ارتباط رویکرد راهبردی کارآفرینی با عملکرد سرمایهگذاری جدید شرکتهای کوچک و متوسط صادر کننده استان تهران از طریق متغیر تشخیص فرصت
زهرا هوشمند
1
(
استادیار حسابداری دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
)
محمد سجاد تقی زاده دلنواز حقیقی
2
(
ندارم
)
الکلمات المفتاحية: رویکرد راهبردی کارآفرینی, عملکرد سرمایهگذاری جدید, تشخیص فرصت.,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله تعیین ارتباط رویکرد راهبردی کارآفرینی با عملکرد سرمایه گذاری جدید از طریق تشخیص فرصت بود. جامعه آماری تحقیق شرکت های کوچک و متوسط نوپا و فعال نوآور در پارک علموفناوری دانشگاه تهران بودند. دادههای مطالعه توسط پرسشنامه و به روش تمام شماری جمعآوری شد. جهت تعیین پایایی از کرونباخ آلفا، پایایی ترکیبی و بار عاملی استفاده شد. همچنین، جهت تعیین روایی از روایی منطقی و روایی سازه استفاده شد. جهت بررسی مناسببودن ساختار مدل مفهومی از معیارهای ضریب تعیین، شاخص ارتباط پیشبین و شاخص اندازه اثر استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که ابزار اندازهگیری از پایایی و روایی لازم برخوردار بودند و مناسببودن ساختار مدل مفهومی تأیید شد. در این مطالعه از مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مجموع مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج حاصله آشکار ساخت که رویکرد راهبردی کارآفرینی با تشخیص فرصت و عملکرد سرمایهگذاری جدید ارتباط مثبت و معنیدار دارد. بهعلاوه، تشخیص فرصت با عملکرد سرمایهگذاری جدید ارتباط مثبت و معنیدار دارد. همچنین، تشخیص فرصت نقش واسطهای در روابط رویکرد راهبردی کارآفرینی، نوآوری، پیشگامی و ریسکپذیری با عملکرد سرمایهگذاری جدید ایفا مینماید. این مطالعه با سنجش ارتباط رویکرد راهبردی کارآفرینی با عملکرد سرمایهگذاری جدید از طریق تشخیص فرصت تلاش کرد تا پنجره جدیدی بهسوی محققان و دستاندرکاران برای بهبود عملکرد سرمایهگذاری جدید در بازارهای نوظهور بگشاید. بنابراین؛ نتایج این مطالعه میتواند برای مجامع علمی و دستاندرکاران مفید باشد.