بررسی تأثیر مؤلفههای اخلاق حرفهای در ترویج آن در اعضای هیئتعلمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسعید حبیبی 1 , مهدی سلیمی 2 , سید حسن حسینی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استادیار مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران
کلید واژه: اخلاق حرفهای, اعضای هیئتعلمی, دانشکدههای علوم ورزشی, مؤلفههای اخلاق حرفهای,
چکیده مقاله :
هدف محوری این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای اخلاق حرفهای در ترویج آن در اعضای هیئتعلمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران بوده است. در این راستا تلاش شده است تا پس از احصاء مؤلفههای اخلاق حرفهای، نقش این مؤلفهها در ارتقاء و ترویج اخلاق حرفهای در میان اعضاء هیئتعلمی موردتوجه قرار گیرد. روششناسی پژوهش حاضر از نوع آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی، اعضای هیئتعلمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران بودهاند که از میان آنها یک نمونه 20 نفری با روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی با در نظر گرفتن قاعده اشباع نظری انتخاب و با آنها مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام گرفت. تحلیل داده ها در قسمت کیفی با استفاده از روش داده بنیاد مبتنی بر کدگذاری 2 مرحلهای در راستای احصاء مؤلفههای اخلاق حرفهای با استفاده از نرمافزار Nvivo انجام گرفت. نمونه آماری بخش کمی، شامل 385 نفر از اساتید و کارشناسان دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران مبتنی بر نمونهگیری طبقهای متناسب در بازه زمانی بهار 1399 انجام گرفت. تحلیل دادهها در قسمت کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد و در قسمت کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری با نرمافزار Amos24 انجامگرفته است. نتایج در بخش کیفی حاکی از احصاء مؤلفههای اخلاق حرفهای شامل (ویژگیهای شخصیتی و فردی، مسائل آموزشی، مسائل پژوهشی، عوامل محیطی، روابط و تعاملات، عوامل اقتصادی، نگرش، عدالت و احترام، عوامل فرهنگی و اجتماعی، قوانین و مقررات، عوامل سیاسی و شایستهسالاری) و وجود رابطه مثبت و معنادار بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و نقش آنها در ترویج آن در اعضای هیئتعلمی علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران در سطح اطمینان 99 درصد است.
The main purpose of this study was to investigate the effect of components of professional ethics in promoting it in the schools of sport Sciences faculty members of Public and Azad Universities in Tehran province. In this regard, after enumerating the components of professional ethics, the role of these components in promoting and promoting professional ethics among faculty members has been explored. The methodology of the present study is mixed. The statistical population of the qualitative department was schools of sport sciences faculty members of Public and Azad universities in Tehran province. Qualitative data analysis was performed using a 2-step coding-based data method to enumerate the components of professional ethics using Nvivo software. The statistical sample of the quantitative section, including 385 faculty members and experts of sport sciences of Public and Azad universities in Tehran province, was conducted based on proportional stratified sampling during the spring of 1399. Data analysis was performed in the qualitative part based on the grounded theory method and in the quantitative part using the structural equation method with Amos24 software. The results in the qualitative section indicate the enumeration of components of professional ethics including (personality and personal characteristics, educational issues, research issues, environmental factors, relationships and interactions, economic factors, attitudes, justice and respect, cultural and social factors, laws and regulations, political factors and meritocracy) and there is a positive and significant relationship between the components of professional ethics and their role in promoting professional ethics in the faculty members of sport sciences of Public and Azad universities in Tehran province is at a 99% confidence level.
_||_