ساختار عاملِی فهرست تنِیدگِی ناشِی از انتظارهاِی تحصِیلِی
محورهای موضوعی : روان درمانگریامید شکری 1 , احمد به پژوه 2 , زهره دانشورپور 3 , محمد مولایی 4 , زهرا نقش 5 , رضا علِی طرخان 6 , فهیمه کهتری 7
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت معلم
2 - دانشیار دانشگاه تهران
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
4 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
5 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
6 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
7 - کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
کلید واژه: فهرست تنِیدگِی ناشِی از انتظارهاِی تحصِیلِی, ساختار عاملِی, تحلِیل عاملِی اکتشافِی, تحلِیل عاملِی تأِیِیدِی,
چکیده مقاله :
بهمنظور بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI؛ انگ و هوان، 2006)، 143 پسر و 182 دختر دبیرستانی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لری، 1983) را تکمیـل کردند. تحلیل عاملی اکتشـافی دو عامل انتظارهای والدیـن/ معلمان و انتظارهای خود را تأیید کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی ضمن حمایت از ساختار عاملی به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دادند که الگوی دو عاملی AESI در مقایسه با الگوی تک عاملی برازش بهتری با دادهها دارد. همبستگی مثبـت معنادار بین نمرههای مقیاس ترس از ارزیابی منفی با نمرههای زیر مقیاسها و نمره کـل AESI مبین روایی همگرای این فهرست بود. همسانی درونی زیرمقیاسها و عامل کلی AESI مناسب بود. نتایج پژوهش حاضر، ثبات ساختار عاملی AESI و اعتبار این فهرست را برای سنجش تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش آموزان ایرانی نشان دادند.
In order to evaluate the factor structure and psychometric properties of the Academic Expectations Stress Inventory (AESI, Ang and Huan, 2006), 143 male and 182 female high school students were administered the AESI and the Brief Fear of Negative Evaluation Scale (FNES-B, Leary, 1983). Exploratory factor analysis confirmed the two factor-structure of the AESI in the Iranian sample: Expectations of Parents/Teachers and Expectations of Self. The findings of confirmatory factor analysis provided support for the factor structure derived from exploratory factor analysis and suggested that the two-factor model of AESI, compared to the one-factor model, was a better fit to the data. Significant positive correlations between the scores of BFNES scale and AESI's total and subscales scores provided empirical support for the convergent validity of the AESI. Internal consistency of the AESI total score and its subscales was good. The findings support the consistency of the AESI factor structure, and its validity in measuring stress of academic expectations in Iranian students.