تبیین و تحلیل انقلاب تونس از منظر رویکرد گفتمان
محورهای موضوعی : روابط بین المللکریم شاه ولی 1 , محمد یوسفی جویباری 2 , احسان شاکری خوئی 3
1 - دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3 - استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق، الهیات و علومسیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: گفتمان, بیداری اسلامی, سکولاریسم, اسلام سیاسی, انقلاب تونس, دموکراسیخواهی,
چکیده مقاله :
هدف نوشتار حاضر تبیین و تحلیل انقلاب 2011 تونس، از منظر رویکرد گفتمانی ارنستو لاکلائو و شانتال موف میباشد. در راستای هدف تحقیق، سؤال محوری که قابل طرح و ارزیابی است این است که در چارچوب تئوری تحلیل گفتمان لاکلائو و موف انقلاب 2011 تونس چگونه قابل تحلیل میباشد؟ فرضیه مقاله مدعای آن است که در چارچوب تئوری گفتمان لاکلائو و موف، انقلاب تونس را میتوان انقلابی توأم با تنازع درون گفتمانی و تنازع برون گفتمانی برای رسیدن به موقعیت هژمونیک تفسیر کرد. تنازع درون گفتمانی به رقابت دالهای مدلول سکولاریسم ارتباط مییابد که در چارچوب آن، دال دموکراسی و آزادی سیاسی جایگزین دال اقتدارگرایی در مدلول سکولاریسم گردید. و تنازع برون گفتمانی هم مربوط به رقابت گفتمان اسلام سیاسی با سکولاریسم به ویژه دال امتزاج دین و سیاست در مقابل جدایی دین از سیاست میشود. هر چند در نهایت گفتمان اسلام سیاسی و سکولاریسم ( دال دموکراسی و آزادی سیاسی) با قرار گرفتن در یک زنجیره همارزی انقلاب تونس را به وجود آوردند. یافته تحقیق حکایت از آن دارد که در کشور تونس ایدئولوژی خاصی حاکم نیست و این خود عاملی شده تا گفتمانهای رقیب بتوانند با یک همزیستی سازنده، تحولات سیاسی و اجتماعی در این کشور را با مشارکت یکدیگر مدیریت کنند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و برای پیشبرد کار تحقیقی از تحلیل گفتمان به عنوان ابزار تحلیل بهره گرفته شده است.
The purpose of this article is to explain and analyze the 2011 Tunisian revolution from the perspective of the discourse approach ofErnesto Laclau and Chantal Mouffe. In line with the purpose of the research, the central question that can be posed and evaluated is that: in the framework of the theory of discourse analysis of Laclau and Muff, how it canbe analyzed the 2011 Tunisian revolution? The hypothesis of the article is that within the framework of Laclau and Mouffe's discourse theory, the Tunisian revolution can be interpreted as a revolution with intra-discourse and extra-discourse conflict to achieve a hegemonic position. The intra-discourse is related to the competition of the signifier ofsecularism signified , which in the framework its, the signifier of democracy and political freedom replaced the signifier of authoritarianism in the signified of secularism. And the extra-discourse conflict is related to the competition of the discourse of political Islam with secularism, especially the combination of religion and politics against the separation of religion from politics. Eventually, however, the discourse of political Islam and secularism (signifier of democracy and political freedom) formed the Tunisian revolution by being in an equivalence. The findings of the study also indicate that there is no specific ideology in Tunisia, and this in itself has made it possible for rival discourses to manage political and social developments in the country with a constructive coexistence. The research method is descriptive-analytical and discourse analysis has been used as an analysis tool to advance the research work.
_||_