پیشبینی رضایت تحصیلی دانشجویان بر اساس متغیرهای سلامت روانی و خود کارآمدی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی, سلامت روانی, رضایت تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی رضایت تحصیلی دانشجویان بر اساس متغیرهای سلامت روانی و خودکارآمدی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا به تعداد 192 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 128 نفر و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سلامت روانی، خودکارآمدی و رضایت تحصیلی استفاده شده است. روایی صوری ابزار توسط صاحبنظران و متخصصان مربوط مورد تأیید قرارگرفته است. پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 82/0، 81/0 و 75/0 به دست آمد. برای بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سلامت روانی با رضایت تحصیلی و بین خودکارآمدی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد: متغیرهای سلامت روانی و خودکارآمدی قادر به پیشبینی رضایت تحصیلی دانشجویان هستند.
The purpose of this study was to predict the academic satisfaction of students based on the variables of mental health and self-efficacy. This applied research was a field data collection method and in terms of implementation method was descriptive-correlational. The statistical population consisted of 192 undergraduate students at the Islamic Azad University of Neka., who were selected as the sample size using Krejcie and Morgan table and relative stratified random sampling method, 128 individuals were selected randomly (gender).Data collection tools were standard questionnaires of of mental health, the experts and Specialists confirm self-efficacy and academic satisfaction Questionnaire.The validity of these questionnaires was confirmed by experts and the reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient respectively was 0.82, 0.81 and 0.75. For data analysis, descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and regression) were used.The results of the research showed that there is a positive and significant relationship between mental health with academic satisfaction and self-efficacy with student's academic satisfaction. The results of regression analysis showed that the variables of mental health and self-efficacy can predict the academic satisfaction of the students.
_||_