ارائه مدل مؤلفه های آمادگی الکترونیکی آموزش مجازی و آنلاین رشتههای مختلف ورزشی
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزش
المیرا زمزم
1
(دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران)
لیلا سادات جمشیدیان
2
(استادیار گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران)
احمد ترک فر
3
(گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز، ایران)
مهرزاد مقدسی
4
(استادیارگروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران)
کلید واژه: ورزش, آمادگی الکترونیکی, سلامتی, آموزش مجازی.,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق ارائه مدل مؤلفههای آمادگی الکترونیکی آموزش مجازی و آنلاین رشتههای مختلف ورزشی با رویکرد گراندد تئوری است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه دادهبنیاد (گراندد تئوری) بهعنوان روش تحقیق استفادهشده است. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 17 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش مجازی شامل اساتید مدیریت ورزشی که سابقه تدریس آنلاین داشتهاند، اساتید حوزه IT، مربیان برجسته و نخبه که سابقه آموزش مجازی داشتهاند بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انجام گردید. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص موردبررسی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعهی حسابرسی فرایند تأیید گردید. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار مکیکیودیای نسخه پرو انجام گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که 56 کد مفهومی و 15 مقوله اصلی، از مهمترین شرایط علی، زمینهای مداخلهگر، پیامدها و راهبردهای مؤثر بر آمادگی الکترونیکی آموزش مجازی و آنلاین رشتههای مختلف ورزشی میباشد.
The purpose of this research is to provide a model of electronic preparation components for virtual and online training of various sports fields with a grounded theory approach. This research has a qualitative approach and grounded theory is used as a research method. The method of data collection, study of theoretical foundations and in-depth and open interviews with 17 experts and experts in the field of virtual education, including sports management professors who have experience in online teaching, professors in the IT field, prominent and elite trainers who have experience in teaching It was virtual. Sampling was done in a purposeful way for qualitative interviews in the subject of the research. The validity of this research was examined and confirmed by the interviewees and then expert professors. Reliability was also confirmed using the process audit study method. For data analysis, continuous comparison method was used during three stages of open, central, and selective coding using McKiodi Pro version software. The data analysis showed that 56 conceptual codes and 15 main categories are among the most important causal conditions, intervening contexts, consequences and effective strategies on the electronic preparation of virtual and online training of various sports disciplines. Keywords: Sports, electronic preparation, health, virtual education