بررسی مدل بازاریابی مالی بانک ملی ایران با تاکید بر گروهبندی مشتریان
محورهای موضوعی : مهندسی مالیمهدی دادرس 1 , سینا نعمتی زاده 2 , اعظم رحیمی نیک 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: صنعت بانکداری, رویکرد آمیخته, بازاریابی مالی, بخشبندی مشتریان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل بازاریابی مالی بانک ملی ایران با تاکید بر گروهبندی مشتریان انجام شده است. این پژوهش از نوع آمیخته بوده و از لحاظ هدف توسعهای-کاربردی است و به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کارشناسان و کارمندان بانک ملی و اساتید و نخبگان دانشگاهی در حوزه بازاریابی است و با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامه بوده و جهت تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS و PLS استفاده شد. بر اساس نتایج، مدل بازاریابی مالی در بانک ملی ایران با تاکید بر بخشبندی مشتریان در 6 بعد اصلی شرایط علی، مداخلهگرها، مقوله محوری، راهبردها و پیامدها، طراحی شد، و شرایط علی، با معناداری 673/51 بر پدیده بازاریابی مالی تأثیر دارد؛ همچنین تأثیر شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر بر پدیده بازاریابی مالی، به ترتیب با معناداری، 965/41 و 074/40 تأیید شد؛ همچنین روابط دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفته و تمامی فرضیهها تایید شد.
This research was conducted with the aim of investigating the financial marketing model of the Melli Bank of Iran with an emphasis on customer segmentation. This research is of a mixed type and is developmental-applicative in terms of purpose, and it was carried out in a descriptive-survey manner. the statistical population includes experts and employees of Melli Bank of Iran and university professors and elites in the field of marketing, and 385 people were selected using Cochran's formula. The tool included a questionnaire and structural equation modeling and SPSS and PLS software were used to analyze the data. Based on the results, the financial marketing model in the Melli Bank of Iran was designed with an emphasis on customer segmentation in 6 main dimensions of causal conditions, interveners, central category, strategies and consequences, and causal conditions have a significant effect on the financial marketing phenomenon with a significance of 51.673; Also, the influence of background conditions and intervening conditions on the phenomenon of financial marketing was confirmed with significance, 41.965 and 40.074, respectively; Also, other relationships were investigated and all hypotheses were confirmed.
_|1) آقایی، م. (1390). تقسیم بندی بازار در صنعت بانکداری بر اساس مزایای مورد انتظار مشتریان: مطالعه بانک شهر. مجله مطالعات مدیریت ایران، 14(3)، 37-51.
2) برادران، وحید.، فرخی، زهرا. (1393). بخشبندی مشتریان در صنعت بانکداری با استفاده از مدل توسعهیافته. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند،1(2)، 135-154.
3) طهماسبی، رضا. (1391). طراحی و تدوین سیستم مدیریت استعداد در سازمان (با تمرکز بر بازار سرمایه). رساله دکتری. دانشکده مدیریت و علوم انسانی. دانشگاه تهران.
4) فتحیان، محمد.، و نظرزاده، الناز. (1398). "بخش¬بندي مشتريان بانکي براساس عوامل نگرشي و رفتار مالي به منظور ارتقاء تعامل بانک با مشتريان"، مدیریت¬نوآوری در سازمانهای دفاعی، (4)2، 29-56.
5) قاسمیان صاحبی، علی.، کردحیدری، راحیل.، و آقایی، محمد. (1400). نگاهی جامع به روشهای کیفی، کمی و آمیخته در تحقیقات بازاریابی (از داده تا انتشار: با بررسی مفاهیم، ابزارها و فرایندها). (چاپ اول). تهران: انتشارات ارشدان.
6) قاسمیان صاحبی، علی.، مشبکی، اصغر.، و خداداد حسینی، سیدحمید. (1397). بررسی وفاداری به برند از طریق عجین شدن مشتری در جوامع برند آنلاین. مدیریت برند، 5(1)، 13-34.
7) کردحیدری، راحیل.، قاسمیان صاحبی، علی.، و آقایی، محمد. (1400). بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراکشده با رفتارهای سازمانی اجتماعی کارکنان در دوران شیوع ویروس کووید-۱۹ (موردمطالعه: شرکت فروشگاههای زنجیرهای رفاه). پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی. ۱۱ (۴)، ۱۳۶-۱۱۳.
8) منصوری¬مؤید، فرشته.، کردحیدری، راحیل.، و قاسمیان صاحبی، علی. (1399). نقش کارگزاران دانش درتوسعه مدل بازاریابی دانش¬فنی شرکتهای دانش¬بنیان. پژوهشهای¬مدیریت¬درایران، 24(2)، 35-60.
9) مظفری، ع.، رنجبر، م.، محبی، س.، مرادپور، س. (1390). طراحی مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاری های سازمان بورس اوراق بهادار. مجله مدیریت بازرگانی، 13(50)، 298-315.
10) Christy, A. J., Umamakeswari, A., Priyatharsini, L., & Neyaa, A. (2021). RFM ranking–An effective approach to customer segmentation. Journal of King Saud University-Computer and Information Sciences, 33(10), 1251-1257.
11) Kumar, S., Xiao, J. J., Pattnaik, D., Lim, W. M., & Rasul, T. (2021). Past, present and future of bank marketing: a bibliometric analysis of International Journal of Bank Marketing (1983–2020). International Journal of Bank Marketing.
12) Li, Y., Chu, X., Tian, D., Feng, J., & Mu, W. (2021). Customer segmentation using K-means clustering and the adaptive particle swarm optimization algorithm. Applied Soft Computing, 113, 107924.
13) Matanhire, E., Vingirayi, I., & Manyanga, W. (2021). The Impact of Digital Marketing in Financial Organizations in Zimbabwe. International Journal of Information, Business and Management, 13(2), 1-20.
14) Mogaji, E., Soetan, T. O., & Kieu, T. A. (2020). The implications of artificial intelligence on the digital marketing of financial services to vulnerable customers. Australasian Marketing Journal, j-ausmj.
15) Zhou, J., Wei, J., & Xu, B. (2021). Customer segmentation by web content mining. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102588.
|_