شناسایی عوامل تاثیرگذار برتوسعه تجارت الکترونیک با تاکید بر نقش شبکه های اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارنرگس دل افروز 1 , امیرعلی تقوی 2 , علی قاسمی 3 , سیامک جعفری 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بین المللی بندرانزلی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بین المللی بندرانزلی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بین المللی بندرانزلی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, حمایت اجتماعی, تجارت الکترونیک, رضایت مشتریان, تعداد دوستان شبکه های اجتماعی, تعداد کاربران شبکه های اجتماعی,
چکیده مقاله :
امروزه، شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای کسب و کار سازمان ها محسوب شده و بسیاری از سازمان ها از این طریق، مشتریان بسیاری جذب کرده اند. هدف از نگارش تحقیق حاضر، بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر توسعه تجارت الکترونیک بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتریان سازمان هایی بودند که سفارشات خود را از طریق شبکه های مجازی انجام می دادند. با مراجعه به جدول کریسی و مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای می باشد. در این تحقیق، تعداد دوستان و کاربران شبکه های اجتماعی، حس گروهی و حمایت اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل، تجارت الکترونیک به عنوان متغیر میانجی و رضایتمندی از تجارت الکترونیک نیز به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. پرسشنامه مورد نظر نیز از نوع استاندارد بوده که پس از تائید روایی (محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) میان افراد جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار دوستان و کاربران شبکه های اجتماعی و حمایت اجتماعی بر تجارت الکترونیک بود. ضمن اینکه تجارت الکترونیک و حس گروهی نیز بر رضایتمندی مشتریان تاثیر معنادار داشتند.