ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی (فرم معلم)
الموضوعات :سعید قنبری 1 , رحیم ربیعینژاد 2 , پریسا گنجه 3 , ساناز خرمزاده 4
1 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
4 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
الکلمات المفتاحية: ویژگیهای روانسنجی, اضطراب کودکان پیشدبستانی, تحلیل عاملی اکتشافی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به تعیین ویژگیهای روانسنجی فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی در نمونهای از کودکان 4 تا 6 سالة شهر اهواز پرداخت. برای این منظور، از بین مهدکودکهای مناطق چهارگانه اهواز، 158 کودک به روش نمونهبرداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. معلمان آنها فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی (اسپنس و دیگران، 2001) را به همراه مقیاس درجهبندی کانرز (فرم معلم؛ کانرز، 1999) تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفههای اصلی و چرخش واریمکس به استخراج پنج عامل اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، ترس از آسیب جسمانی، اضطراب جدایی و وسواسـ بیاختیاری منجر شد. نتایج نشان دادند که فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی ویژگیهای روانسنجی مطلوبی دارد.