شناسایی راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی و بررسی اثر آن بر خودکارآمدی تحصیلی، اهمالکاری و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه در دوره بیماری کرونا
محورهای موضوعی : برنامه درسیعلی یگانه پیش کناری 1 , علیرضا عصاره 2 , مریم صفرنواده 3 , محمد آرمند 4
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
2 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار دبیرخانه دندانپزشکی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
4 - دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)، تهران، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی تحصیلی, اهمالکاری, فرسودگی تحصیلی, فراشناختی, راهبرد یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای یادگیری بیماری کرونا می باشد. روش این پژوهش، آمیخته و ترکیبی (کمی و کیفی) و از نوع پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی (آزمایشی گسترش یافته) بوده است. در مرحله کیفی جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و مدیران مقاطع متوسطه دوره دوم شهر رشت تعیین گردید و در مرحله کمی جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1401 – 1400 بوده است (500 =N). از جامعه آماری مذکور به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مدارس متوسطه دوره دوم شهر رشت 2 مدرسه انتخاب شد و در بین کلاس های این 2 مدرسه (بعد از بررسی همگن بودن کلاس ها) 50 نفر از 2 کلاس همگن به صورت تصادفی انتخاب و در مرحله بعدی به صورت تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی و دیگری به عنوان گروه کنترل (در گروه های 25 نفره) تعیین گردید. طبق نتایج پژوهش می توان بیان کرد که با توجه به مقدار کوواریانس در متغیر خودکارآمدی تحصیلی (sig=0.00 F=36.97,)، این متغیر معنادار است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده (تحلیل کوواریانس در متغیر اهمال کاری تحصیلی (sig=0.00, F=25.71)) می توان گفت گروه آزمایش تغییر معناداری در اهمال کاری تحصیلی نسبت به گروه کنترل تحت تأثیر مداخله به وجود آمده است یعنی تدوین راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شاغل به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت اثربخش است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس در متغیر فرسودگی تحصیلی که مقدار(sig=0.00 , F=30.42) می باشد، می توان گفت گروه آزمایش تغییر معناداری در فرسودگی تحصیلی نسبت به گروه کنترل تحت تأثیر مداخله به وجود آمده است یعنی تدوین راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شاغل به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت اثربخش است.
The purpose of the current research is to identify learning strategies from a metacognitive perspective and to investigate its effect on academic self-efficacy, procrastination and academic burnout of male students of the second year of high school in the period of Corona virus. The method of research was mixed (quantitative and qualitative) and of the type of multi-group pre-test and post-test (extended experiment). In the qualitative stage, the statistical population included teachers and principals of junior high schools of Rasht, and in the quantitative stage, the population included all male students of junior high schools in the second district of Rasht in the academic year of 1401-1400 (N=500). Two schools were selected from the mentioned population via multi-stage cluster sampling (after checking the homogeneity of the classes). Fifty individuals from two homogeneous classes were selected randomly selected and were randomly assigned as the experimental and control groups (each containing 25 people). It can be stated that according to the covariance value in the academic self-efficacy variable (sig=0.00, F=36.97), this variable is significant. Also, it can be stated that the experimental group had a significant change in academic procrastination compared to the control group under the influence of the intervention (analysis of covariance in the variable of academic procrastination (sig=0.00, F=25.71)) that is, the development of learning strategies from a meta-cognitive perspective is effective on the academic procrastination of male students. Also, according to the results obtained from the analysis of covariance in the variable of academic burnout, which is (sig=0.00, F=30.42), it can be claimed that the experimental group had a significant change in academic burnout compared to the control group under the influence of the intervention. Thus, formulating learning strategies from a metacognitive perspective is effective on the academic burnout of students.
_||_