تحلیل اسطورهکاوی عشق در فرهنگ گیلان (مطالعه موردی: روایت رعنا)
محورهای موضوعی : اسطوره
زهرا مهدی پور مقدم
1
,
بهمن نامور مطلق
2
1 - دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2 - گروه فرانسه دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
عشق، بیانگر عمیقترین نوع ارتباط بین انسانهاست و همواره میتواند صورتهای متفاوتی به خود بگیرد. بر این اساس، تمامی انسانها در رابطة عاشقانه از یک الگوی واحد عاطفی پیروی نمیکنند؛ گاه ممکن است دست به خشونت و یا مجازات دیگری بزنند. اسطورۀ رعنا در منطقۀ گیلان، پیدایش گونهای عشق و دلدادگی و سرنوشت نافرجام در نظام اربابرعیتی حاکم بر جامعه است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیل محتوا، و با رویکرد اسطورهکاوی و بررسی روایت، درصدد توضیح عناصر تأثیرگذار بازنگری اسطورة عاشقانه رعنا است؛ همچنین هدف از این پژوهش، بررسی ابعاد گوناگون روایت اسطورهای و شرایط گفتمانی، پیرامتنی و فرامتنی آن است.برای شناخت بهتر رمزگانهای موجود در روایت، اسطورهکاوی میکوشد با تأکید بر روانکاوی و جامعهکاوی علاوه بر مطالعة متن، به مطالعۀ فرهنگ و گفتمانهای حاکم بر اثر نیز بپردازد. نتایج پژوهش بیان میکند که، روابط انسانی، بهویژه عاطفی میتواند بیانگر وضعیت تکاملی یک جامعه باشد و اگر جامعهای بخواهد هویت زیباییشناسی بومی خود را حراست نماید، راهی جز شناخت گذشتۀ خویش و توجه به اسطورههای بومی خود ندارد؛ زیرا، اسطورهها الگوهای رفتاری و کرداری افراد جامعه تلقی میشوند و در بیشتر موارد، تأثیرگذاری آنها به صورت ناخودآگاه انجام میگیرد.
Love, which represents the deepest form of connection between human beings, can take on different forms. In a romantic relationship, not all people follow the same emotional pattern and some human beings may even resort to violence or punishment. The myth of Ranā in the region of Gilān in Iran depicts the emergence of a romantic relationship and its unfortunate fate in the lord and peasant system. By using descriptive-content analysis method and with a mythological and narratological approach, the present study seeks to explain the influential elements in the romantic myth of Ranā. Also, the various dimensions of this mythological narrative and its discourse, contextual and hypertextual conditions are examined. In order to better understand the symbols of the narrative, the attempt is made to study the prevailing culture and discourses with an emphasis on psychoanalysis and sociology. The results show that human relations, especially emotional, can indicate the evolutionary status of a society and if a society wants to preserve its indigenous identity and its own aesthetics, it has no choice but to know its past and pay attention to its native myths; because myths are considered as behavioral patterns of a particular society and in most cases, their influence is unconsciously experienced.
