تأثیر آموزش- توسعه و نقاط قوت بر شکوفایی و قصد ترک شغل
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: شکوفایی, قصد ترک شغل, آموزش- توسعه, استفاده از نقاط قوت, رضایت از نیاز روانشناختی,
چکیده مقاله :
بهبود عملکرد نیروی انسانی (همچون شکوفایی شغلی) و پیشگیری از قصد ترک شغلی کارکنان از جمله فاکتورهای حیاتی در موفقیت سازمان است. مطالعه حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش- توسعه و استفاده از نقاط قوت بر شکوفایی و قصد ترک شغل با نقش واسطه گری رضایت از نیاز روانشناختی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، از نوع توصیفی و از طبقه پیمایشی بوده است که در آن با بهره گیری از روش مدل سازی معادلات ساختاری تأثیر متغیرها بر روی عملکرد نیروی انسانی تعیین گردید. در مطالعه حاضر (با بهره گیری از فرمول کوکران) تعداد 226 مورد از کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در استان گیلان به عنوان نمونه (با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده) مشارکت نمودند. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها نشان داد که آموزش- توسعه و استفاده از نقاط قوت کارکنان بر روی افزایش شکوفایی و کاهش قصد ترک شغل تأثیر دارد و از سویی دیگر، نیز رضایت از نیاز روانشناختی در این میان نقش واسطه ای دارند.
Improving the performance of human resources (such as job prosperity) and preventing employees from leaving their jobs are among vital factors in the success of organizations. Accordingly, the present study aimed to determine the effect of education-development and use of strengths on flourishing and intention to leave the job with the role of mediating the satisfaction of psychological needs. This research has been applied in terms of purpose and descriptive and survey in terms of research method in which by using the modeling method of structural equations, the effect of variables on each other and finally, the fit of the theoretical model presented in this research was determined. In the present study (using Cochran's formula), 226 employees of the Center for Management of Medical Accidents and Emergencies in Guilan Province participated as the sample, using simple random sampling method. The results of hypothesis testing showed that education -development and use of employees' strengths increase the thriving and reduce the intention to leave the job. Additionally, the satisfaction of psychological needs mediates this relationship
_||_