Studying the Extent and Factors Affecting Internet Usage (Case of study: the residents of the city of Yazd)
Subject Areas : Urban Sociological Studies
Keywords: education, Internet usage, Socio-economic status, perceptions about information technology, satisfaction with information technology,
Abstract :
The city is the seat of modern values and institutions. Demand to the acquisition, processing, and utilization of information is a modern value and the Internet is a modern institution. Historical data show that the city is the place of modern institutions. The ideas of the electronic city, electronic municipality, electronic economy and so forth are an indication of society’s need to use Internet-based information. The Internet has affected city life considerably and has reduced some urban problems and has made city life dependent on the Internet so much so that under circumstances, urban life will become seriously disrupted without it. So, the aim of this article is to study the extent of, and factors affecting, residents’ internet utilization in the city of Yazd. The research population consisted of all Yazdi residents between the ages 17-54 whose number in the year of 2006 was 267870, of which, based on Cochran’s formula, 384 individuals were selected using a cluster sampling technique. Data gathering tool was a questionnaire that had content validity and its reliability coefficient was above the 0.7 threshold. The results showed that Yazdi residents’ level of Internet usage was rather low and that it was significantly related to level of education, socio-economic status, perceptions about information technology and communication, satisfaction with information technology and communication, and level of need of information technology and communication. There was no relationship between age and gender and Internet usage. The results of stepwise regression analysis showed that the variables level of education and perceptions about information technology and communication, together could explain about 21.8 percent of the dependent variable, namely Internet usage.
- آقابابایی، عزیزالله، جلالی، داریوش و باقری، سهیلا. (1387). «مطالعه عوامل مؤثر بر استفاده جوانان از اینترنت: تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهار محال بختیاری»، نشریه مجله جهانی رسانه، دورهی 3، شمارهی 2.
- اصنافی، امیررضا و حمیدی، علی. (1384). «نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در توسعهی آموزش و دانش با تأکید بر نقش کتابخانههای مجازی»، مجلهی الکترونیکی مرکز اطلاعات و آمار ایران، دورهی 3، شمارهی 2، صص 23-1.
- جوکار، عبدالرسول، نعیمی، شیلا. (1387). «مقایسهی میزان استفاده از اینترنت در تأمین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز»، نشریهی مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شمارهی 75، صص 238-223.
- درهمی، ولی، اعلم، فاطمه. (1388). همگام با فناوری اطلاعات، یزد: علم نوین.
- ذکائی، محمد سعید. (1383). جامعهشناسی جوانان ایران، تهران: نشر آگه.
- زمانی، بیبی عشرت، نوریان، محمد. (1384). «بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه اصفهان مراجع به اثرات مثبت و منفی استفاده از اینترنت»، مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعهی دانشگاه مجازی، کاشان: انتشارات مرسل، صص 155-140.
- سمیعی، م. (1383). «نقش اطلاعات و ارتباطات در جهان امروز»، نشریهی فولاد، شمارهی 111، صص 55-48.
- سورین، ورنر . جیمز تانکارد. (1381). نظریههای ارتباطات، ترجمهی علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران.
- سون، ویندال، نبو سیگناتیزر و جین اولسون. (1387). کاربرد نظریههای ارتباطات، ترجمهی علیرضا دهقان، چاپ دوم، تهران: جامعهشناسان.
- شرکت مخابرات استان یزد، http://www.Yazdtelecom.ir
- عنایتی، ترانه، ضامنی، فرشیده و کاظمیتبار، فرهاد. (1390). «چگونگی استفاده از اینترنت به وسیلهی دبیران دبیرستانهای شهرستان نوشهر»، فصلنامهی علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شمارهی 2، صص 76-57.
- کاستلز، م. (1382). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعهی شبکهای) ترجمه ا. علیقلیان و ا. خاکباز، تهران: نشر طرح نو.
- کریمی، یوسف. (1384). روانشناسی شخصیت، چاپ پانزدهم، تهران: دانشگاه پیامنور.
- مختارینوری، جمیله، زهری، سیما، یغمایی، فریده، عبادی، عباس و یولداشخان، مهریار. (1389). «مطالعهی ارتباط عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت با تمایل به بکارگیری آن در اعضای هیأت علمی بر اساس تئوری رفتار منطقی»، پژوهش پرستاری، دورهی 5، شمارهی 19، صص 34-25.
- مککوایل، دنیس. (1382). درآمدی بر نظریهی ارتباطات جمعی، ترجمهی پرویز اجلالی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- هزارجریبی، حبیبالله و باقرپور، معصومه. (1386). «بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان پیامنور و ارائهی الگویی جهت استفادهی بهینه»، فصلنامهی اندیشههای تازه در علوم تربیتی، شمارهی 7، صص 123-111.
- یعقوبی، جعفر. (1380). عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربرد اینترنت در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی رشتهی ترویج و آموزش کشاورزی طراحی وبسایت، پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
- Cheong, w. H (2002)."Internet adoption in Macao", Journal ofcomputer Mediated Communication, Vol. 7, No. 2. Pp 11-18.
- Holcombe, M. (2000). Factors Influencing Teacher Acceptance of the Internet as a teaching Tools: A Study of Texas Schools Receiving a TIF or a TIF Grant; Unpublished Master’s Thesis, University of Baylor, USA.
- Taylor, W. J., Zhu, G. X., Dekkers, J., and Marshall, S. (2003b). “Socioeconomic factors affecting home internet usage patterns in centeral Queensland”. Information Science Journal, Vol. 6. No. 1. Pp 233-242.
- Vaizoglu, S.A. et al (2004). "Internet use among high school students in Ankara, Turkey". Saudi Medical Journal, 25(6), Pp 737-740.
- Yaghoubi, T. and E. Shamsai (2004).”Assessing Effective Factors in Using Internet by Faculty Memmbers of Agricutural college of Zanjan University; Iran”, proceedings of the 19th Annual conferenceDublin, Irland, http: //www.aiaee.org/2004/, accepted /o88. Pdf (accessed February 22,2011).