اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیت زندگی دانشجویان
محورهای موضوعی : روان درمانگریمریم محمودی 1 , کیانوش زهراکار 2 , حسن شعبانی 3
1 - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
2 - استادیار دانشگاه خوارزمی
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
کلید واژه: کیفیت زندگی, دانشجو, مهارتهای زندگی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. از بین کلیه دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر درسال تحصیلی 91-90، 30 دانشجو که در ارزیابی کیفیت زندگی کمترین نمره را در پرسشنامه فرم کوتاه زمینهیابی سلامت (SF-36؛ واروشربن، 1992 نقل از منتظری، گشتاسبی و وحدانینیا، 1384) به دست آورده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (گواه و آزمایش) جایگزین شدند. جلسههای آموزش گروهی مهارتهای زندگی به مدت 9 جلسه 5/1 ساعته به صورت هفتگی اجرا شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان دادند که برنامه آموزش مهارتهای زندگی توانسته است سلامت روانی و جسمانی دانشجویان را به طور معناداری افزایش دهد. با توجه به یافته¬های به دست آمده می¬توان نتیجه گرفت آموزش مهارتهای زندگی در بهبود کیفیت زندگی دانشجویان اثرگذار است.
The aim of the present study was to examine the effectiveness of life skills training program on the improvement of students’ life quality.The pretest-posttest with control group design was used. Thirty students with the lowest score in the Short Form Health Survey (SF-36; Warosherbon,1992) were selected from management and accounting faculty of EslamShahr branch of Islamic Azad University in 2011-2012 academic year. The participants were randomly assigned to either experimental or control groups. The experimental group received nine life skills training sessions weekly for 90 mintues.The results of covariance analysis indicated that the life skills training program increased the mental and physical healths of the students significantly. The findings suggested the effects of life skills training on improving the life quality of the students.