طراحی و روانسنجی ابزار تعیین عوامل خلق ارزش برای مشتریان بانکداری شرکتی
محورهای موضوعی : بازاریابیعلی اصغر فرهمند 1 , میر فیض فلاح 2 , غلامرضا زمردیان 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت مالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: روانسنجی, خلق ارزش, بانکداری شرکتی, طراحی ابزار,
چکیده مقاله :
ایجاد زنجیرهی خلق ارزش، برای آن دسته از مشتریان بانکها که سهم قابل توجهی از منابع مالی، فرصت ها و پتانسیلهای موجود در بازارهای مالی از جهت جذب منابع، تخصیص و سرمایهگذاری و انجام فعالیتهای مالی و اقتصادی را به خود اختصاص میدهند، ضروری است. این بخش از مشتریان شامل مشتریان حقوقی و یا به عبارتی شرکتها و موسسات دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی می باشند. هدف این پژوهش طراحی ابزار مناسب جهت تعیین عوامل خلق ارزش و بررسی روایی و پایایی آن می باشد. ابتدا با استفاده از روش گلوله برفی خبرگان، متخصصان کلیدی و مشتریان شرکتی در بانک رفاه استانهای تهران و اصفهان شناسایی شدند، که با توجه به اشباع نظری محققین تعداد ۱۸ نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. سپس با استفاده از نظرات آنها ۶۱ گویه پرسشنامه استخراج شد و با محاسبه نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا تعداد گویههای قابل قبول به ۵۱ مورد کاهش یافت و با استفاده از آلفای کرونباخ و ICC پایایی پرسشنامه تایید گردید.
Creating a value creation chain is essential for those bank customers who have a significant share of financial resources, opportunities and potentials in the financial markets to attract resources, allocate and invest and perform financial and economic activities. This segment of customers includes legal customers, or in other words, companies, public, private and semi-private companies. The purpose of this study is to design an appropriate tool to determine value creation factors and evaluate its validity and reliability. First, using the snowball method, experts, key specialists and customers of the company were identified in the Welfare Bank of Tehran and Isfahan provinces, which according to the theoretical saturation of the researchers, 18 people were interviewed. Then, using their opinions, 61 items of the questionnaire were extracted and by calculating the content validity ratio and content validity index, the number of acceptable items was reduced to 51 items and the reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha and ICC.
_||_