ارائه مدل تحول نظام اداری در ستاد مرکزی ادارات بانک مسکن
الموضوعات : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینصدیقه طوطیان اصفهانی 1 , اسماعیل اسدی 2 , سمیرا سواره 3
1 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران غرب ،تهران ،ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری،تهران ، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تحول, بانک مسکن, تحول نظام اداری,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: یکی از سازمانهای مطرح که نظام تحول اداری آن از اهمیت بسیار برخوردار است، سیستم بانکی یک کشور است، چرا که بانکها با در اختیار داشتن بخش عمدهای از نقدینگی جامعه، نقش مهمی در نظام اقتصادی ایفا می کنند. از این رو، هدف این پژوهش، ارائه مدل تحول نظام اداری در ستاد مرکزی ادارات بانک مسکن می باشد. روش بررسی: این مطالعه کیفی_کمی، از نظر هدف، کاربردی است و نمونه آماری بخش کیفی20 نفر از خبرگان آگاه به موضوع بودند که به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، 92 نفر از کارکنان ستاد بانک مسکن به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابتدا از ادبیات تحقیق، مولفه های اولیه شناسایی شده و با روش دلفی، مدل نهایی طراحی گردید. در بخش کمی، از معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافته ها: 9 مولفه و 62 شاخص در مدل نظام تحول اداری شناسایی شدند. به منظور تعیین رتبه هر یک از عوامل، مشخص شد شاخص اصلاح ساختارها، و فرآیندها و روشهای انجام کار مهمترین شاخص، و شاخص مشتریمداری و تکریم ارباب رجوع از کمترین اهمیت برخوردار است. نتیجه گیری: نتیجه کلی نشان داد از مولفه های شناسایی شده، بیش از 50 درصد تحول اداری را در بانک مسکن تبیین نکردهاند. پرواضح است که نهادینه کردن این مؤلفهها در اجرای تحول اداری بانک مسکن مثمرثمر خواهد بود.
_||_