of Mazandaran province. This article presents a curriculum model that is based on the curriculum provided by the Department of Education, which is based on accepted principles and theories of curriculum development. Also, this study presents an educational framework that can be used as a guide to develop curricula for gifted students in all public schools throughout the country
_||_