بررسی جایگاه اشعار حافظ در ساختار زیباشناسی هگل
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبینوش آفرین شاهسون 1 , محمد جواد صافیان اصفهانی 2 , غلامعلی حاتم 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه هنر، فلسفه هنر،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استاد گروه هنر،دانشکده هنر،دانشگاه تهران،تهران،ایرن
کلید واژه: شعر, حافظ, زیباشناسی, هگل, هنر بزرگ,
چکیده مقاله :
از نظر هگل شعر اصیل ، هنری است که همه شئون زندگی یک قوم را در بر می گیرد و روح را به آگاهی و آزادی میرساند. اما هنر امروز دیگر چنین نقشی را ایفا نمی کند. دیوان حافظ نیز همواره هنری بزرگ تلقی میشده و شامل اشعاری است با محتوای آزادی الهی و انسانی. هدف از این پژوهش، پرداختن به جایگاه اشعار حافظ در تفکر هگل است، سوال مطرح شده این است که طبق دریافت هگل از هنر، آیا می توان بر خلاف مدعای وی، اشعار حافظ را، در دوران مدرن همچنان هنری بزرگ دانست؟ در این پژوهش کیفی که به روش توصیفی-تحلیلی انجام یافته، مشخص گردید، از آنجا که در اشعار حافظ با یک مکتب و جهان بینی کلی مواجهیم که مفاهیم عمیق و همگانی روح انسانی در آن مطرح می شود ازین رو دیوان حافظ محدود به هیچ زمان و مکانی نیست و محتوای آن قابل تعمیم به هر دوره ای می باشد. بنابراین برخلاف نظر هگل اشعار حافظ در دوران مدرن نیز هنری بزرگ محسوب می شود.
From the Hegel’s viewpoint, the noble poetry is an art which encompasses all aspects of life of an ethnic group and brings the spirit to awareness and freedom. But today art does not play such a role anymore. Hafez poetry collection has always been considered a great art and includes poems with the content of divine and humane freedom. The purpose of this research is to deal with the position of Hafez poetry in Hegel’s thought. The question is that according to the Hegel’s perception of art, despite his claim can we consider the Hafez poetry as a great art in modern ages? In this qualitative research which has been conducted in descriptive- analytic method , it was specified that as in Hafez poetry we are facing with a general worldview in which the deep and universal concepts of human soul are put forth , so the Hafez poetry collection is not limited to any time and place and its content is extendable to each period. Thus , despite the Hegel’s view , the Hafez poetry is considered a great art in modern ages too.
آشوری، داریوش.(1384). عرفان و رندی در شعر حافظ، بازنگریسته هستی شناسی حافظ، چاپ پنجم، تهران،نشر مرکز
استیس، والتر ترنس.(1393). فلسفه هگل. ترجمه حمید عنایت، جلد دوم، چاپ یازدهم، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر
اسلامی ندوشن، محمدعلی.(1370). ماجرای پایان ناپذیر حافظ. درباره حافظ، برگزیده مقاله های نشر دانش، چاپ دوم، تهران، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
بیزر، فردریک.(1391). هگل. ترجمه سید مسعود حسینی، تهران، نشر ققنوس
شفر، ژان-ماری.(1390). هنر دوران مدرن، ترجمه ایرج قانونی،تهران، آگه
عبادیان، محمود.(1390). گزیده زیباشناسی هگل، چاپ سوم، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر
غلامحسین زاده، غریب رضا.(1387)."حضور دو دنیای تک صدا و چند صدا در اشعار حافظ: خوانشی در پرتو منطق مکالمه میخاییل باختین"، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 57،صص235-256
کانت، ایمانوئل.(1377). نقد قوه کانت. ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ هشتم، تهران، نشر نی
هولگیت، استیون.(1393). زیباشناسی هگل. ترجمه گلنار نریمانی، تهران، نشر ققنوس
Desmond, William .(2000)." Art and The Absolute Revisited". Edited By William Maker, in Hegel and Aesthetics, Albany: sunny Press,p.p1-13
Etter, Brian K .(2000)." Hegel's Aesthetic and the Possibility of Art Criticism". Edited By William Maker, in Hegel and Aesthetics. Albany, sunny Press,p.p31-45
James, David .(2009) ART, myth, and society in Hegel's aesthetics. New York, British Library Press
Hegel, G. W. F .(1975). Aesthetic: Lectures on Fine Arts. V.1-2, Translated
T .M, Knox, New York: Oxford University Press By
Pipin,Robert .(2002)." Whats The Abstract Art?" (from the point of Hegel),Evanston, In Critical Inquiry, Northwestern University Press.No3,p.p244-70
Wick,R .(2013)." Hegel on the Modern Art". The British Journal of A es the tics ,No 53 ,p .p250-256
_||_