A TELL-Based TBLT in ESP Courses: Focus on Undergraduates’ Metacognitive Reading Comprehension Strategies
محورهای موضوعی : نشریه تخصصی زبان، فرهنگ، و ترجمه (دوفصلنامه)
مهناز شعله
1
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
محمد رضا طالبی نژاد
2
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
محسن شاهرخی
3
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
کلید واژه: Globalization, ESP, TBLT, Metacognitive Reading Comprehension Strategies, TELL,
چکیده مقاله :
Achievements of either CALL or TBLT methods especially in ESP courses in a globalized world demand TELL-based TBLT and online tasks to be appropriately designed and applied to ESP programs. Thus, 87 ESP learners were assigned as the control (ESP+TBLT) and experimental (ESP+TELL+TBLT) groups in this investigation. A metacognitive reading strategies questionnaire was modified and translated by the researchers. Moreover, a Computer Attitude questionnaire was employed to check the experimental participants’ interest in learning via technology. Data analysis was conducted via SPSS 24. Their metacognitive reading comprehension strategies were analyzed via a set of mixed between-within subjects’ analysis of variance (SPANOVA). Results revealed that there was a significant interaction between treatment method and time, i.e., both groups revealed a change in metacognitive reading strategies score across time, though the control group performed negatively, showing a slight decrease. The findings also indicated that while a mean difference was mathematically observed between the control and experimental groups in terms of metacognitive reading strategies, such a difference was not considered statistically significant. That is, there was no significant difference in the strategies for both groups, yet the experimental group revealed an increase in the mean scores. The experimental participants did not reach any significantly different level for metacognitive reading strategies compared to their control-group counterparts. Nonetheless, since SAMT material was instructed to learners during one academic semester, this study implied a single academic semester was not adequate time to work on and improve the learners’ metacognitive reading comprehension strategies.
دستاوردهای روشهای آموزش زبان به کمک فن آوری یا آموزش زبان به روش تکلیف-محور در یادگیری و آموزش زبان، به ویژه در دورههای انگلیسی برای اهداف ویژه در دنیای جهانی شده، ایجاب می نماید که آموزش زبان انگلیسی تکلیف-محور مبتنی بر فن آوری و تکالیف آنلاین به گونهای طراحی شوند که به طور مناسب در برنامه های زبان تخصصی اعمال شوند. در مجموع، 87 فراگیر زبان تخصصی به یک گروه کنترل (دریافت کننده زبان تخصصی تکلیف-محور) و یک گروه آزمایش (دریافت کننده زبان تخصصی تکلیف-محور با استفاده از فن آوری) اختصاص داده شدند. یک پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن توسط پژوهشگران اصلاح و ترجمه شد. همچنین، یک پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه برای اطمینان از اینکه آیا شرکت کنندگان گروه آزمایش علاقه مند به یادگیری از طریق فناوری هستند یا خیر استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS 24 انجام شد. راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن و درک مطلب فراگیران از طریق مجموعه ای از تحلیل واریانس ترکیبی بین آزمودنی ها (SPANOVA) مقایسه و تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین روشهای استفاده شده در دو گروه و زمان اثر متقابل معنا داری وجود دارد، یعنی هر دو گروه کنترل و آزمایش تغییری در نمره راهبردهای فراشناختی خواندن و درک مطلب در دو دوره زمانی نشان دادند، اگرچه گروه کنترل عملکرد منفی داشتند، یعنی شرکت کنندگان گروه کنترل کاهش جزئی را در نمرات راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن و درک مطلب نشان دادند. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که در حالی که از نظر راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت مشاهده شد، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار تلقی نشد. به عبارت دیگر، تفاوت معنا داری در راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن برای هر دو گروه وجود نداشت، اما گروه آزمایش افزایش میانگین نمرات را نشان داد. فراگیران گروه آزمایش به هیچ سطح متفاوتی از راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن در مقایسه با همتایان خود در گروه کنترل نرسیدند. با این وجود، از آنجایی که مطالب کتاب درسی از انتشارات "سمت" در طول یک ترم تحصیلی به فراگیران ارائه میشد، این مطالعه نشان داد که یک ترم تحصیلی زمان کافی برای کار و بهبود راهبردهای فراشناختی در مهارت خواندن و درک مطلب نیست.