شناسایی و الویت بندی مولفه های موثر تجاری سازی دانش در ایجاد دانشگاه نسل سوم با رویکرد داده بنیاد ( مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی قم)
محورهای موضوعی : مدیریتسید محمد رضا داودی 1 , سمیه نادری یگانه 2
1 - گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - دانشجوی دکتری کارافرینی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی ، دهاقان، ایران.
کلید واژه: آنتروپی شانون, تجاری سازی دانش, رویکرد داده بنیاد, دانشگاه نسل سوم,
چکیده مقاله :
از آنجا که دانشگاه ها نقش مهمی در اقتصاد دانش بنیان بازی می کنند، تجاری سازی دانش تولید شده اهمیت فراوانی پیدا کرده و زمانی کاربردی میشود که از طریق آن ها، دانشگاه به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی مولفه های تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد قم با توجه به رویکرد ایجاد دانشگاه نسل سوم جهت پیشنهاد یک مدل مناسب می باشد. جهت گردآوری داده ها از روش ترکیبی استفاده شده است. پس از جمع آوری اطلاعات موجود در مورد موضوع پژوهش، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 نفر از گروه انتخاب شده اطلاعاتی در مورد راهکار ها و مراحل تجاری سازی دانش جمع آوری گردیده است. برای دست یابی به یک الگوی پارادایمی از راهبرد سیستماتیک نظر یه داده بنیاد استفاده شده است. بر اساس تحلیل مصاحبه های صورت گرفته تعداد 214 کد باز اولیه شناسایی شد که این کد ها به 24 کد محوری و 6 کد منتخب کاهش داده شدند. سپس کد های شناسایی شده در شش طبقه هسته ای شامل پدیده ی محوری، شرایط علی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردهای تعاملی و پیامد ها حول پدیده تجاری سازی دانش در ایجاد دانشگاه نسل سوم دسته بندی شدند و به صورت یک الگوی پارادایمی به هم مرتبط گردیدند. به منظور اولویت بندی مقوله های بدست آمده از آنتروپی شانون استفاده شده است.
.
• اسفنجانی, حسین و فروزنده دهکردی, لطف اله. (1393). شناسایی و تبیین عوامل تعیین کننده در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با استفاده از الگوی سه شاخگی. فصلنامه سیاست علم و فناوری, 7(4), 33-46.
• اصغرپور، محمدجواد . (1392). تصمیمگیری های چند معیاره.تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
• الماسی فرد, محمدرسول, بخشم, میلاد, کریمی, حسین, بهور, شهین. (1399). طراحی الگوی آسیبشناسی توسعه کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش با رویکرد تفسیری ساختاری. فصلنامه علمی-پژوهشی کارافن, 17(ویژه نامه), 83-104.
• الیاسی, علی اصغر, صالحی, محمد, یوسفی, رضا. (1400). تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفهای منطقه 8 (مازندران، گلستان و سمنان). فناوری آموزش, 15(2), 351-364.
• انصاری، محمد و روشن دل اربطانی، طاهر و ناصحی فر، و.، و پورحسینی، ص. (1399). مدل تجاری سازی ایده فروش الکترونیک با به کارگیری نظریه داده بنیاد. مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت), 12(2 ), 335-356.
• بهادری, علی. (1397). پژوهش کیفی داده بنیاد، «کدگذاری» و اهمیت، مراحل و شیوه اجرای آن در کارورزی دانشگاه فرهنگیان. راهبردهای نوین تربیت معلمان, 4(5), 69-88.
• پدرام فر, عاطفه, صفاریان همدانی, سعید و یوسفی سعیدآبادی, رضا. (1399). شناسایی شاخص های رتبه بندی با رویکرد دانشگاههای نسل سوم ( مطالعه موردی: دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک). طب و تزکیه, 29(1), 1-11.
• جعفری رستمی, سیده محبوبه, نیازاذری، کیومرث و عنایتی, ترانه. (1399). تاثیر نظام آموزش عالی پژوهش محور بر کارآفرینی با نقش میانجی تجاری سازی دانش در دانشگاهها جهت ارائه مدل. مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 9(17), 229-245.
• علاء, اسرافیل, حاتمی, جواد, احمدی, امینه, آقاجانی, حسنعلی. (1400). ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد بلوغ روانشناختی و آمادگی روانی برای تجاریسازی و کارآفرینی (شاهد تجربی: مراکز علمی کاربردی استان مازندران). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی, 14(1), 157-184.
• راعی دهقی. مرتضی(1398). شناسایی و رتبه بندی موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی (مورد مطالعه: دانشگاه اصفهان). آینده پژوهی مدیریت, 30(شماره 2 (پیاپی 117)), 69-86.
• سلامتی, طاهره, واعظی, احسان, معمارپور, مهدی, رجب زاده, علی. (1395). طراحی مدل تجاریسازی و ارائه الگوریتم پیشنهادی تجاریسازی دانش برای آموزش عالی. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی, 3(8), 61-80.
• طیبی ابوالحسنی، س.، حاجی پور، ب.، و مومنی، ع. (1397). تعیین مهمترین ویژگی های شرکت های دانش محور موفق ایرانی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, 8(1 ), 113-131.
• عزتی راد جم، سخدری کمال، موسی خانی مرتضی. (1396). مطالعات تجاریسازی دانش با رویکرد اکوسیستم کارآفرینی. آموزش عالی ایران.; ۹ (۲) :۱۳۳-۱۶۵
• قرونه، داوود.(1398). ویژگی های دانشگاه کارآفرین، سومین کنفرانس ملی کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف. تهران، ایران.
• قلیمطلق, مجید. (1398). نیازسنجی آموزشی فروشندگان با طراحی مقیاس ارزیابی اخلاقی. مدیریت بازرگانی, 11(1), 163-178.
• کاظمی، محمد ،صفری، زهرا، محمدی، لیلا.(1398). اهمیت تجاری سازی دانش در فرآیند توسعه کارآفرینی در دانشگاه، اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری،تهران.
• محمدپور, سمانه, سالارزهی, حبیب الله. (1399). مطالعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه های نوآور جهان. فصلنامه زیست بوم نوآوری, 1(3).
• مصطفائی, سیدمحمدرضا, ملکیان, فرامرز, کاویانی, الهام, کرم افروز, محمد جواد. (1398). طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین براساس نظریه داده بنیاد (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی غرب ایران). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی, 12(2), 41-74.
• میره, عباس, باقری, مهدی, هاشمی, سیداحمد. (1398). ارایه مدل تجاری سازی دانش براساس مدیریت دانش در دانشگاه فنی وحرفه ای. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، در حال چاپ.
• هاشم نیا، ش.، و عمادزاده، م.، و صمدی، س.، و ساکتی، پ. (1388). روش های تجاری سازی در آموزش عالی و چالش های آن. آموزش عالی ایران, 2(2 (پیاپی 6)), 35-57.
• Abbasi Esfanjani, H, Forouzandeh Dehkordi,L (2014). Identify and Explanation the Factors that Affects in Commercialization of University Research Using Triangulation Model. Journal of Science and Technology Policy, 7(4), 33-46. (In Persian).
• Ala, E., Hatami, J., Ahmadi., Aghajani, H. (2021). Presentation of Entrepreneurial University Conceptual Model with Psychological Maturity and Psychological Preparedness for Commercialization and Entrepreneurship (Experimental Control: Applied Science Centers of Mazandaran Province). Journal of Management and Planning In Educational System, 14(1), 157-184. (In Persian).
• Almasifard, M., Bakhsham, M., Karimi, H., Behvar, S. (2021). Designing a pathology model of academic entrepreneurship development and knowledge commercialization with a structural interpretive approach. Karafan Quarterly Scientific Journal, 17(Special Issue), 83-104. (In Persian).
• ansari, M., Roshandel Arbatani, T., Nasehifar, V., Pourhosseini, S. (2020). Commercialization Model of the Electronic Sales Using the Grounded Theory. Journal of Business Management, 12(2), 335-356. (In Persian).
• Asgharpour, Mohammad Javad . (2013). Multi-criteria decisions.Tehran: Tehran University Press. (In Persian).
• Audretsch, D. B., & Belitski, M. (2021). Three-ring entrepreneurial university: in search of a new business model. Studies in Higher Education, 46(5), 977-987.
• Bahadori,A,(2018). Qualitative Research Foundation data, "encoded" and the importance, process and method of its execution interns educators. , 4(5), 69-88. (In Persian).
• Berggren, E. (2017), "Researchers as enablers of commercialization at an entrepreneurial university", Journal of Management Development, Vol. 36 No. 2, pp. 217-232.
• Breznitz, S. M., & Zhang, Q. (2019). Fostering the growth of student start-ups from university accelerators: An entrepreneurial ecosystem perspective. Industrial and Corporate Change, 28(4), 855-873.
• Cooper, R. G. (1983). A process model for industrial new product development. IEEE Transactions on Engineering Management, (1), 2-11.
• elyasi, A., Salehi, M., Uosefi, R. (2021). Explaining the aspects of entrepreneurial university in Technical and Vocational University Area 8. Technology of Education Journal (TEJ), 15(2), 351-364. (In Persian).
• Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Research policy, 29(2), 109-123.
• Ezzati Rad J, Sakhadri K, Musa Khani M. (2017). Knowledge commercialization studies with the entrepreneurial ecosystem approach. Iran Higher Education.; 9 (2):133-165. (In Persian).
• Fernández, Walter D. (2004), Using the Glaserian Approach in Grounded Studies of Emerging Business Practices. Electronic Journal of Business Research Methods, 2(2).
• Gholimotlagh, M. (2019). Educational Needs Analysis of Sellers Developing an Ethical Assessment Scale. Journal of Business Management, 11(1), 163-178. doi: 10.22059/jibm.2018.252291.2953. (In Persian).
• Hashem Nia, Sh., And Emadzadeh, M., and Samadi, S., and Sakti, p. (2009). Commercialization methods in higher education and its challenges. Higher Education in Iran, 2( 2 ( Piapi 6) ), 35 -57. (In Persian).
• Hayter, C.S. A trajectory of early-stage spinoff success: the role of knowledge intermediaries within an entrepreneurial university ecosystem. Small Bus Econ 47, 633–656 (2016).
• jafari, M., Niaz Azari,, K., Enayati,, T. (2020). The effect of research-based higher education system on entrepreneurship with the mediating role of knowledge commercialization Universities to provide models. Journal of Educational Planning Studies, 9(17), 229-245. (In Persian).
• Kazemi, M ,Safari, Z, , Mohammadi, L,. (,2018). The Importance of Knowledge Commercialization in the Entrepreneurship Development Process at the University, the First International Conference on New Research in Psychology, Counseling and Behavioral Sciences, Tehran. (In Persian).
• Kristel Miller, James Cunningham, Erik Lehmann. (2021) Extending the university mission and business model: influences and implications. Studies in Higher Education 46:5, pages 915-925
• mir, A., bagheri, M., hashemi, S. (2020). Provide a knowledge management model based on knowledge management at the Technical and Technical University. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences, (), -.(In Persian).
• Mohammadpur, S, Salarzeh, H. (2020). Study the entrepreneurial ecosystem of the world's innovative universities. Bio-Boom Innovation Quarterly, 1(3). (In Persian).
• Mostafaei,M., Malekian, F., Kaviani, E., Karamafrooz, M. (2019). Desingning the Entrepreneurial University Model based on Grounded theory (case study: units of Islamic Azad University of West Iran) Journal of Management and Planning In Educational System, 12(2), 41-74. (In Persian).
• Nawzad Sabir1. Mohammed, Najm Rashid2. Wirya and Farhad Al Kake3 and Bestoon Othman,2019,Entrepreneurship Characteristics and Attitude towards Knowledge Commercialization: Evidence from Malaysia
• Pedramfar, A., Saffarian Hamedani, S., usefi saeedabasi, R. (2020). Identifying Ranking Indicators Based on Third Generation Universities Approach (Case Study: Macro-Medical Universities of Region One). Journal of Medicine and Cultivation, 29(1), 1-11. (In Persian).
• Qarunah, D. (2018). Features of the University of Entrepreneurship, the third National Entrepreneurship Conference of Sharif University of Technology. Tehran Iran. (In Persian).
• Raei Dehaghi, M. (2019). Identifying and Prioritizing the Barriers of Academic Research Commercialization. Future study Management, 30(117), 69-86.(In Persian).
• salamati, T., vaezi, E., memarpour, M., rajabzadeh, A. (2016). Commercialization Model Design and Presentation of Proposed Algorithm of Knowledge Commercialization for the Higher Education. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 3(8), 61-80. (In Persian).
• Shiri M Breznitz, Qiantao Zhang, Fostering the growth of student start-ups from university accelerators: an entrepreneurial ecosystem perspective, Industrial and Corporate Change, Volume 28, Issue 4, August 2019, Pages 855–873
• Tayebi Abolhasani A, Hajipour B, Motameni A.(2018), Determine the most important features of successful knowledge-based companies in Iran. ORMR. 2018; 8 (1) :113-131. (In Persian).
• Todorovic, Z. W., McNaughton, R. B., & Guild, P (2011), ENTRE-U: An entrepreneurial orientation scale for universities, Technovation, 31(2-3), 128-137.
• Yaakub, N. I., Hussain, W. M. H. W., Rahman, M. N. A., Zainol, Z. A., Mujani, W. K., Jamsari, E. A., ... & Jusoff, K. (2011). Challenges for commercialization of university research for agricultural based invention. World Applied Sciences Journal, 12(2), 132-138.
• Young, K. (2009). Internet addiction: Diagnosis and treatment considerations. Journal of Contemporary Psychotherapy, 39(4), 241-246.