طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی
رقیه رفعتی
1
(
دانشجوی دکتری رشتة برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لامرد، لامرد، ایران
)
احمد هاشمی
2
(
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد (نویسنده مسئول، hmd_hashemi@yaho.com).
)
عباس قلتاش
3
(
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
)
علی اصغر ماشینچی
4
(
استادیار برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران
)
کلید واژه: برنامه درسی, آموزش و پرورش ابتدایی, تمرین معلمی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی تمرین معلمی برای دانشجویان دوره کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی بوده است. روش پژوهش حاضر ترکیبی (کمی – کیفی) از نوع اکتشافی است. رویکرد مورد استفاده در بخش کمی از نوع قیاسی است و همچنین در بخش کیفی از نوع سنتز پژوهی است. جامعه آماری برای انجام مصاحبه متخصصان برنامه درسی اساتید متخصص علوم تربیتی که سابقه تدریس دروس تمرین معلمی 1و2 را داشتهاند شامل میشود. با توجه به حجم محدود جامعه، نمونه آماری اساتید کارورزی به تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و از نوع در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از ابزار فیش برداری از کتابها، مقالات، اسناد و متون مرتبط با تمرین معلمی و برای گردآوری دادههای کیفی از ابزار مصاحبه ی نیمه ساختار یافته با سوالات باز پاسخ استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی است که طی سه مرحله انجام گرفته است. ابتدا تمام دادهها به صورت متن آورده شد و تحلیل دادهها با خواندن مکرر متن برای یا فتن یک درک کلی آغاز شد. منابع دادهها شامل مصاحبهها و متون و اسنادی است که در مورد سوالات پژوهش در اختیار پژوهشگر قرار گرفت. سپس به هر کدام از دادههای معنایی یک کد یا برچسب اختصاص داده شد. برای تهیه عنوان و نام برای کدها از ادبیات تخصصی حوزههای تمرین معلمی و یا از اصطلاحات موجود در متن استفاده شد. بعد از کدگذاری تمام دادهها، آنها را بر اساس اشتراکاتی که با یکدیگر داشتند تحت یک مقوله یا طبقه واحد درآمد و سپس مفهوم کلی که حاصل جمعبندی این مقولههاست (تمها) بدست آمد. یافتههای پژوهش شامل الگوی طراحی شده تمرین معلمی بر اساس مولفههای اهداف، محتوی، روشهای تدریس وروشهای ارزشیابی برنامه درسی تمرین معلمی جهت استفاده برای دانشجویان کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this study was to design a teacher training curriculum model for primary education associate students. The method of the present study is a combination (quantitative-qualitative) of exploratory type. The approach used in the quantitative part is deductive and also in the qualitative part is synthetic research. , and statistical population for interviewing curriculum specialists of educational science professors who have taught teacher training courses 1 and 2. Due to the limited size of the population, the statistical sample of 15 internship professors was selected by purposive and available sampling. Data collection tools were used to collect books, articles, documents and texts related to teacher training and to collect qualitative data, semi-structured interview tools with open-ended questions were used. Data analysis method is a thematic coding method that has been done in three steps. First, all data was presented as text, and data analysis began with repeated reading of the text for a general understanding. Data sources include interviews and texts and documents provided to the researcher regarding research questions. Each code semantic data was then assigned a code or tag. To prepare the title and name for the codes, specialized literature in the areas of teacher training or terms in the text were used. After encoding all the data, they were subdivided into a single category or class based on the commonalities they had with each other, and then the general concept that resulted from the summation of these categories (themes) was obtained. Findings of the study including the designed model of teacher training based on the components of objectives, content, teaching methods and evaluation methods of the teacher training curriculum for use for associate students of primary education in Islamic Azad University were presented.