اثربخشی برنامه آموزش تابآوری روانشناختی بر رفتارهای سلامت و بهزیستی روانشناختی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
معصومه عبدالخالقی
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد بین المللی کیش، دانشکده روانشناسی
)
حسن احدی
2
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
)
محمد رضا صیرفی
3
(
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
)
کلید واژه: بهزیستی روانشناختی, برنامه آموزش تابآوری, رفتارهای سلامت, ایمنی روانی,
چکیده مقاله :
ایـن پژوهـش بـا هـدف تعییـن اثربخشـی برنامـه آمـوزش تـابآوری روانشـناختی بـر رفتارهـای سـلامت و بهزیسـتی روانشـناختی در دانشـجویان انجـام شـد. در ایـن پژوهـش تمامتجربـی بـا طـرح پیشآزمـون _ پسآزمـون بـا گـروه کنتـرل و همـراه بـا پیگیـری، 60 دانشـجو در دو گـروه آزمایـش (30 نفـر) و کنتـرل (30 نفـر) قبـل و بعـد از آمـوزش بـه نیمـرخ سـبک زندگـی ارتقادهنـدۀ سـلامت ـ نسـخه تجدیدنظرشـدۀ دوم (والکـر، سیچریسـت و پنـدر، 1995) و نسـخه کوتـاۀ مقیاسهـای بهزیسـتی روانشـناختی (ریـف، 1989) پاسـخ دادنـد. از طریـق 10 جلسـه و هـر جلسـه دو سـاعت، برنامـه آمـوزش تـابآوری روانشـناختی بـه شـیوۀ گروهـی بـرای گـروه آزمایـش اجـرا شـد. نتایـج تحلیـل واریانـس مختلـط سـاده نشـان داد بسـته آمـوزش تـابآوری روانشـناختی در افزایـش رفتارهـای سـبک زندگـی سـلامتمحور شـامل مسـیٔولیتپذیری بـرای سـلامت فـردی، فعالیـت جسـمانی، تغذیـه، تحـول معنـوی، روابـط بینفـردی و مدیریـت تنیدگـی و مقیاسهـای بهزیسـتی روانشـناختی شـامل اسـتقلال عمـل، تسـلط محیطـی، تحـول فـردی، ارتبـاط مثبـت بـا دیگـران، هدفمنـدی در زندگـی و پذیـرش خـود، مؤثـر بـود. بـر اسـاس نتایـج ایـن پژوهـش میتـوان دریافـت تـلاش بـرای تغذیـه سـرمایه روانشـناختی و بسـط منابـع روانـی و اجتماعـی دانشـجویان از طریـق کاهـش برخـی مدلهـای تفکـر سـازشنایافته ماننـد شخصیسـازی، تفکـر سـیاه/ســفید، بیشتعمیمدهــی و همچنیــن، پربارســازی مهارتهــای رابطــه بینفــردی در مشــارکتکنندگان، مصونیــت روانــی آنهــا را موجــب میشــود.
This study aimed to examine the effectiveness of the Psychological Resilience Training Program on health behaviors and psychological well-being among university students. In this true-experimental study with a pretest-posttest control-group design in a company with a follow-up stage, 60 university students were in experimental (30 students) and control (30 students) groups. Before and after training, they responded to the Health-Promoting Lifestyle Profile-II (Walker, Sechrist & Pender, 1995) and the Scales of Psychological Well-Being-Short Form (Ryff, 1989). The experimental group received 10 Psychological Resilience Training Program sessions (2 hours a session). The results statis- tical procedure of simple mixed ANOVA, indicated that the Psychological Resilience Training Program was effective in increasing or promoting health-oriented behaviors such as health responsibility, physical activity, nutrition, spiritual growth, interpersonal relations with others, and stress management. Also, this program was effective in the scales of psychological well-being such as independence, environmental mastery, personal growth, positive relations with others, purpose in life, and self-acceptance. These findings suggest that the Psychological Resilience Training Program by reducing or eliminating maladaptive thinking patterns such as selective abstraction, overgeneralization, black-white thinking, person- alization, and the enrichment of interpersonal relationship skills could result in mental immunization among university students.
_||_