ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی (فرم معلم)
محورهای موضوعی : روان درمانگری
سعید قنبری
1
(استادیار دانشگاه شهید بهشتی)
رحیم ربیعینژاد
2
(کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)
پریسا گنجه
3
(کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)
ساناز خرمزاده
4
(کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)
کلید واژه: ویژگیهای روانسنجی, اضطراب کودکان پیشدبستانی, تحلیل عاملی اکتشافی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به تعیین ویژگی‎های روان‎سنجی فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی در نمونه‎ای از کودکان 4 تا 6 سالة شهر اهواز پرداخت. برای این منظور، از بین مهدکودکهای مناطق چهارگانه اهواز، 158 کودک به روش نمونهبرداری تصادفی چندمرحله‎ای انتخاب شدند. معلمان آنها فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی (اسپنس و دیگران، 2001) را به همراه مقیاس درجهبندی کانرز (فرم معلم؛ کانرز، 1999) تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفه‎های اصلی و چرخش واریمکس به استخراج پنج عامل اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، ترس از آسیب جسمانی، اضطراب جدایی و وسواسـ بی‎اختیاری منجر شد. نتایج نشان دادند که فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیش‎دبستانی ویژگی‎های روان‎سنجی مطلوبی دارد.
the present study examined psychometric properties of teacher form of Preschool Children Anxiety Scale (Spense & Rapee, 2001) among a sample of 4-6 year old children of Ahvaz city. One hundred and fifty children from care centers of four areas of Ahvaz were selected by multi-stage sampling. The children’s teachers completed the Teacher Form of Preschool Children Anxiety Scale and the Teacher Report Form of the Conner’s Child Behavior Checklist (Conner, 1999). The exploratory factor analysis with principal component and varimax rotation led to extraction of five factors, including general anxiety, social anxiety, fear of physical injury, separation anxiety, and obsessive-compulsive. The results indicated good psychometric properties of the teacher form of Spence Preschool Children Anxiety Scale.