Efficiency Evaluation of Railway Freight Stations by Using DEA Approach
محورهای موضوعی : Data Envelopment Analysis
Davoud Haghighi
1
(
Department of Railway Transportation Planning, Iran Railway Organization, Isfahan, Iran
)
رضا بابازاده
2
(
Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, Urmia University, Urmia, West Azerbaijan Province, Iran
)
کلید واژه: Data envelopment analysis, Technical efficiency, Robust regression, Railway freight stations,
چکیده مقاله :
Railway freight stations roles as points in which traffic processes can be merged and diverged are of paramount importance. Numerous activities such as train formation, alighting and interchanging, technical checks are also done at these points. Due to the great importance of using railway infrastructures and rolling stocks facilities efficiently, the efficiency studies in this area are considered as a demanding task more than ever. Therefore, we implement a methodology based on data envelopment analysis to address this issue. The suggested methodology in this research can be used for measuring the efficiency of railway freight stations and ranking them by using DEA and Anderson & Peterson methods. This methodology can be used for analyzing the relative ‘technical efficiency’ of railway freight stations to manage train stops regarding the current station capacity. We applied this model in a case study of the 12 busiest train stations in Isfahan railway to measure and rank their efficiency and assess the effect of traffic type on the results by using robust regression.
نقش ایستگاه های حمل و نقل ریلی به عنوان نقاطی که در آن می توان فرآیندهای ترافیکی را با هم ادغام و از هم جدا کرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فعالیتهای متعددی مانند تشکیل قطار ، کاهش و تعویض ، بررسیهای فنی نیز در این نقاط انجام می شود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد استفاده بهینه از زیرساخت های راه آهن و تسهیلات موجودی انبار ، مطالعات کارآیی در این زمینه بیش از هر زمان دیگر یک وظیفه اصلی تلقی می شود. بنابراین ، ما یک روش مبتنی بر تجزیه و تحلیل پوشش داده ها را برای حل این مسئله پیاده سازی می کنیم. از روش پیشنهادی در این تحقیق می توان برای اندازه گیری کارایی ایستگاه های حمل و نقل ریلی و رتبه بندی آنها با استفاده از روش های DEA و Anderson & Peterson استفاده کرد. این روش می تواند برای تجزیه و تحلیل "کارایی فنی" ایستگاه های حمل و نقل ریلی برای مدیریت ایستگاه های قطار با توجه به ظرفیت ایستگاه فعلی استفاده شود. ما این مدل را در یک مطالعه موردی از 12 ایستگاه قطار پرتردد در راه آهن اصفهان برای اندازه گیری و رتبه بندی کارایی آنها و ارزیابی تأثیر نوع ترافیک بر نتایج با استفاده از رگرسیون قوی استفاده کردیم.