اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر رفتار جامعهپسند نوجوانان و جوانان
محورهای موضوعی : روانشناسی اجتماعیمحسن مهدیان 1 , محبوبه فولادچنگ 2
1 - گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز
2 - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
کلید واژه: تنظیم هیجان, رفتار جامعهپسند, مدل گراس, نوجوانان و جوانان,
چکیده مقاله :
پژوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ باهدف ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﺪل ﮔﺮاس ﺑﺮ رفتار جامعه پسند نوجوانان و جوانان اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. از بین انواع مختلف رفتارهای جامعه پسند دفاع، حمایت عاطفی، دربرگیری، کمک فیزیکی و سهیم شدن در نظر گرفته شد و اثر راهبردهای تنظیم هیجان روی آنها موردبررسی قرار گرفت. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ و بهصورت پیشآزمون- پسآزمون ﺑﺎ ﮔﺮوه گواه و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ دانشجویان مقطع کارشناسی ﺑﻮدﻧﺪ که ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺘﺸﮑﻞ از 30 نفر دانشجو ﺑﻮد و ﺑﻪ روش نمونهگیری در دسترس اﻧﺘﺨﺎب و ﺳﭙﺲ بهصورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در گروههای آزﻣﺎﯾﺶ (15 نفر) و گواه (15نفر) ﮔﻤﺎرده ﺷﺪﻧﺪ و به پرسشنامه رفتار جامعه پسند (نیلسون، پادیلا - والکر و هولمز، 2017) پاسخ دادند. اﺑﺘﺪا پیشآزمون اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ و ﺳﭙﺲ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﺪت 8 جلسه 90 دقیقهای آﻣﻮزش ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﺪل ﮔﺮاس را درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮد و در ﭘﺎﯾﺎن پسآزمون ﺑﺮای ﻫﺮ دو ﮔﺮوه اﺟﺮا ﺷﺪ. دادههای ﺣﺎﺻﻞ از ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ چند متغیره ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش راهبردهای ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن، اﻓﺰاﯾﺶ رفتارهای جامعه پسند را در ﭘﯽ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ؛ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ یافتهها میتوان ﮔﻔﺖ ﮐﻪ افراد پس از آﻣﻮزش راهبردهای ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎن، قادر به اصلاح و پردازش اطلاعات در مورد دیگران و تعدیل شدت پاسخ هیجانی برای دستیابی به یک سطح متوسط از واکنش اولیه و بازگشت ثانویه مؤثر به وضعیت هیجانی عادی هستند. این امر بیانگر ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ تنظیم هیجان و اﻫﻤﯿﺖ راهبردهای آن در نوجوانان و جوانان در موقعیتهای آموزشی است.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of Gross model based emotion regulation training on adulthood on pro-social behavior. Among all types of pro-social behavior defending and including were selected and studied for the effectiveness of emotional regulation on them. The study used a quasi-experimental pretest-posttest design with control group. Population of this study consisted of all the undergraduate, 30 of whom were selected through random sampling and were randomly assigned to experimental (15 students) and control groups (15 students) and responded to the Multidimensional Measure of Pro-social Behavior (Nielson, Padilla-Walker&Holmes 2017).Emotional regulation training was presented in eight, 90-minute sections. At the end of the program, posttest was administered in the two groups. Data was subjected to MANCOVA; the results showed that with the effect of the pretest being controlled, emotional regulation training increased pro-social behaviors like defending and including. This indicates that well-regulated adolescent are able to retrieve and process information about others and modulate the intensity of an emotional response to achieve a moderate level of initial reactivity and an effective subsequent return to a normal affective state. This illustrates the importance of emotion regulation and its strategies for adolescents and youth in educational contexts.