بررسی تأثیر مؤلفههای اخلاق حرفهای در ترویج آن در اعضای هیئتعلمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران
الموضوعات :سعید حبیبی 1 , مهدی سلیمی 2 , سید حسن حسینی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استادیار مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اخلاق حرفهای, اعضای هیئتعلمی, دانشکدههای علوم ورزشی, مؤلفههای اخلاق حرفهای,
ملخص المقالة :
هدف محوری این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای اخلاق حرفهای در ترویج آن در اعضای هیئتعلمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران بوده است. در این راستا تلاش شده است تا پس از احصاء مؤلفههای اخلاق حرفهای، نقش این مؤلفهها در ارتقاء و ترویج اخلاق حرفهای در میان اعضاء هیئتعلمی موردتوجه قرار گیرد. روششناسی پژوهش حاضر از نوع آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی، اعضای هیئتعلمی دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران بودهاند که از میان آنها یک نمونه 20 نفری با روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی با در نظر گرفتن قاعده اشباع نظری انتخاب و با آنها مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام گرفت. تحلیل داده ها در قسمت کیفی با استفاده از روش داده بنیاد مبتنی بر کدگذاری 2 مرحلهای در راستای احصاء مؤلفههای اخلاق حرفهای با استفاده از نرمافزار Nvivo انجام گرفت. نمونه آماری بخش کمی، شامل 385 نفر از اساتید و کارشناسان دانشکدههای علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران مبتنی بر نمونهگیری طبقهای متناسب در بازه زمانی بهار 1399 انجام گرفت. تحلیل دادهها در قسمت کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد و در قسمت کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری با نرمافزار Amos24 انجامگرفته است. نتایج در بخش کیفی حاکی از احصاء مؤلفههای اخلاق حرفهای شامل (ویژگیهای شخصیتی و فردی، مسائل آموزشی، مسائل پژوهشی، عوامل محیطی، روابط و تعاملات، عوامل اقتصادی، نگرش، عدالت و احترام، عوامل فرهنگی و اجتماعی، قوانین و مقررات، عوامل سیاسی و شایستهسالاری) و وجود رابطه مثبت و معنادار بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و نقش آنها در ترویج آن در اعضای هیئتعلمی علوم ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد استان تهران در سطح اطمینان 99 درصد است.
_||_