طراحی مدل تبیین توان رقابتی در بانک تجارت
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیسیامک جعفری 1 , نرگس دل افروز 2 , کامبیز شاهرودی 3 , یلدا رحمتی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
3 - گروه مدیریتب ازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران.
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: هوشمندی بازار, L41, M31, واژههای کلیدی: توان رقابتی, قابلیتهای درونی, بازاریابی رابطهمند آنلاین. طبقه بندی JEL : F12,
چکیده مقاله :
هدف از نگارش تحقیق حاضر، ارائه مدلی برای اندازهگیری توان رقابتی بانک تجارت میباشد. ابزار گرد آوری دادهها در تحقیق حاضر، مصاحبه و پرسشنامه بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دو بخش خبرگان بانک تجارت (10 نفر) و کارشناسان و مدیران این بانک به تعداد 1750 نفر بودند که با بهرهگیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 316 به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابتدا از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت بانک تجارت، مدل اولیه تحقیق استخراج شد. در ادامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل مدل مستخرج مورد آزمون قرار گرفته و درنهایت مدل نهایی تحقیق در سه بعد اصلی قابلیتهای درونی سازمان (شامل مؤلفههای قابلیتهای مالی، تکنولوژیک، مدیریتی و بازاریابی)، هوشمندی بازار (شامل مؤلفههای ایجاد هوشمندی و پاسخ به هوشمندی) و بازاریابی رابطهمند آنلاین (شامل مؤلفههای کیفیت تعاملات آنلاین، کیفیت محتوای وبسایت و کیفیت خدمات الکترونیک) به دست آمد.
AbstractThe purpose of writing the current research is to represent a model to measure competitive strength in Tejarat bank. Data gathering tools are interview and questionnaire. Statistical society includes two different parts of Tejarat Bank experts (10 ones) and experts along with 1750 managers in different levels of the bank from which 316 ones were selected by Cochran sampling formula. First of all, preliminary mdel was extracted interviewing experts. Continuously applying structural equation model in LISREL software environment the extracted model was tested and finally final definitive model of sompetitive strength in includes internal resource (contains financial. Technological, managerial and marketing), market intelligence (contains intelligence making and responsibility) and onlie relationship marketing (online exchange quality, online content quality and e-service quality) was gained.
فهرست منابع
احمدی، مجتبی، 1392، بررسی تاثیر دیدگاه مبتنی بر منابع بر کسب مزیت رقابتی (مطالعه موردی شرکت نفت پارس)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
امینی، علی، 1396، تحلیل تأثیر هوشمندی فناوری بر مزیت رقابتی در بنگاه (مطالعه موردی: شرکتهای دارویی)، فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، سال 8، دوره 2، صص: 75-85..
پاک مرام، عسگر، اسکندری، کریم و مولوی، زهرا، 1388، هوش رقابتی؛ ردیابی حرکت مدیران، ماهنامه تدبیر، شماره 214.
چاوشی، کاظم، جوادی پور، مهنوش، 1392، بررسی رابطه هوشمندی رقابتی و عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 9، صص: 81-97.
حاجی کریمی، عباسعلی، رحیمی، فرجاله، 1389، تأثیر سرمایهگذاری منابع انسانی بر مزیت رقابتی: نقش میانجی سرمایه انسانی، فصلنامه چشمانداز مدیریت دولتی، دوره 1 (2)، صص: 25-39.
حقشناس، فریده، سعیدی، نیما، 1390، رتبهبندی عوامل مؤثر بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، سال 1، شماره 1، صص: 127-154
حیدری، الهام، 1396، بررسی تاثیر هوشمندی رقابتی بر عملکرد سازمانی (مطالعه موردی بانک رفاه)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد لاهیجان
رضاییان، علی، لشگربلوکی، مجتبی، 1389، هوشمندی رقابتی و تصمیمگیری استراتژیک، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، پیاپی 35، صفحات 43-65.
صفری، سعید، ابراهیمی، عباس، 1391، اندازهگیری توان رقابتی بانکها در نظام بانکداری ایران، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 64، صص: 187-221.
طباطبایی جعفری، سیده فائزه، یزدانی، ناصر، قاضیزاده، مصطفی، 1398، بررسی تاثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک بر رقابت پذیری بانکها (مطالعه موردی: بانکهای اقتصاد نوین، پاسارگاد، تجارت و ملت)، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 42، صص: 192-215.
عباسی، محمدرضا، رحیمی کلور، حسین، 1391، طراحی مدل مدلسازی ساختاری برای رقابتپذیری در سطح واحدهای ستادی شرکتهای بیمه شهر تهران، فصلنامه مدیریت بازاریابی، دوره 7، شماره 14، صص: 75-88.
محمودی، ابوالفضل، جلالی، سحر. (1395). رقابتپذیری صادراتی پسته ایران دربازارهای جهانی، تحقیقات اقتصادی، دوره 51، شماره 4، صص: 951-976.
مهرگان، محمدرضا، اصغریزاده، عزتالله و صفری، حسین، 1387، "بررسی رقابتپذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاریافته (مطالعه موردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران)"، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 46، بهار 1387
موسوی، سید نجمالدین، وحدتی، حجت، جعفری، سلیمان، 1397، بررسی تأثیر کیفیت خدمات سنتی و الکترونیک بر رقابتپذیری در نظام بانکداری (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک صادرات شهر خرم آباد)، نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 10، شماره 19، صص: 253-276.
وظیفهدوست، حسین و قاسمی، فاطمه، 1386، تأثیر هوشمندی رقابتی بر سازمانهای تجاری کوچک و متوسط در حال تغییر، فصلنامه تجارت و اقتصاد نوین، شماره 9، صفحات 143-165.
یوسفی زرندی، محمدحسین، شریفیان، اسماعیل، قهرمان تبریزی، کوروش، 1395، موانع رقابتپذیری کالاهای داخلی با نمونههای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران، فصلنامه پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، سال 6، شماره 11، صص: 73-83.
Ahn, J., 2Back, K., (2019) "The role of autonomy, competence and relatedness: Applying self-determination theory to the integrated resort setting", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 31 Issue: 1, pp.87-104
Alonso, A., Bressan, A. (2016), "A resource-based view of the firm and micro and small Italian wine firms", International Journal of Wine Business Research, Vol. 28 No. 4, pp. 349-368.
Cavallo, A., Sanasi, S., Ghezzi, A. and Rangone, A. (2020), "Competitive intelligence and strategy formulation: connecting the dots", -Competitiveness Review, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Chen, Y., 2Shen, Y., 2Lee, C. T., 2Yu, F., (2017) "Measuring quality variations in e-service", Journal of Service Theory and Practice, Vol. 27 Issue: 2, pp.427-452
Clulow, V., Barry, C. and Gerstman, J. (2007), "The resource‐based view and value: the customer‐based view of the firm", Journal of European Industrial Training, Vol. 31 No. 1, pp. 19-35.
Ferreira, J. and Fernandes, C. (2017), "Resources and capabilities’ effects on firm performance: what are they?", Journal of Knowledge Management, Vol. 21 No. 5, pp. 1202-1217.
Ghosh, M., (2018) "Measuring electronic service quality in India using E-S-QUAL", International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 35 Issue: 2, pp.430-445
Gilad, B.(1999), "Competitive Intelligence: The real Knowledge management ", Knowledge Management, 12,23.
Hult, G. T. M., Hair, J. F., Proksch, D., Sarstedt, M., Pinkwart, A., Ringle, C. M., 2018, Addressing Endogeneity in International Marketing Applications of Partial Least Squares Structural Equation Modeling. Journal of International Marketing, 26(3): 1–21.
Jeon, M. M., Jeong, M., (2019),"Customers’ perceived website service quality and its effects on e-loyalty ", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 29 Iss 1pp. 438 - 457
Jurksiene, L., Pundziene, A., 2016, The relationship between dynamic capabilities and firm competitive advantage: The mediating role of organizational ambidexterity, European Business Review, Vol. 28 No. 4, pp. 431-448
Köseoglu, M.A., Morvillo, A., Altin, M., De Martino, M. and Okumus, F. (2019), "Competitive intelligence in hospitality and tourism: a perspective article", Tourism Review, Vol. 75 No. 1, pp. 239-242.
Lee, K., Yoo. J., 2019, How does open innovation lead competitive advantage? A dynamic capability view perspective, PLoS ONE, Vol 14, No. 11, PP: 1-18.
Lutz, C.J. and Bodendorf, F. (2020), "Analyzing industry stakeholders using open-source competitive intelligence – a case study in the automotive supply industry", Journal of Enterprise Information Management, Vol. 33 No. 3, pp. 579-599.
Mishra, B.K., Rolland, E., Satpathy, A. and Moore, M. (2019), "A framework for enterprise risk identification and management: the resource-based view", Managerial Auditing Journal, Vol. 34 No. 2, pp. 162-188.
Rajaguru, R. and Matanda, M.J. (2019), "Role of compatibility and supply chain process integration in facilitating supply chain capabilities and organizational performance", Supply Chain Management, Vol. 24 No. 2, pp. 301-316.
Rockwell, S. (2019), "A resource-based framework for strategically managing identity", Journal of Organizational Change Management, Vol. 32 No. 1, pp. 80-102.
Sanchez Torres, J. A., Arroyo-Cañada, F. J., (2019) "Building brand loyalty in ecommerce of fashion lingerie", Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, Vol. 21 Issue: 1, pp.103-114
Sheng, T., Liu, C., (2016),"An empirical study on the effect of e-service quality on online customer satisfaction and loyalty", Nankai Business Review International, Vol. 1 Iss: 3 pp. 273 – 283.
Sheng. T., Lin, C. (2010). An empirical study on the effect of e-service quality online customer satisfaction and loyalty. Nankai Business Review International, Vol. 1, PP: 273-283
Shurchuluu, P, 2002, "National Productivity and Competitiveness Strategies for the New Millennium", Integrated Manufacturing System,Vol. 13(6), pp: 408-414
Srivastava, M. K., & Gnyawali, D. R. (2011). When do relational resources matter? Leveraging portfolio technological resources for breakthrough innovation. Academy of Management Journal, 54(4), 797–810.
Zhang, J. J., Guan, J. C., 2019, The impact of competition strength and density on performance: The technological competition networks in the wind energy industry, Industrial Marketing Management, 82, PP: 213-225.
_||_