بررسی مدل بازاریابی مالی بانک ملی ایران با تاکید بر گروهبندی مشتریان
الموضوعات :مهدی دادرس 1 , سینا نعمتی زاده 2 , اعظم رحیمی نیک 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: صنعت بانکداری, رویکرد آمیخته, بازاریابی مالی, بخشبندی مشتریان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل بازاریابی مالی بانک ملی ایران با تاکید بر گروهبندی مشتریان انجام شده است. این پژوهش از نوع آمیخته بوده و از لحاظ هدف توسعهای-کاربردی است و به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کارشناسان و کارمندان بانک ملی و اساتید و نخبگان دانشگاهی در حوزه بازاریابی است و با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامه بوده و جهت تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS و PLS استفاده شد. بر اساس نتایج، مدل بازاریابی مالی در بانک ملی ایران با تاکید بر بخشبندی مشتریان در 6 بعد اصلی شرایط علی، مداخلهگرها، مقوله محوری، راهبردها و پیامدها، طراحی شد، و شرایط علی، با معناداری 673/51 بر پدیده بازاریابی مالی تأثیر دارد؛ همچنین تأثیر شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر بر پدیده بازاریابی مالی، به ترتیب با معناداری، 965/41 و 074/40 تأیید شد؛ همچنین روابط دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفته و تمامی فرضیهها تایید شد.
_|1) آقایی، م. (1390). تقسیم بندی بازار در صنعت بانکداری بر اساس مزایای مورد انتظار مشتریان: مطالعه بانک شهر. مجله مطالعات مدیریت ایران، 14(3)، 37-51.
2) برادران، وحید.، فرخی، زهرا. (1393). بخشبندی مشتریان در صنعت بانکداری با استفاده از مدل توسعهیافته. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند،1(2)، 135-154.
3) طهماسبی، رضا. (1391). طراحی و تدوین سیستم مدیریت استعداد در سازمان (با تمرکز بر بازار سرمایه). رساله دکتری. دانشکده مدیریت و علوم انسانی. دانشگاه تهران.
4) فتحیان، محمد.، و نظرزاده، الناز. (1398). "بخش¬بندي مشتريان بانکي براساس عوامل نگرشي و رفتار مالي به منظور ارتقاء تعامل بانک با مشتريان"، مدیریت¬نوآوری در سازمانهای دفاعی، (4)2، 29-56.
5) قاسمیان صاحبی، علی.، کردحیدری، راحیل.، و آقایی، محمد. (1400). نگاهی جامع به روشهای کیفی، کمی و آمیخته در تحقیقات بازاریابی (از داده تا انتشار: با بررسی مفاهیم، ابزارها و فرایندها). (چاپ اول). تهران: انتشارات ارشدان.
6) قاسمیان صاحبی، علی.، مشبکی، اصغر.، و خداداد حسینی، سیدحمید. (1397). بررسی وفاداری به برند از طریق عجین شدن مشتری در جوامع برند آنلاین. مدیریت برند، 5(1)، 13-34.
7) کردحیدری، راحیل.، قاسمیان صاحبی، علی.، و آقایی، محمد. (1400). بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراکشده با رفتارهای سازمانی اجتماعی کارکنان در دوران شیوع ویروس کووید-۱۹ (موردمطالعه: شرکت فروشگاههای زنجیرهای رفاه). پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی. ۱۱ (۴)، ۱۳۶-۱۱۳.
8) منصوری¬مؤید، فرشته.، کردحیدری، راحیل.، و قاسمیان صاحبی، علی. (1399). نقش کارگزاران دانش درتوسعه مدل بازاریابی دانش¬فنی شرکتهای دانش¬بنیان. پژوهشهای¬مدیریت¬درایران، 24(2)، 35-60.
9) مظفری، ع.، رنجبر، م.، محبی، س.، مرادپور، س. (1390). طراحی مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاری های سازمان بورس اوراق بهادار. مجله مدیریت بازرگانی، 13(50)، 298-315.
10) Christy, A. J., Umamakeswari, A., Priyatharsini, L., & Neyaa, A. (2021). RFM ranking–An effective approach to customer segmentation. Journal of King Saud University-Computer and Information Sciences, 33(10), 1251-1257.
11) Kumar, S., Xiao, J. J., Pattnaik, D., Lim, W. M., & Rasul, T. (2021). Past, present and future of bank marketing: a bibliometric analysis of International Journal of Bank Marketing (1983–2020). International Journal of Bank Marketing.
12) Li, Y., Chu, X., Tian, D., Feng, J., & Mu, W. (2021). Customer segmentation using K-means clustering and the adaptive particle swarm optimization algorithm. Applied Soft Computing, 113, 107924.
13) Matanhire, E., Vingirayi, I., & Manyanga, W. (2021). The Impact of Digital Marketing in Financial Organizations in Zimbabwe. International Journal of Information, Business and Management, 13(2), 1-20.
14) Mogaji, E., Soetan, T. O., & Kieu, T. A. (2020). The implications of artificial intelligence on the digital marketing of financial services to vulnerable customers. Australasian Marketing Journal, j-ausmj.
15) Zhou, J., Wei, J., & Xu, B. (2021). Customer segmentation by web content mining. Journal of Retailing and Consumer Services, 61, 102588.
|_