بررسی نقش حرفهایگرایی و رفتاری شهروندی فردی معلمان در اثربخشی مدارس شهرستان کرمانشاه
محورهای موضوعی : برنامه درسیحسین عباسیان 1 , بیژن عبداالهی 2 , محسن احمدی 3
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران
3 - ,
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
کلید واژه: رفتار شهروندی فردی معلمان, اثربخشی مدارس, حرفه ای گرایی معلمان,
چکیده مقاله :
این مطالعه، با هدف تبیین نقش حرفه ای گرایی و رفتار شهروندی فردی معلمان بر اثربخـشی مدرسـه در مـدارس مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 صـورت گرفـت. روش ایـن پـژوهش، توصـیفی از نـوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم نواحی شهر کرمانشاه بوده است. نمونـه معرّف، متشکل از 400 معلم بوده است و معلمان مورد نظر با کاربـست نمونـه گیـری خوشـه ای انتخـاب شـدند. بـرای گردآوری داده های مورد نیاز متغیرهای پژوهش، از سه پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامه حرفه ای گرایی معلمـان شـانن ـ موران (2006)، پرسشنامه رفتار شهروندی فردی شویبسکی (2014) و پرسشنامه اثربخشی مدرسه هـوی (2009). بـرای تعیین روایی پرسشنامه ها، از روش روایی محتوایی استفاده شد. برای بررسی پایـایی سـه پرسـشنامه از ضـریب آلفـای کرونباخ استفاده شده است. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه های حرفه ای گرایـی، رفتـار شـهروندی فـردی و اثربخشی مدرسه به ترتیب 85/0، 83/0 و 87/0 برآورد گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که: بـین حرفـه ای گرایی معلمان و اثربخشی مدارس، رابطه مستقیم و معناداری (383/0r=) وجود دارد. همچنین همبستگی بین متغیـر رفتار شهروندی فردی معلمان و اثربخشی مدارس مستقیم و معنادار (434/0r=) است. در پایان مـشخص گردیـد کـه 9/23 درصد از واریانس اثربخشی مدارس، از طریق متغیرهای حرفه ای گرایی و رفتار شهروندی فردی معلمان قابل تبیین است.
This study was carried out with the aim of explaining the role of professionalism and individual citizenship behavior of teachers on the effectiveness of the school in secondary schools of Kermanshah city in the academic year 2015-2016. The method of this research was a description of the type of correlation and the statistical population of this research included all the teachers of second secondary schools in the districts of Kermanshah city. The representative sample consisted of 400 teachers and the desired teachers were selected using cluster sampling. Three questionnaires were used to collect the required data for the research variables: Shannon-Moran teachers' professionalism questionnaire (2006), Schwabsky's personal citizenship behavior questionnaire (2014) and Hoy's school effectiveness questionnaire (2009). Content validity method was used to determine the validity of the questionnaires. Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability of three questionnaires. The reliability coefficient calculated for the questionnaires of professionalism, individual citizenship behavior and school effectiveness were estimated at 0.85, 0.83 and 0.87 respectively. The results of data analysis show that there is a direct and significant relationship between teachers' professionalism and schools' effectiveness (r=0.383). Also, the correlation between the variable of individual citizenship behavior of teachers and the effectiveness of schools is direct and significant (r=0.434). In the end, it was determined that 23.9 percent of the variance of schools' effectiveness can be explained through the variables of professionalism and individual citizenship behavior of teachers.
_||_