اصول و معیارهای تأثیر گذار بر هویت کالبدی معماری معاصر ایران (مطالعه موردی دوره ی پهلوی دوم)
محورهای موضوعی : معماریحمید ماجدی 1 , سیده سارا ابن الرضا 2 , فرح حبیب 3
1 - دکتر حمید ماجدی،استاد،گروه شهرسازی،
واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
کلید واژه: هویت کالبدی, فضای اجتماعی, اصول معماری, بناهای تاریخی عمومی, معماری دوره پهلوی دوم,
چکیده مقاله :
معماری پهلوی دوم در قلمرو مثلث تأثیر فرهنگ و تمدن غرب، میراث تاریخی ایران با نقش پررنگ معماری قبل و بعد از اسلام و برآمدن معماری از بطن این دوره، قابل تعریف است در این دوره که عصر طلایی معماری مدرن در ایران است، معمارانی چون لویی کان و حسن فتحی، ارزش و تجربیات تاریخی در معماری گذشته را مطرح کردند و بدین ترتیب معمارانی با دید نوستالژیک نسبت به معماری سنتی به باز زنده سازی این معماری از نظر طرح و اجرا پرداختند. در بسیاری از ساختمانهای معاصر در شهر تهران و نه همه آنها، تقلید شکلی از معماری گذشته ایران و با معماری معاصر غرب صورت گرفته است. در این پژوهش به بررسی هویت کالبدی بناهای عمومی در دوران پهلوی دوم پرداخته خواهد شد. ابتدا از روش کتابخانهای به بررسی عوامل موثر در شکلگیری هویت کالبدی در دوره پهلوی دوم بررسی سپس یه نکات بدست آمده از تحلیل کتابخانهای به وسیله پرسشنامه مورد پرسش از کارشناسان و اساتید معماری قرار گرفته است. جامعه آماری150 نفر از اساتید معماری بوده است. از جمله نتایج این تحقیق میتوان به مهمترین تحولاتی که در عصر پهلوی دوم انجام شد، تحول در برنامههای عمرانی و شکلگیری واحدها و شهرکهای مسکونی اشاره کرد. معماری پهلوی دوره گذر از معماری سنتی به معماری مدرن است معماری مدرن شکل گرفته در دوره پهلوی دوم عمدتا از مجرای معماران اندیشههای جریان ساز اروپا از جمله سبک بین الملل مدرسه باهاوس، کارهای لوکوربوزیه، فرانک لوید رایت و سایرین حمایت میشد و ماحصل آن صورت ایرانی معماری مدرن بود که به عنوان معماری شبه مدرنیستی نامگذاری گردید. با توجه به اینکه رویکرد منطقهگرایی پس از ظهور مدرنیسم دربرگیرنده چالشهای فراوان در خصوص تعامل تقابل معماری مدرن هویتهای فرهنگی- منطقهای است پرسشهای اصلی مقاله چنین مطرح میگردد که، توجه به چه شاخصهها مفاهیمی در طراحی برخی از آثار این دوره درنظر گرفته شده است.