مدل سازی رفتار سرمایه گذاران با استفاده از متغیرهای روانشناختی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری به منظور شناخت خطاهای تصمیم گیری در سرمایهگذاری
محورهای موضوعی : مهندسی مالیشیروان براری 1 , قدرت اله طالب نیا 2 , حمیدرضا وکیلی فرد 3 , حسین ایزدی 4
1 - گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه حسابداری و مدیریت، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: متغیرهای روانشناختی, تصمیمگیری, مدلسازی ساختاری تفسیری, سرمایهگذاران, ماتریس دسترسی, ماتریس خودتعاملی, ماتریس دستیابی,
چکیده مقاله :
مدلسازی ساختاری تفسیری یکی از روشهای طراحی سیستمها، بهویژه سیستمهای مدیریتی و حسابداری است و بهعنوان ابزاری مهم برای نظم بخشیدن و جهت دادن به پیچیدگی روابط بین متغیرها عمل میکند. این تکنیک با شناسایی متغیرها، آغاز و سپس روابط زمینهای بین متغیرها را با استفاده از تجربهها و دانش خبرگان مشخص و درنهایت مدل ساختاری چند سطحی ایجاد میکند. در این پژوهش با استفاده از این رویکرد، متغیرهای روانشناختی مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران حقیقی فعال در بازار بورس اوراق بهادار ساختاربندی گردیدند. بدین منظور از خبرگان متخصص در این زمینه استفاده گردید و 12 متغیر روانشناختی مؤثر بر رفتار/تصمیم گیری سرمایهگذاران شناسایی و سپس بوسیله ماتریس دسترسی اولیه، میزان تأثیرگذاری آنها در مدل رفتار/ تصمیم سرمایهگذاران بر روی همدیگر کدگذاری گردیدند. درنهایت با استفاده از ماتریس نهایی، سطحبندی گردیدند. نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که متغیرهای روانشناختی مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در 6 شش سطح مدلسازی شدند و متغیر توان پنداری در بالاترین سطح و دارای تأثیرپذیری بیشتری از سایر متغیرهای روانشناختی و متغیر دیر پذیری نیز در پایینترین سطح قرار دارد.
Interpretive structural modeling is one of the methods of system design, especially management and accounting systems. This technique starts by identifying the variables and then establishes the underlying relationships between the variables using the expertise and knowledge of the experts and finally the multilevel structural model. In this study, using this approach, behavioral biases are structured to influence the decision making of real active investors in the stock market. For this purpose, expert experts in this field were used and 12 behavioral influences affecting investor behavior / decision making were identified and then coded using the matrix of initial access, their impact on investor behavior / decision model. Finally, they were leveled using the final matrix. The results of interpretive structural modeling showed that behavioral bias affecting investors' decision making was modeled at six levels, and imaginative power bias was at the highest level and more effective than other bias and late bias bias.
