Analysis of Metaphor in Shahnameh: Aesthetic, Imagerial, Eloquent, and Linguistic Perspectives
محورهای موضوعی : نشریه زبان و ترجمهRoghayeh Karimzadeh Naghshineh 1 , Lucie Ghazaryan 2
1 - English Department, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - English Department, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کلید واژه: personification, Dead metaphor, Extended metaphor, Implied metaphor, Standard metaphor,
چکیده مقاله :
Ferdowsi, the Iranian poet from Tus, uses the device of imagery to depict circumstances, moments, behaviors, physical beauties, and different aspects of nature and life, as they are. An epic undertone is detectable in most of these images. Accordingly, this paper aims at studying the different types of metaphors in Ferdowsi’s Shahnameh. Certain words and expressions such as the moon, cypress, daffodil, flower, lion, panther, dust something, split the heart in half, and boil is frequently used in their metaphorical meanings. Following their place in Shahnameh, others are used less frequently, for example, the ferocious zebra, the gigantic demon, hazelnut, red date, precious corals, and debt to wisdom. This paper explains the meanings of these words and expressions and the type of metaphors in each case to further shed light on Shahnameh from different standpoints including aesthetics, imagery, eloquence, and linguistics.
فردوسی، شاعر ایرانی اهل توس، با استفاده از ابزار تصویر، شرایط، لحظه ها، رفتارها، زیبایی های جسمانی و جنبه های مختلف طبیعت و زندگی را آن گونه که هست به تصویر می کشد. ته رنگ حماسی در بیشتر این تصاویر قابل تشخیص است. بر این اساس، هدف این مقاله بررسی انواع استعاره در شاهنامه فردوسی است. واژه ها و عبارات خاصی مانند ماه، سرو، نرگس، گل، شیر، پلنگ، غبارآلود کردن چیزی، دو نیم کردن قلب و جوش در معانی استعاری آنها به کرات به کار می رود. پس از جایگاه آنها در شاهنامه، دیگران کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان مثال، گورخر درنده، دیو غول پیکر، فندق، خرمای سرخ، مرجان های گرانبها، و بدهی به خرد. این مقاله به تبیین معانی این واژه ها و اصطلاحات و نوع استعاره در هر مورد می پردازد تا شاهنامه را از دیدگاه های مختلف از جمله زیبایی شناسی، تصویرسازی، فصاحت و زبان شناسی بیشتر روشن کند.
Dehkhoda, A. (1984). The Persian Dictionary (4 volumes). Dehkhoda Publications.
Dehkhoda, A. (2012). The Extensive Encyclopedia of Proverbs and Adages (2 volumes). Tehran University Publications.
Eslami Nadooshan, M., (2009). Signs and Sounds (6th ed.). Ghatreh Publications.
Ferdowsi, A. (1965). Shahnameh (9 volumes). Moscow Publications.
Ferdowsi, A. (2008). Shahnameh (4th ed., 2 volumes). Moscow Publications. Hermes Publications.
Ferdowsi, A. (2011). Shahnameh (Khaleqi Motlaq ed., 8 volumes). The Center of the Great Islamic Encyclopedia Publications.
Hamidian, S. (2014). An Introduction to Ferdowsi's Art and Mind (4th ed.). Nahid Publications.
Khaleqi Motlaq, J. (2011). Notes on Shahnameh, (Vols. 1, 2, & 3). The Center of the Great Islamic Encyclopedia.
Kazzazi, M. (2017). Aesthetics of Persian Language (Rhetoric). Markaz Publications.
Kazzazi, M. (2008). The Ancient Letter (5th ed., Vols. 1 to 9). Samt Publications.
Noushin, A. (1991). Persian Pocket Dictionary (3th ed.). Donya Publications.
Nikrooz, Y., & Ahmadiani, M. (2008). Characterization Methods in Shahnameh. The Journal of Epic Literature, 18, 186-189.
Rastegar Fasaei, M. (1990). Image in Shahnameh by Ferdowsi. Markaz Publications.
Rastegar Fasaei, M. (2000). The Dictionary of Names in Shahnameh (2nd ed., Vols. 1 & 2). The Institute of Humanities and Cultural Studies.
Rastegar Fasaei, M. (2002). Ferdowsi and the Study of Iranian Identity. Tarh-e-Noe Publications.
Shafi'ei Kadkani, M. (2001). Image in Persian Poetry (8th ed.). Agah Publications.
Shamisa, S. (2009). Literary Styles (5th ed.). Ferdows Publications.
Shamisa, S. (2010). Rhetoric (3rd ed.). Ferdows Publications.
Shamisa, S. (2014). Styles in Poetry (2nd ed.). Mitra Publications.
Sadeqi, S. (2013). Aesthetics of Shahnameh. Tarfand Publications.
Safa, Z. (2008). Epic Poetry in Iran. Ferdows Publications.