طراحی مدل شایستگی های استراتژیک برای مدیران از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینقنبر امیر نژاد 1 , اکرم السادات مصطفوی 2
1 - دانشیار، گروه مدیریت،واحد علوم وتحقیقات تهران،دانشگاه ازاد اسلامی،تهران،ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، گروه مدیریت، واحد علوم وتحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: امام خمینی, مقام معظم رهبری, شایستگی های استراتژیک, وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: اهدافی چون تقویت نگرش و باورهای دینی انقلابی، حفظ و تحقق آرمان ها، رسالت دستاوردهای انقلاب در زمینه رشد و تعالی انسانی، در سایه برخورداری مدیرانی شایسته برای هدایت سازمان ها در شرایط کنونی امکان پذیر است. از این رو، هدف این پژوهش طراحی مدل شایستگی های استراتژیک مدیران از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می باشد.روش بررسی: در این پژوهش اکتشافی- کاربردی، ابتدا از گفته ها و اظهار نظرهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ادبیات تحقیق، شایستگی های استراتژیک مدیران شناسایی شدند و حین مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع، مولفه های مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفته و با روش دلفی در دور سوم، مورد تایید قرار گرفتند. سپس از شیوه سناریونویسی، بهترین سناریوها از میان مولفه ها شناسایی شده، انتخاب شدند. یافته ها: یافته های حاصل از روش دلفی در دور سوم، 17 مولفه را به عنوان شایستگی های استراتژیک مدیران مورد تایید قرار داد. همچنین در سناریونویسی، جذابترین سناریوها در شایستگی های استراتژیک مدیران به ترتیب بهبود رشد و توسعه انسانی، بهبود انتظارات رهبری و بهبود الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفته معرفی شدند. نتیجه گیری: توجه به شایستگی های استراتژیک مدیران در زمان انتصاب آنها و تمرکز بر اولویت های شناسایی شده به ویژه رشد و توسعه انسانی در محیط کار، برآوردن انتظارات رهبری، و نهادینه کردن الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفته، می تواند نتایج اثربخشی برای سازمان ها به همراه داشته باشد.
AbstractBackground and purpose: goals such as strengthening revolutionary religious attitudes and beliefs, preserving and realizing ideals, the mission of the achievements of the revolution in the field of human growth and excellence, are possible in the shadow of having competent managers to guide organizations in the current situation. Therefore, the purpose of this research is to design the model of strategic competencies of managers from the perspective of Imam Khomeini (RA) and the Supreme Leader (Madazla Al-Aali) in the Ministry of Oil of the Islamic Republic of Iran.Research method: In this exploratory-applied research, first of all, the strategic competencies of managers were identified from the statements and opinions of Imam Khomeini (RA) and the Supreme Leader (Madazla Al-Ali) and the research literature, and during semi-structured interviews with 15 people from Experts knowledgeable about the subject evaluated the desired components and were approved by the Delphi method in the third round. Then, from the scenario writing method, the best scenarios were selected among the identified components.Findings: The findings of the Delphi method in the third round confirmed 17 components as the strategic competencies of managers. Also, in scenario writing, the most attractive scenarios in the strategic competencies of managers were introduced in the order of improving human growth and development, improving leadership expectations, and improving the advanced Islamic-Iranian model.Conclusion: Paying attention to the strategic competencies of managers at the time of their appointment and focusing on identified priorities, especially human growth and development in the work environment, meeting leadership expectations, and institutionalizing the advanced Islamic-Iranian model, can provide effective results for organizations.
_||_