ارائه مدل تحول نظام اداری در ستاد مرکزی ادارات بانک مسکن
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینصدیقه طوطیان اصفهانی 1 , اسماعیل اسدی 2 , سمیرا سواره 3
1 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران غرب ،تهران ،ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری،تهران ، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: تحول, بانک مسکن, تحول نظام اداری,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: یکی از سازمانهای مطرح که نظام تحول اداری آن از اهمیت بسیار برخوردار است، سیستم بانکی یک کشور است، چرا که بانکها با در اختیار داشتن بخش عمدهای از نقدینگی جامعه، نقش مهمی در نظام اقتصادی ایفا می کنند. از این رو، هدف این پژوهش، ارائه مدل تحول نظام اداری در ستاد مرکزی ادارات بانک مسکن می باشد. روش بررسی: این مطالعه کیفی_کمی، از نظر هدف، کاربردی است و نمونه آماری بخش کیفی20 نفر از خبرگان آگاه به موضوع بودند که به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، 92 نفر از کارکنان ستاد بانک مسکن به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابتدا از ادبیات تحقیق، مولفه های اولیه شناسایی شده و با روش دلفی، مدل نهایی طراحی گردید. در بخش کمی، از معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافته ها: 9 مولفه و 62 شاخص در مدل نظام تحول اداری شناسایی شدند. به منظور تعیین رتبه هر یک از عوامل، مشخص شد شاخص اصلاح ساختارها، و فرآیندها و روشهای انجام کار مهمترین شاخص، و شاخص مشتریمداری و تکریم ارباب رجوع از کمترین اهمیت برخوردار است. نتیجه گیری: نتیجه کلی نشان داد از مولفه های شناسایی شده، بیش از 50 درصد تحول اداری را در بانک مسکن تبیین نکردهاند. پرواضح است که نهادینه کردن این مؤلفهها در اجرای تحول اداری بانک مسکن مثمرثمر خواهد بود.
Background and purpose: One of the prominent organizations whose administrative transformation system is very important is the banking system of a country, because banks play an important role in the economic system by holding a major part of the society's liquidity. Therefore, the purpose of this research is to present the model of the transformation of the administrative system in the headquarters of Maskan Bank offices.Research method: This qualitative-quantitative study is practical in terms of its purpose, and the statistical sample of the qualitative part was 20 experts who were knowledgeable about the subject, who were selected by snowball sampling. In the quantitative part, 92 employees of Maskan Bank headquarters were selected as the sample size. First, the primary components were identified from the research literature and the final model was designed using the Delphi method. In the quantitative part, structural equations were used with Smart PLS software.Findings: 9 components and 62 indicators were identified in the administrative transformation system model. In order to determine the rank of each of the factors, it was determined that the index of reforming structures, and the processes and methods of doing work is the most important index, and the index of customer orientation and honoring clients is the least important.Conclusion: The general result showed that more than 50% of the identified components did not explain the administrative transformation in Maskan Bank. It is clear that the institutionalization of these components will be effective in implementing the administrative transformation of Maskan Bank.
_||_