ارتباط رویکرد راهبردی کارآفرینی با عملکرد سرمایهگذاری جدید شرکتهای کوچک و متوسط صادر کننده استان تهران از طریق متغیر تشخیص فرصت
زهرا هوشمند
1
(
استادیار حسابداری دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
)
محمد سجاد تقی زاده دلنواز حقیقی
2
(
ندارم
)
کلید واژه: رویکرد راهبردی کارآفرینی, عملکرد سرمایهگذاری جدید, تشخیص فرصت.,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله تعیین ارتباط رویکرد راهبردی کارآفرینی با عملکرد سرمایه گذاری جدید از طریق تشخیص فرصت بود. جامعه آماری تحقیق شرکت های کوچک و متوسط نوپا و فعال نوآور در پارک علموفناوری دانشگاه تهران بودند. دادههای مطالعه توسط پرسشنامه و به روش تمام شماری جمعآوری شد. جهت تعیین پایایی از کرونباخ آلفا، پایایی ترکیبی و بار عاملی استفاده شد. همچنین، جهت تعیین روایی از روایی منطقی و روایی سازه استفاده شد. جهت بررسی مناسببودن ساختار مدل مفهومی از معیارهای ضریب تعیین، شاخص ارتباط پیشبین و شاخص اندازه اثر استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که ابزار اندازهگیری از پایایی و روایی لازم برخوردار بودند و مناسببودن ساختار مدل مفهومی تأیید شد. در این مطالعه از مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مجموع مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج حاصله آشکار ساخت که رویکرد راهبردی کارآفرینی با تشخیص فرصت و عملکرد سرمایهگذاری جدید ارتباط مثبت و معنیدار دارد. بهعلاوه، تشخیص فرصت با عملکرد سرمایهگذاری جدید ارتباط مثبت و معنیدار دارد. همچنین، تشخیص فرصت نقش واسطهای در روابط رویکرد راهبردی کارآفرینی، نوآوری، پیشگامی و ریسکپذیری با عملکرد سرمایهگذاری جدید ایفا مینماید. این مطالعه با سنجش ارتباط رویکرد راهبردی کارآفرینی با عملکرد سرمایهگذاری جدید از طریق تشخیص فرصت تلاش کرد تا پنجره جدیدی بهسوی محققان و دستاندرکاران برای بهبود عملکرد سرمایهگذاری جدید در بازارهای نوظهور بگشاید. بنابراین؛ نتایج این مطالعه میتواند برای مجامع علمی و دستاندرکاران مفید باشد.
چکیده انگلیسی :
The purpose of the study was to determine the relationship between strategic approach of Entrepreneurial orientation and new venture performance through opportunity recognition. The statistical population of the study was small and medium start-up enterprises in Science and Technology Park of Tehran University. The study data were collected by questionnaire and census sampling method, Cronbach’s alpha, composite reliability and factor loadings were used to determine the reliability. Logical validity and construct validity were used to determine validity. to assess the appropriateness of the conceptual model, the coefficient of determination (R²), the predictive relevance (Q²) and effect size were used. The results showed that the measurement tools had the necessary reliability and validity and also the appropriateness of the conceptual model was confirmed. Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) was used to hypotheses testing. The results revealed that the gic approach of Entrepreneurial orientation has a positive and significant relationship with opportunity recognition and new venture performance. Moreover, opportunity recognition has a positive and significant relationship with new venture performance. Furthermore, opportunity recognition plays a mediating role in the relationship between the strategic approach of entrepreneurship orientation, innovativeness, proactiveness and risk-taking with new venture performance. This study tried to open a new window for researchers and practitioners to improve new venture performance by measuring the relationship between strategic approach of Entrepreneurial orientation and new venture performance through opportunity recognition. Therefore; the results of this study can be useful for scientific societies and practitioners.