Designing an organizational intelligence model in Mellat Bank with a focus on sustainable development
seyedali Mirasgari
1
(PhD student in public administration, Faculty of Economics and Management, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.)
Tootian sedigeh
2
(Associate Professor of Public Administration, Faculty of Management and Economics, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.)
gholamreza memarzadeh tehran
3
(Associate Professor of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.)
gholamreza hashemzadeh khorasgani
4
(Associate Professor of Public Administration, Faculty of Management and Economics, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.)
Keywords:
Abstract :
The present research conducted with the aim of studying indicators of organizational intelligence with the focus on sustainable development and developing the relevant model in Mellat Bank. This was interpretative-inductive research using a mixed exploratory method. In the qualitative part, the interview tool and thematic analysis method were used, and in the quantitative part, the questionnaire and confirmatory factor analysis method were used. The statistical population of the research in the qualitative part was university experts and in the field of smart banking, and in the quantitative part the employees of Mellat Bank. For data analysis, interview technique and thematic analysis method were used in the qualitative part, and statistical tests and measurement model were used in the quantitative part. The software used were SPSS-18 and Smart-Pls 2. The findings indicate that organizational intelligence includes four indicators of strategic reforms, scientific capability, intelligent service and digital transformations. Also, sustainable development includes three components of financial sustainability, social sustainability and environmental sustainability. The results of predictive correlation index and model fit showed that organizational intelligence has a positive and favorable effect on sustainable development.Keywords: organizational intelligence model, qualitative analysis, Mellat Bank
_||_
طراحی مدل هوشمندسازی سازمانی در شعب بانک ملت با محوریت توسعه پایدار
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مطالعه شاخص های هوشمندسازی سازمانی با محوریت توسعه پایدار و تدوین مدل مربوطه در شعب بانک ملت شهر تهران انجام شد. این پژوهش تفسیری-استقرایی با استفاده از روش آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی، از ابزار مصاحبه و روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی، از پرسشنامه و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و حوزه بانکداری هوشمند ودر بخش کمی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه و روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از آزمون های آماری و مدل اندازه گیری استفاده شد. نرم افزارهای مورد استفاده SPSS-18 و Smart-Pls 2 بودند. یافته ها حاکی از این است که هوشمندسازی سازمانی شامل چهار شاخص اصلاحات استراتژیک، توانمندی علمی، خدمت رسانی هوشمند و تحولات دیجیتالی است. همچنین توسعه پایدار شامل سه مولفه پایداری مالی، پایداری اجتماعی و پایداری محیطی است. نتایج شاخص ارتباط پیش بین و برازش مدل نشان داد هوشمندسازی سازمانی تاثیر مثبت و مطلوب بر توسعه پایدار دارد.
واژگان کلیدی: مدل هوشمندسازی سازمانی ، تحلیل کیفی ، بانک ملت
مقدمه
تغییرات سریع و پویا در هزاره سوم منجر به پیچیدگی فعالیتهای سازمانی گشته، بطوریکه شیوه های مرسوم و قدیمی مدیریت سازمانی دیگر قدرت پاسخگویی به این تغییرات را دارا نیست. محیط کسب وکار در سازمانهای پیشرفته تغییر کرده و هر عضو سازمانی سهم فعالی در امورسازمان دارد. چنین تغییراتی منجر به تشکیل انواع جدیدی از سازمانها شده است که سازمانهای هوشمند، مجازی، افقی و غیره نامیده می شوند.(ناصریزاده، 1399). سازمانهای هوشمند الگوی سازمانی تغییریافته و راهی جدید برای تجدید نظر سازمان در عصر تکنولوژی است (سلطانی، زارعی، رجبیون، فشمی1، 2019). در کنار سازمان هوشمند، اقتصاد هوشمند قرار گرفته که به گستره وسيعي از فعاليت هاي اقتصادي اشاره دارد كه از دانش و اطلاعات ديجيتالي به عنوان يك عامل كليدي توليد در كنار ساير عوامل نظير مواد اوليه، نيروي كار، سرمايه، انرژي و ... استفاده مي كنند. اينترنت، محاسبات ابري، كلان داده ها و ديگر فناوري هاي ديجيتالي جديد كه براي جمع آوري، ذخيره سازي، تجزيه و تحليل و به اشتراك گذاري داده ها و اطلاعات ديجيتالي، مورد بهره برداري قرار مي گيرند، همگي ابزارهاي هوشمندسازي اقتصاد هستند(الیاسی، صفردوست، روضه سرا ، 1397). امروزه بانك ها يكي از موتورهاي محرك اقتصادي هر كشور محسوب مي شوند. براي داشتن حضور قوي و موثر در بازارهاي رقابتي بانكي و كسب سهم بازاري بيشتر، برآورده سازي نيازهاي مشتريان با كيفيتي بيش از ساير رقباي بانكي، مطلبي است كه نبايد فراموش گردد (هوآنگ و بن یوسف2، 2017). در همين راستا و با توجه به اينكه هوشمندسازي اقتصاد بايستي در تمامي نهادها و بازارهاي پولي و مالي كشور صورت پذيرد و از آنجا كه بانك ها نقش محوري در تامين مالي اقتصاد كشور و توسعه نظام هاي نوين پرداخت ايفا مي نمايند، بايد اذعان نمود كه تحقق اقتصاد هوشمند بدون استقرار يك نظام بانكداري ديجيتال، امكان پذير نخواهد بود (سلامتي طبا ، بيگي، اكبري ، 1396). در این میان توسعه پایدار هدف نهایی همه سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی است. بانک ها نیز داری ذینفعان متفاوتی از قبیل سهامداران، مشتریان، کارمندان، دولت، جامعه، سایر بانک ها و سازمان های غیردولتی می باشند که برای انجام فعالیت های محیط زیستی و اجتماعی بانک ها را تحت فشار قرار می دهند تمامی سازمان ها برای پاسخگویی به این فشارها، توجه به ارکان پایداری و ارائه گزارشات اجتماعی و زیست محیطی را مدنظر قرار داده اند. لذا تمامی شرکت ها، نهادهای مالی، سازمان های غیردولتی و سایر کسب وکارها در قبال فرآیند توسعه پایدار مسئولاند (پارکر، وان آلستین، چوداری3، 2017). امروزه بانک ها و سازمانها تابعه نیز نقش اساسی در گسترش توسعه پایداری به عنوان یکی از محرک های رشد اقتصادی هر کشور ایفا می کند. دیگر بانکها تنها فعالیت های سنتی خود را انجام نمی دهند، بلکه تلاش می کنند تا فعالیت های پایداری را، با یکپارچه کردن معیارهای محیط زیستی، اجتماعی و حکمرانی در استراتژی اصلی خود، اتخاذ کنند. چرا که در نظر گرفتن پایداری در استراتژی بانک ها، منجر به ارزیابی عملکرد پایداری به منظور ایجاد آگاهی و افزایش فعالیت های مرتبط با آن می شود(مایمبو و زادک4، 2017). از بعد نظری، با وجود اهمیت فراوانی که هوشمند سازی سامانه ها بر توسعه پایدار دارند، اما تحقیقات در این زمینه بسیار اندک است. با توجه به نقش خطیري كه فناوري هاي مالی در ارائه خدمات مالی بانك ها، مؤسسات، مالی، بیمه و بورس دارد، و اينكه يكی از محورهاي اساسی اقتصاد به ويژه اقتصاد مقاومتی، استفاده از فناوري هاي نوين بوده و از طرف ديگر، يكی از بخش هايی كه تغییر و تحول در آن حوزه تاثیر مستقیم بر رشد اقتصادي كشور دارد، سیستم بانكی است و نقض و كاستی در اين حوزه نه تنها دامنگیر مشتريان نظام بانكی بلكه گريبانگیر اقتصاد كشور می شود، نیاز است تا هوشمند سازی در سیستم بانکی عمیق تر و بیشتر بررسی گردد. لذا در این پژوهش، هدف شناسایی شاخص های هوشمندسازی سازمانی با محوریت پایداری سازمانی در شعب بانک ملت شهر تهران است .
پیشینه منابع
هوش سازمانی از دیدگاه محققان مجموعه ای از داده ها، تجربه، دانش و درک مسائل سازمانی است (راجر و جورج5 ، 2019). به طور دقیقتر هوش سازمانی شامل تمامی اطلاعات، تجربه، دانش و فهم از مسائل سازمانی است (سیمیک ،2005) و عواملش از دیدگاه مک مستر (1996) توانایی سازمان یکپارچه در جمع آوری اطلاعات، خلاقیت، ایجاد دانش و عمل مؤثر بر پایه ایجاد دانش است. اجزای هوش سازمانی به عقیده راجر و جورج( 2019) ، شامل ساختارهای توانایی پردازش اطلاعات، مانند توانایی دستیابی به اطلاعات، تفسیر اطلاعات، انتشار اطلاعات، ذخیره اطلاعات و پیاده سازی اطلاعات است. توانایی پیاده سازی اطلاعات اشاره به توانایی استفاده و عملی سازی اطلاعات برای حل مشکلات در حین فرایندهایی مانند ایجاد محصولی جدید، انتقال فناوری، بازاریابی و مدیریت دارد. درمجموع، در این دیدگاه، هوش فرایندی ذهنی برای کسب و درک اطلاعات شامل جنبه های مختلف ازقبیل آگاهی، ادراک، استدلال، حافظه و قضاوت است. ازآنجاکه در سطح سازمانی ویژگی های عملی مشابه و مشترک با سطح فردی وجود دارد، دیدگاه شناختی اقدام به برجسته سازی توانایی پردازش اطلاعات در هوش سازمانی می کند (کريمي، ابوالحسن ، عالم تبريز ، 1398).
کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه، توسعه پایدار را به عنوان توسعه ای تعریف کرده است که نیازهای نسل فعلی را، بدون ایجاد اشکال در توانایی نسل های آینده، در برآوردن احتیاجات خود تامین می کند. توسعه پایدار راه حلی برای معماری توسعه ای است که در حوزه های مختلف انسان، محیط زیست، فرهنگ، آموزش، علم، اخلاق، امنیت، مشارکت و .. مورد بحث قرار می گیرد. به علاوه مولفه هایی همانند مدیریت پایدار، شیوه زندگی پایدار، امنیت پایدار معاش، مصرف پایدار، کشاورزی پایدار، و آینده پایدار در بحث مربوط به توسعه پایدار مد نظر هستند (قربانی، باب الحوائجی، نوشین فرد ، 1396). در همین راستا، سازمان پایدار نیز تعریف به شکل زیر تعریف می شود; یک سازمان پایدار سازمانی است که تحت شرایط پرفشار بهطور عالی، مأموریت خود را ایفا نموده و انجاموظیفه نماید.این سازمان ظرفیت انطباق سریع با موقعیتهای تازه و غیرمنتظره را دارد (پهلوان صادق, 1398).
پژوهش های داخلی
سازمان هوشمند سازمانی بر مبناي سه محور اصلی توسعه دانش، عملیات و ارتباطات است که مدیریت آن نیازمند مدیریت هوشمند منابع (افراد، اطلاعات، دانش و قابلیت نوآوري) است . این سازمان باید فرایندها و افراد سازمان را با فناوري پیشرفته همگام ساخته و نیازهاي مراجعه کنندگان را در قالب زمانی به نسبت کوتاه رفع کند. در واقع، اين نوع سازمان ها قابليت و مهارت هاي خاصی را براي کسب، سازماندهی و به اشتراك گذاردن انواع دانش سازمان خود دارند و با مدیریت دانش قادرند همواره رفتار خود را با محیط متغیر و پویا منطبق کرده و بر عملکرد خود بیفزایند. این نوع سازمان به صورت پیوسته و مستمر در ارتباط با محیط است تا بتواند نیازهاي محیطی را شناسایی کند؛ دانش و اطلاعات لازم را نیز کسب کند و به موقع واکنش نشان دهد (مقدم و مهمان نواز، 1395). تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، شاخص های متفاوتی را برای سازمان های هوشمند معرفی کرده اند. نوری، شاه حسینی ، زنجانی ، عابدین (1398) مدلی براي دولت هوشمند ارائه داده و ابعاد مدیریت و رهبري هوشمند، زیرساخت و فناوري هوشمند، تعامل هوشمند، خدمات هوشمند، محیط هوشمند و امنیت هوشمند را جهت دولت هوشمند معرفی کرده اند. مغنی، ناصحی فر، ناطق (1398) با مطالعه وزارت کشور هشت عامل فناوري اطلاعات و ارتباطات، منابع انسانی، حقوقی، اقتصادي، سیاسی، امنیتی و نظامی، فرهنگی - اجتماعی، عمرانی و زیست محیطی را به عنوان شاخص هاي کلیدي هوشمندسازي معرفی کرده اند.
پژوهش های خارجی
در یک مطالعه، سازمان های هوشمند به عنوان منبع رقابت پذیری و توسعه پایدار در دنیای صنعتی امروز مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش نشان داد که انقلاب صنعت که امروزه در حال وقوع است به این معنی است که سازمان ها نه تنها با فرصت های جدید بلکه با چالش های مربوط به شناسایی نقش خود در ایجاد یک دنیای هوشمند مدرن روبرو هستند. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که سطح پایداری سازمان ها و سطح استفاده از سامانه های هوشمند به عنوان عوامل اثرگذار در هوشمندی سازمان است ( آدامیک و سیکورا فرناندز6 ،2021).در پژوهشی دیگر، تنوع دیجیتالی و یک جامعه هوشمند فراگیر و جستجوی روش شناختی جدید برای مشارکت دیجیتال و توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد شهرهای هوشمند می توانند خدماتی با کیفیت بی نظیر به همه شهروندان ارائه دهند. گنجاندن امکانات دیجیتال یکی از الزامات دستیابی به شهرهای هوشمند و توسعه پایدار است،. بعبارت دیگر، برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، استفاده از فناوری دیجیتال مورد نیاز است. همچنین بر اساس یافته های این مطالعه، در زمان دیجیتالی شدن شهرهای هوشمند و سازمانهای دولتی هوشمند نیاز به نقشه برداری و درک تنوع دیجیتالی دارند( اسکیل، ویلبورگ،کاهرویک7 ، 2020) . محققان در یک پژوهش به بررسی تفکر سیستمی برای هماهنگی ابتکارات هوشمند و پایدار شهر با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل پرداختند. در این تحقیق نشان داده شد که شهرهای هوشمند در ترکیب موفقیت اهداف توسعه پایدار در استراتژی های هوشمند خود شکست خورده اند، به این دلیل که بیشتر تمرکز آنها بر دستیابی به اهداف هوشمندی است تا اهداف پایداری. این مطالعه مدل های مفهومی را توسعه می دهد که از انتقال شهر ها به یک شهر هوشمند پایدار پشتیبانی می کند ( کاتی، آبدلا، کوچوک یار، اوناتف بولو8 ،2020). آنیکینا، کولر، روس9 (2020) در تحقیق خود به مطالعه توسعه پایدار و اصول اقتصاد سبز به عنوان مفهومی برای توسعه "فن آوری های هوشمند" پرداختند. محققان در این تحقیق وظایف اصلی مدیریت دولتی اقتصاد سبز و وظایف مشاغل بوم گردی را برای تأمین توسعه پایدار با توجه به منافع جامعه، که نیاز به راه حل سیستمی دارند، به شرح زیر تشخیص دادند: افزایش فرهنگ زیست محیطی، پشتیبانی اطلاعاتی برای تجارت، ایجاد سیستم های بسیار کارآمد برای کنترل داخلی اکولوژیکی و بهبود شاخص های زیست محیطی.
بر اساس بررسی های این پژوهش، مدل مفهومی پژوهش بر شکل زیر می باشد:
شکل 1- مدل مفهومی پژوهش
روش پژوهش
پژوهش فعلی از نظر فلسفه تحقیق، آمیخته با رویکرد استقرائی بوده و از نظر هدف، چون به دنبال شناسایی شاخصهای هوشمند سازی سازمانی مرتبط با پایداری سازمانی و همچنین طراحی و ارایه مدل مرتبط با این متغیرها در بانک ملت است در قالب مطالعه ای آمیخته (کمی با استفاده از روش پیمایشی و کیفی با استفاده از روش اکتشافی) می باشد، پژوهشی بنیادین محسوب می گردد. جهت تجزیه تحلیل اطلاعات، ابتدا از روش کیفی (تحلیل مضمون با روش کدگذاری) برای شناسایی مولفه ها و مقوله های مدل و پس از آن برای کشف روابط علت و معلولی و تایید یافته ها از روش کمی بهره گرفته شده است. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و حوزه بانکداری هوشمند و توسعه پایدار در بانک ملت و متخصصانی که مسلط به موضوع پژوهش بودند است. در این پژوهش برای تعیین نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. در این پژوهش 13 نفر با استفاده از اصل اشباع به عنوان مصاحبهشونده درنظر گرفته شد.در بخش کیفی این پژوهش از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. در مصاحبه های انفرادی با مصاحبهشوندگان، برای بررسی مقدماتی از ضبط صورت و چک نویس استفاده شد که این شاخص ها بر گرفته از موضوع، مدل و اهداف پژوهش بود. علاوه بر شاخص های کیفی از مصاحبه شوندگان خواسته شد شاخص های موردنظر خود را پیشنهاد دهند.مشخصات خبرگان شرکت کننده در این پژوهش در جدول 1 نشان داده شده است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کمی شامل تمامی کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران است که تعداد آنها در حدود 2522 نفر در نظر گرفته شده است. در این پژوهش از فرمول کوکران برای بررسی حجم نمونه استفاده شده است. بر این اساس برای جامعه ای با حجم 2522 نفر 335 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
جدول 1 آمار جمعیت شناختی مصاحبهشوندگان بخش کیفی
متغیر | طبقه | فراوانی | متغیر | طبقه | فراوانی | متغیر | طبقه | فراوانی | ||||||||||||||||
محل خدمت | رؤسا و سرپرستان شعب بانک ملت در تهران | 2 | تحصیلات | دکتری تخصصی | 10 | سن | پایینتر از 39 سال | 3 | ||||||||||||||||
40 تا 45 سال | 6 | |||||||||||||||||||||||
خبرگان سازمانی در حوزه هوشمندسازی | 4 | فوق لیسانس | 3 | 46 به بالا | 4 | |||||||||||||||||||
اساتید مطلع در حوزه مورد مطالعه | 7 | جنسیت | زن | 4 | ||||||||||||||||||||
مرد | 9 | سابقه کار | زیر 15 سال | 5 | ||||||||||||||||||||
16 تا 30 سال | 8 |
همچنین، در این پژوهش برای انتخاب نمونه های آماری از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای استفاده شد. مرحله کمّی پژوهش نیز شامل پرسشنامه محقق ساخته می باشد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری ، محتوایی و سازه استفاده شد. در روایی ظاهری پرسشنامه ها قبل از توزیع توسط پژوهش گر، چند نفر از اعضای نمونه و برخی خبرگان دانشگاهی و کارشناسان بانک ملت مورد بررسی قرار گرفت. در روایی محتوایی در قالب یک روش دلفی و با کمک فرم های CVR و CVI و به کمک ده نفر از خبرگان شامل اعضای مصاحبهشونده، خبرگان دانشگاهی، چند نفر از آزمودنی ها و ... محتوای پرسشنامه ازنظر سؤالهای اضافی و یا اصلاح سؤال ها مورد بررسی قرار گرفت. فرم CVI نشان داد که همه بر آن از نقطهنظر ساده بودن، واضح بودن و مربوط بودن از وضعیت مناسبی برخوردارند (میزان این ضریب برای هر یک از سؤالها بالاتر از 0/79 بود)؛ هم چنین با توجه به اینکه مقدار CVR برای همه سؤالها بالای 0/62 به دست آمد. در مورد روایی سازه نیز از دو نوع روایی همگرا و واگرا با کمک نرم افزار Smart-Pls 2 استفاده شد. در بررسی روایی همگرا یافته ها نشان داد ضرایب معناداری تمام بارهای عاملی بزرگتر از 2/58 بود (آماره تی) یعنی تمامی بارهای عاملی با اطمینان 99 درصد معنادار بود؛ مقادیر تمام بارهای عاملی نیز بالای 0/5 بود (رابطه متغیر آشکار و پنهان)؛ میانگین واریانس استخراج شده 10(AVE) همه مؤلفه ها بالای 0/5 بود و همین طور پایایی ترکیبی همه مؤلفه ها بزرگ تر از میانگین واریانس استخراج شده آن بود؛ لذا می توان گفت که روایی همگرای سازههای مدل تائید می شوند. در این پژوهش پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه میشود. مقادیر این دو ضریب برای همه متغیرهای پژوهش بالای 7/0 به دست آمد که نشاندهنده پایا بودن ابزار اندازهگیری بود. بعد از تایید مدل مفهومی تحقیق توسط پروه خبرگان و نیز تایید روایی آن، مدل نهایی تحقیق مستخرج شد. جهت اعتبار سنجی مدل ، از پرسشنامه سنجش مدل برای تعیین درجه تناسب مدل بهصورت طیف پنجدرجهای شامل بخشهای تنظیم تطبیق، قابلیت فهم، قابلیت تعمیم و کنترل استفاده شد و و در اختیار 30 نفر از متخصصان این حوزه قرار داده شد. سپس داده های جمعآوریشده با استفاده آزمون تی تک نمونه ای مورد ارزیابی قرار گرفت. نرمافزارهای مورد استفاده جهت تجزیه تحلیل داده های کمی در این مطالعه، SPSS-18 بود.
نتایج
رکن اساسی در فرآیند تحلیل، کدگذاری است. فرایند تفکیك داده های حاصل از نمونه گیری، توصیف و بیان آنها با عباراتی کوتاه در یك جدول را کدگذاری گویند. فرایند تحلیل شامل سه نوع کدگذاری باز،کدگذاری محوری وکدگذاری انتخابی است. در پژوهش حاضر در مرحله کدگذاری باز، در مجموع 63 کد مفهومی اولیه از مصاحبه ها استخراج گردید. سپس مفاهیم مشترک (کدهای مشترک) و مشابه از نظر معنایی در 7 مفهوم اصلی طبقه بندی شدند.
در جدول زیر دسته بندي کدهای نهایی با توجه به مفاهیم استخراج شده از کدهاي ثانویه نشان داده شده است.
جدول 2 کد های نهایی (مقوله ها و زیر مقوله های استخراج شده از متن مصاحبه)
کد ثانویه | مفهوم | مقوله |
پایداری مالی |
توسعه پایدار | |
بهبود ارایه خدمات مالی | ||
افزایش درآمد | ||
امنیت مالی | ||
اصلاح نظام درآمدی دولت | ||
بهبود شاخص های تجاری | ||
افزایش راندمان و بازدهی | ||
شفافیت مالی | ||
مدیریت مطالبات | ||
بهبود کارایی | ||
قطع وابستگی بودجه به نفت | ||
مزیت رقابتی | ||
سرمایه گذاری در مبادلات | ||
کاهش زمان انجام حسابرسی | ||
اقتصاد سبز | ||
پایداری اجتماعی | ||
تعاملپذیری در دولت | ||
حرکت یکپارچه به سمت اقتصاد دیجیتال | ||
اطمینان از یک محیط سالم و بهداشت کار رفاه اجتماعی | ||
کشف الگوی مبارزه با پولشویی | ||
مشارکت شهروندان | ||
تحول در نحوه عملکرد مشاغل | ||
مقابله با کلاهبرداریها | ||
ارتقای کیفیت زندگی شهروندان | ||
کاهش حملات سایبری | ||
پایداری محیطی | ||
توسعه شهر هوشمند | ||
دستیابی به استاندارد بالا | ||
کاهش مصرف انرژي | ||
ایجاد سیستم های بسیار کارآمد برای کنترل داخلی اکولوژیکی | ||
اصلاحات استراتژیک |
هوشمندسازی سازمانی | |
دیدگاه استراتژیک | ||
اتخاذ سریع تصمیمات استراتژِیک | ||
هوشمندی در اعتبارسنجی | ||
بهینهسازی تجهیز منابع | ||
فرایندهای کاری منعطف | ||
کیفیت خدمات | ||
توانمندی علمی | ||
تصمیمگیریهای داده محور | ||
ایجاد تکامل و نوآوری | ||
پیش بینی روندهای آینده | ||
هوش تجاری ابری | ||
استفاده بهینه از نیروی انسانی و کامپیوترها | ||
بهرهمندی از نیروی انسانی متخصص و چندوجهی | ||
خدمت رسانی هوشمند | ||
حفظ مشتری | ||
دسترسی راحت مشتریان به خدمات | ||
شناسایی نیازهای ویژه مشتریان | ||
ارائه خدمات و محصولات شخصی سازی شده | ||
مديريت ارتباط با مشتري | ||
تایید هویت مشتریان | ||
تحولات دیجیتالی | ||
نظارت و کنترل هوشمند | ||
مدیریت تحول | ||
تغییر الگوهای ذهنی مدیران | ||
تحول رویکردها و جهت گیری های آینده | ||
توسعه زیرساخت های ارتباطی | ||
پشتیبانی اطلاعاتی برای تجارت | ||
محتوای دیجیتالی | ||
ارائه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت | ||
انتشار از طریق شبکه | ||
مکانیزم های کاری تخصصی |
بر اساس یافته های جدول فوق،در مفهوم هوشمند سازی سازمانی چهار مولفه شناسایی شد.این مولفه ها عبارتند از اصلاحات استراتژیک، توانمندی علمی، تحولات دیجیتالی و خدمات رسانی هوشمند. در مفهوم توسعه پایدار نیز سه مولفه شناسایی شد.
این سه مولفه شامل پایداری مالی، پایداری اجتماعی و پایداری محیطی هستند. در هوشمند سازی سازمانی، اصلاحات استراتژیک شامل کدهای زیر است: تحلیل روند دادههای گذشته، دیدگاه استراتژیک، اتخاذ سریع تصمیمات استراتژِیک، هوشمندی در اعتبارسنجی، بهینهسازی تجهیز منابع ، فرایندهای کاری منعطف و کیفیت خدمات.توانمندی علمی شامل: افزایش ضریب امنیت و صحت ارائه خدمات، تصمیمگیریهای داده محور، ایجاد تکامل و نوآوری، پیش بینی روندهای آینده، هوش تجاری ابری، استفاده بهینه از نیروی انسانی و کامپیوترها و بهرهمندی از نیروی انسانی متخصص و چندوجهی است.خدمت رسانی شامل ایجاد پیشنهاداتی مناسب سازی شده به مشتریان، حفظ مشتری، دسترسی راحت مشتریان به خدمات، شناسایی نیازهای ویژه مشتریان، ارائه خدمات و محصولات شخصی سازی شده، مديريت ارتباط با مشتري و تایید هویت مشتریان است.
تحولات دیجیتال شامل استفاده و بهرهگیری از ابزارها و تکنولوژیهای جدید، نظارت و کنترل هوشمند، مدیریت تحول، تغییر الگوهای ذهنی مدیران، تحول رویکردها و جهت گیری های آینده، توسعه زیرساخت های ارتباطی، پشتیبانی اطلاعاتی برای تجارت، محتوای دیجیتالی، ارائه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، انتشار از طریق شبکه و مکانیزم های کاری تخصصی است.در مولفه های توسعه پایدار، پایداری مالی شامل: صرفه جویی در هزینه های عمومی، بهبود ارایه خدمات مالی، افزایش درآمد، امنیت مالی، اصلاح نظام درآمدی دولت، بهبود شاخص های تجاری، افزایش راندمان و بازدهی، شفافیت مالی، مدیریت مطالبات، بهبود کارایی، قطع وابستگی بودجه به نفت، مزیت رقابتی، سرمایه گذاری در مبادلات، کاهش زمان انجام حسابرسی و اقتصاد سبز است.پایداری اجتماعی شامل تبليغات و ارتباطات يكپارچه بازاريابي، تعاملپذیری در دولت، حرکت یکپارچه به سمت اقتصاد دیجیتال، اطمینان از یک محیط سالم و بهداشت کار رفاه اجتماعی، کشف الگوی مبارزه با پولشویی، مشارکت شهروندان، تحول در نحوه عملکرد مشاغل، مقابله با کلاهبرداریها، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و کاهش حملات سایبری است.پایداری محیطی شامل افزایش فرهنگ زیست محیطی، توسعه شهر هوشمند، دستیابی به استاندارد بالا، کاهش مصرف انرژي و ایجاد سیستم های بسیار کارآمد برای کنترل داخلی اکولوژیکی است.در این چارچوب، شماي کلی کدها در قالب مقوله اصلی، مقوله فرعی، مفهوم، کد ثانویه و نشانگر کد اولیه ترسیم شده و سپس، الگوي هوشمندسازی سازمانی مبتنی بر توسعه پایدار در بانک ملت مبتنی بر نتایج تحلیل داده ها در بخش کیفی تنظیم شد.
شکل 2- مدل هوشمندسازی سازمانی مبتنی بر توسعه پایدار
اعتبارسنجی مدل هوشمندسازی سازمانی مبتنی بر توسعه پایدار
جهت بررسی اعتبارسنجی مدل هوشمندسازی سازمانی مبتنی بر توسعه پایدار، سوالات طرح شده بر اساس چهار مشخصه تطبیق، قابلیت فهم،قابلیت تعمیم و کنترل دسته بندی و با استفاده از آزمون تی-تک مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه این تحلیل در جدول زیر دیده می شود:
جدول4 نتایج آزمون تی تک برای تعیین درجه تناسب مدل پیشنهادی جهت ارائه مدل نهایی
| سوالات | میانگین | انحراف معیار | آزمون تی | درجه آزادی | سطح معنی داری |
آیا مفاهیم از دادههای بررسی شده تولید شده است؟ | 3/68 | 1/251 | 9/45 | 29 | 0/000 | |
قابلیت فهم | آیا مفاهیم تشخیص داده میشوند و به شکل کلی نظاممند به هم مرتبط شدهاند؟ | 3/75 | 1/225 | 11/82 | 29 | 0/000 |
آیا مقولهها بهخوبی تدوین شدهاند؟ | 3/66 | 1/338 | 8/62 | 29 | 0/000 | |
قابلیت تعمیم | آیا نظریه چنان تبیین شده که تغییر شرایط متفاوت را در نظر بگیرد؟ | 3/82 | 1/257 | 11/05 | 29 | 0/000 |
آیا شرایط کلانتری که ممکن است بر پدیده مورد مطالعه اثر گذارد، تشریح شده است؟ | 3/7 | 1/185 | 10/27 | 29 | 0/000 | |
کنترل | آیا یافتههای نظری با اهمیت به نظر میرسند؟ | 3/64 | 0/885 | 12/64 | 29 | 0/000 |
در تطبیق مدل، آماره t محاسبه شده (9/45) در سطح 0/01 معنادار است. مقایسه میانگین این جز از مدل (3/68) با میانگین مورد انتظار نشان میدهد که تطبیق مدل از نظر متخصصان دارای اعتبار است و با اطمینان 99 درصد مورد تائید قرار گرفته است. در قابلیت فهم بودن مدل، آماره t محاسبه شده (11/82) در سطح 0/01 معنادار است. مقایسه میانگین این جز از مدل (3/75) با میانگین مورد انتظار نشان میدهد قابلیت فهم بودن مدل از نظر متخصصان دارای اعتبار است و با اطمینان 99 درصد مورد تائید قرار گرفته است. در رابطه با سوالات قابلیت فهم، آماره t محاسبه شده برای هر دو سوال در سطح 0.01 معنادار و میانگین مشاهدهشده در هر یک از این دو سوال از میانگین مورد انتظار (3) بالاتر است؛ لذا از نظر متخصصان جزء قابلیت فهم مدل محسوب میشود.در قابلیت تعمیم بودن مدل، آماره t محاسبه شده (11/06) در سطح 0.01 معنادار است. مقایسه میانگین این جز از مدل (3/82) با میانگین مورد انتظار نشان میدهد قابلیت تعمیم بودن مدل از نظر متخصصان دارای اعتبار است و با اطمینان 99 درصد مورد تائید قرار گرفته است. در رابطه با سوالات قابلیت تعمیم، آماره t محاسبه شده برای هر دو سوال در سطح 0/01 معنادار و میانگین مشاهدهشده در هر یک از این دو سوال از میانگین مورد انتظار (3) بالاتر است؛ لذا ازنظر متخصصان جزء قابلیت تعمیم مدل محسوب میشود . همچنین نتیجه آزمون نشان می دهد پاسخ ها تصادفی نبوده و معنی دار می باشد. در کنترل مدل، آماره t محاسبه شده (12/64) در سطح 0/01 معنادار است. مقایسه میانگین این جز از مدل (3/64) با میانگین مورد انتظار نشان میدهد قابل کنترل بودن مدل از نظر متخصصان دارای اعتبار است و با اطمینان 99 درصد مورد تائید قرار گرفته است. در رابطه با سوالات کنترل، آماره t محاسبه شده برای هر دو سوال در سطح 0/01معنادار و میانگین مشاهدهشده در هر یک از این دو سوال از میانگین مورد انتظار (3) بالاتر است؛ لذا از نظر متخصصان جزء کنترل مدل محسوب میشود.
وضعیت ابعاد هوشمندسازی سازمانی مبتنی بر توسعه پایدار
نتایج شاخص های توصیفی و استنباطی به منظور بررسی ابعاد هوشمندسازی سازمانی مبتنی بر توسعه پایدار در جدول زیر آورده شده است.
جدول 5 نتایج شاخص های توصیفی و استنباطی به منظور بررسی ابعاد هوشمندسازی سازمانی مبتنی بر توسعه پایدار
استنباطی |
توصیفی |
ابعاد | ||
مقدار تی | سطح معناداری |
انحراف معیار | میانگین | |
84/568 | 0/000 | 0/13 | 3/294 | توسعه پایدار |
84/114 | 0/000 | 0/12 | 3/218 | پایداری مالی |
84/617 | 0/000 | 0/1 | 3/423 | پایداری اجتماعی |
64/565 | 0/000 | 0/15 | 3/265 | پایداری محیطی |
91/764 | 0/000 |
0/1 | 3/473 | هوشمندسازی سازمانی |
108/595 | 0/000 |
0/12
| 3/650 | اصلاحات استراتژیک |
72/790 | 0/000 | 0/15 | 3/310 | توانمندی علمی |
69/157 | 0/000 |
0/14 | 3/261 | خدمت رسانی هوشمند |
98/819 | 0/000 | 0/17 | 3/599 | تحولات دیجیتالی |
همانطور که در جدول فوق مشاهده میشود، سطح معناداری در همه مولفهها کمتر از 0.05 میباشد و بنابراین وضعیت این مولفهها در حد مطلوب (با توجه به اختلاف میانگین که اعدادی مثبت هستند) است.
روابط میان ابعاد هوشمندسازی سازمانی و توسعه پایدار در بانک ملت
جهت بررسی روابط میان متغیرها اصلی مدل، از روش حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شده است. شکل های زیر خروجی مربوط به معناداری و ضریب مسیر رابطه میان متغیرهای اصلی پژوهش است.
شکل 3- ضرایب مسیر و بارهای عاملی مدل هوشمند سازی سازمانی بر اساس توسعه پایدار
شکل 4- خروجی معناداری مدل هوشمند سازی سازمانی بر اساس توسعه پایدار
در مدل فوق رابطه میان متغیرهای اصلی (هوشمندسازی سازمانی و توسعه پایدار) نشان داده شده است. اعداد نوشته شده بر روی مسیرها ضرایب مسیر را نمایش میدهد. برای آزمون معناداری ضرایب مسیر با استفاده از روش بوت استراپ11 مقادیر آزمون تی-استیودنت محاسبه شده است.
شاخص ضریب تعیین R2
ضريب R2 مربوط به متغير وابسته است و تاثير يك متغير مستقل بر يك متغير وابسته را نشان میدهد. مقدار R2 برای متغیر وابسنه 0/934 محاسبه شده است که اثر مثبت متغیر مستقل بر وابسته را نشان میدهد.
شاخص ارتباط پیش بینQ2
این معیار، قدرت پيش بيني مدل در متغيرهاي وابسته را نشان می دهد. مقادیر Q2 در این مدل ، برای متغیرهای تحقیق (هوشمند سازی و توسعه پایدار) 0/201، 0/299 است که مثبت و در سطح مطلوب است. بر همین اساس میتوان گفت قدرت پیش بینی مدل در مورد متغیرها مطلوب است.
شاخص برازش مدل GOF
با در نظر گرفتن این معیارها شاخص برازش مدل نمونه مورد بررسی 0/717 می باشد که به شکل زیر محاسبه شده است:
عدد0/717 جز اندازه های بزرگ است بنابراین با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که مدل آزمون شده در نمونه مورد بررسی برازش مناسبی دارد. همچنین با توجه به اینکه بارهای عاملی تمامی متغیرهای آشکار مدل بیشتر از 0/4 و معناداری بیشتر از 2/58 است، می توان گفت سازه حاضر از روایی مطلوبی برخوردار است.
شکل 5- ضرایب عاملی مولفه های هوشمندسازی سازمانی و ارتباط آنها با ضریب عاملی توسعه پایدار
شکل 6- معناداری مولفه های هوشمندسازی سازمانی و ار تباط این مولفه ها با معناداری توسعه پایدار
بحث و نتیجه گیری
بر اساس یافته های بررسی های کیفی این پژوهش، مفهوم هوشمند سازی سازمانی دارای چهار مولفه است. این مولفه ها عبارتند از اصلاحات استراتژیک، توانمندی علمی، تحولات دیجیتالی و خدمات رسانی هوشمند. در مفهوم توسعه پایدار نیز سه مولفه شناسایی شد. این سه مولفه شامل پایداری مالی، پایداری اجتماعی و پایداری محیطی هستند. نتایج یافته های کمی نیز نشان دادند که مولفه های هوشمندسازی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه پایدار دارند. بنابراین بانک ملت توانسته در زمینه هوشمندسازی مبتنی بر توسعه پایدارگام های مهم و اثربخشی بردارد. این امر نشان دهنده توان بالای این سازمان در هوشمندسازی و دستیابی به ارکان توسعه پایدار است. همچنین نشان دهنده وجود تدابیر و اقدامات اثربخش بانک ملت دز این راستا می باشد. صنعت بانکداری به دلیل تقاضای مشتریان برای محصولات جدید، همراه با رقابت جدید از سوی سایر بانکها و موسسات غیرمالی، دچار تحولات قابلتوجهی شده است. بیشتر بانکها در تلاش برای نوآوری، چرخههای کوتاهتر توسعه محصول جدید و کاهش هزینهها، ابتکارات تحول دیجیتال را آغاز کردهاند. مي توان گفت جدي گرفتن فرايند هوشمندسازی صنعت مي تواند به عنوان يکي از بهترين گزينه هاي صرفه جويي در اتلاف انرژي، صرفه جويي در زمان، صرفه جويي در هزينه ها و بالابردن استانداردهاي آموزشي کارکنان در خصوص مصرف انرژي، محسوب و گره گشاي بسياري از معضلات امروز کشورمان باشد و اين همان چيزي است که در حوزه اقتصاد مقاومتي سال هاي قبل طرح و تأکيد شده است.
همچنین نتایج پژوهش حاضر در بررسی روابط میان متغیرهای مدل نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین مولفه ها وجود دارد. این امر نشان دهنده این است که با افزایش هوشمندسازی سازمانی و بکارگیری مولفه های آن در بانک ملت، اهداف توسعه پایدار در این سازمان محقق می شود و با افزایش بکارگیری این مولفه ها، توسعه پایدار نیز افزایش خواهد داشت. این امر نشان دهنده قابلیت های بالای هوشمندسازی و همچنین همراستا بودن آن با برنامه ای توسعه ای کشور است. تحول دیجیتال طی یک دهه گذشته تمامی ابعاد کسب و کارها را دچار تغییر و دگرگونی کرده است.اگرچه بکارگیری فناوری های تحول دیجیتال از حالت اختیاری به سمت الزام در حال رشد و توسعه می باشند؛ ولی تا زمانی که سازمان ها مدل کسب و کار خود را از حالت سنتی به سمت مدل کسب و کار دیجیتال اصلاح و بازآفرینی نکنند، استفاده و بکارگیری از فناوری های دیجیتال تاثیر مهمی در موفقیت آنها در عصر تحول دیجیتال نخواهد داشت. به همین دلیل ضرورت دارد که سازمان ها به سمت نوآوری مدل کسب و کار خود مبتنی بر عصر تحول دیجیتال اقدام نمایند. اما در قرن بیست و یکم دیجیتالی بودن کسب و کارها نیز دیگر کافی نمی باشد؛ و لازم است علاوه بر چالش تحول دیجیتال به چالش پایداری نیز توجه نموده و مدل کسب و کار خود را مبتنی بر هر دو چالش پایداری و تحول دیجیتال توسعه دهند. فناوری اطلاعات و ارتباطات کاتالیزوری برای دستیابی به موفقیت ها به شمار می روند و روز به روز در فرآیندهای تولید گسترش می یابد. تحولات سریع در زمینه اینترنت اشیاء، کلان داده ها، رباتیک، فناوری زنجیره بلوکی، سنسورها، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و فناوری های نمونه سازی سریع، به طرز چشمگیری در حال عبور از تولید انبوه هستند. در تحقیقی مشابه زینالی عظیم (1401) و مرادی مکرم و معصومی (1398) وآلام ، تاجاموول، گووپتا12 (2022) نشان دادند که استفاده از ارکان شهر هوشمند و هوشمند سازی سازمانها منجر به پایداری می شود. شاه ویسی، طارمی، خیراللهی، طاهر ابادی (1399) و حقیقت شعار اصل و هاشمی دیزج (1399) نیز در تحقیق مشابه بر بعد مالی پایداری تاکید کرد و بیان کردند استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان منجر به ارتقای پایداری مالی و شاخص های اقتصادی در سازمان می شود. همچنین کریمی (1399) در تحقیق خود قابلیت های فناوری اطلاعات را عامل مهمی در بهره وری بنگاه ها خواند. آدامیک و فرناندز (2021)، اسکیل، ویلبورگ،کاهرویک (2020) نیز در تحقیقی همراستا سازمان های هوشمند را به عنوان منبع رقابت پذیری و توسعه پایدار معرفی کردند.در اقتصاد هوشمند، بانك ها نقش مؤثري در هموارسازي مسير رشد و توسعه اقتصادي دارند. با توجه به تغييرات سريع فناوري هاي نوين، نقش بانك ها در بازتعريف و جايگزين نمودن روش هاي سنتي و متعارف ارايه خدمات با روش هاي نوين با اتكاء به فناوري هاي جديد، بسيار حايز اهميت است. گروه بانک جهانی (2017) اتخاذ پایداری توسط بانک ها را به دو صورت امکانپذیر می داند: نخست از طریق در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی و محیط زیستی در فعالیت های روزانه بانک به وسیله تعیین اهداف محیط زیستی (از قبیل کاهش اتلافات، بانکداری بدون کاغذ، تکنیک های استفاده کارا از انرژی و غیره) و اهداف توسعه اجتماعی (از قبیل مشارکت مالی در جامعه، افزایش آگاهی مالی افراد جامعه، برنامه های مربوط به رفاه جامعه و غیره). دوم از طریق یکپارچه کردن ملاحظات اجتماعی و محیط زیستی در استراتژی اصلی بانک (از قبیل اعمال محدودیت های مربوط به اثرات اجتماعی و محیط زیستی برای تأمین مالی طرحها، توسعه محصولات و خدمت مالی پایدار و غیره). لذا بانک ها برای یکپارچه کردن پایداری در استراتژی کسب وکار خود نیازمند سیستم مدیریت ریسک محیط زیست و اتخاذ سیاست های اجتماعی مناسب می باشند (مایمبو و زادک13، 2017).
پیشنهادات
بهترین راهکار برای افزایش استاندارد در فعالیت های بانکی، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی است. پیشنهاد می شود بانک ملت در دوره های آموزشی، کارکنان خود را با جدید متد بانکداری الکترونیکی آشنا کند. همچنین پیشنهاد می شود دوره های تخصصی برای مدیران بانک ها در نظر گرفته شود که بتوانند نقش نظارت و کنترل فعالیت های الکترونیکی را بر عهده بگیرند.
از طریق سامانه های هوشمند همچون موبایل بانک، صفحاتی ایجاد شود تا کاربران بتوانند نیازهای خود را بیان کنند. همچنین با بررسی اینکه کدام بخش از خدمات هوشمند کاربری بیشتری برای مشتریان دارد، پیشنهاد می شود برای گسترش و توسعه بخش مذکور تلاش شود.
به منظور کنترل و نطارت بیشتر روی فرایندها و همچنین افزایش امنیت، داده ها از طریق یک شبکه انتشار پیدا کند. در این راستا پیشنهاد می شود بانک ها از پایگاه های داده NoSQL، مانند پایگاه های داده مبتنی بر اشیاء، پایگاه های داده اسناد و پایگاه های داده گرافیکی استفاده کنند که با وجود پیچیدگی بیشتر، قابلیت های بالاتری دارند.
محدودیت های پژوهش
با توجه به اینکه این پژوهش در بانک ملت صورت گرفته است، قابل تعمیم به سایر بانک ها و موسسات مالی نیست.
وجود متغیرهای مزاحم همچون عوامل محیطی و یا فرهنگ سازمانی در این پژوهش در نظر گرفته نشده است.
این پژوهش در دوره رکود اقتصادی و شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی صورت گرفته و نتایج آن قابل تعمیم به تمام دوره ها نیست.
منابع
Anikina,T.,Koller, A., and Roth.M., (2020.)Predicting Coreference in Abstract Meaning Representations. In Proceedings of the Third Workshop on Computational Models of Reference, Anaphora and Coreference, pages 33–38, Barcelona, Spain (online). Association for Computational Linguistics.
Alam, T., Tajammul, M., Gupta, R. (2022). Towards the Sustainable Development of Smart Cities Through Cloud Computing. In: Piuri, V., Shaw, R.N., Ghosh, A., Islam, R. (eds) AI and IoT for Smart City Applications. Studies in Computational Intelligence, vol 1002. Springer, Singapore.
Chen, X., & Siau, K. (2020). Business analytics/business intelligence and IT infrastructure: impact on organizational agility. Journal of Organizational and End User Computing (JOEUC), 32(4), 138-161.
Eliyasi, M., Safardoost, A. and Mohammad Rouzesara, M. (2017). Examining the role of innovation strategy on the innovative performance of organizations (case study: knowledge-based companies in the field of biotechnology). Strategic Management Thought (Management Thought), 12(1), 185-204. (In Persian)
Ghorbani, M., Bab Al-Hawaeji, &F., Noushinfard, F. (2016). Sustainability indicators for green libraries, National Library and Information Organization Studies Quarterly, 28(1). (In Persian)
Haghighat Shoar Asl, F. &Hashemi Dizj, Abd. R. (2019). Investigating the relationship between investment in ICT information and communication technology and economic growth: comparing developing, emerging and developed countries, the fourth scientific conference on new achievements in the studies of management, accounting and economic sciences in Iran, Ilam. (In Persian)
Huang, Z., & Benyoucef, M. (2017). The effects of social commerce design on consumer purchase decision-making: An empirical study. Electronic Commerce Research and Applications, 25 , 40–58.
Karimi, M., Faqihi, A. & Alam Tabriz, A. (2018). Organizational Intelligence: Identification of components with behavioral and emotional approach and ranking by interpretive structural modeling method, Human Resource Management Research, 11(1). (In Persian)
Kutty, Adeeb A.; Abdella, Galal M.; Kucukvar, Murat; Onat, Nuri C.; Bulu, Melih (2020). A system thinking approach for harmonizing smart and sustainable city initiatives with United Nations sustainable development goals. Sustainable Development, (4), sd.2088.
Kaviyani Joopari, M., Ghanbari, A.M. & Peymany Furoshany, M. (2017). Investigation of the Factors Affecting on Probability of Company Acquisition (Focusing on Refining and Petrochemical Companies). International Journal of Finance & Managerial Accounting, 2(5):9-22. (In Persian)
Maimbo S. M., Zadek S. (2017). Roadmap for a sustainable financial system. Retrieved from http://unepinquiry.org/publication/roadmap-for-a-sustainable-financial-system
Moghani, H., Nashi Far, V., Natiq, T. (2018). How the expansion of financial technologies affects the performance of financial services, Financial Economics (Financial Economics and Development), 13(49), 183-212. (In Persian)
Moghadam, A. & Geman Nawazan, S. (2015). Examining the relationship between knowledge management and organizational innovation with the mediation of organizational intelligence (case study: Semnan University). Scientific Quarterly of Human Resources Studies, 6(2), 125-146. (In Persian)
Moradi Makram, S. & Masoumi, J. (2018). Analysis and evaluation of the electronic city in the direction of sustainable urban development, the second international conference on civil engineering, architecture and urban development management in Iran, Tehran. (In Persian)
Ministry of Economic Affairs and Finance, 2018. https://www.qavanin.ir/Law/PrintText
Naserizadeh, A. (2019). Investigating the effect of organizational intelligence and employee participation on the job performance of Red Crescent Organization employees in Kerman province. Master's thesis. Department of Public Administration, Payam Noor University, Kish International Branch. (In Persian)
Noori, M., Shah Hosseini, M. A., Shami Zanjani, M., &Abedin, B. (2018). Designing a conceptual framework for leadership of digital transformation in Iranian organizations. Management and planning in educational systems, 23, 211-242. (In Persian)
Pahlavan Sadegh, A. (2018). Validation of indicators and dimensions of organizational sustainability in management faculties of Tehran state universities. Journal of Change Management, 11(2), 81-110. doi: 10.22067/pmt.v11i2.71531. (In Persian)
Parker, G. G., Van Alstyne, M. W., & Choudary, S.P. (2017). Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economyand How to Make Them Work for You: WW Norton & Company.
Rodger, J. A., & George, J. A. (2017). Triple bottom line accounting for optimizing natural gas sustainability: A statistical linear programming fuzzy ILOWA optimized sustainment model approach to reducing supply chain global cybersecurity vulnerability through information and communications technology. Journal of Cleaner Production, 142, 1931 1949.
Salamat T., Sayeda S., Bigi M., & Akbari A. digital banking; A revolution in the banking industry (2016). The 7th Conference on Electronic Banking and Payment Systems.
Shah Vaisi, F., Tarimi, S., Khairollahi, F. and Taher Abadi, A. (2019). Providing a model for improving the financial performance of banks based on new financial technologies, Financial Accounting Knowledge, 7(4), 57-96. (In Persian)
Skill, K. Wihlborg, E. Kaharevic, A (2020). Digital diversity and an inclusive smart society: a novel methodological search for digital participation and sustainable development in a Swedish suburb, International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, 843-846.
Soltani, Z., Zareie, B., Rajabiun, L. & Fashami, A.A.M. (2019). The effect of knowledge management, e-learning systems and organizational learning on organizational intelligence. Kybernetes, 49(10): 2455-2474
Zinali Azimi, A., (1401). Evaluation of urban and environmental sustainability through smart urban growth, a case study of Julfa city, Geography and Environmental Sustainability, 42, 19-40. (In Persian)
[1] Soltani, Zareie, Rajabiun, & Fashami
[2] Huang & Benyoucef
[3] Parker, Van Alstyne & Choudary
[4] Maimbo & Zadek
[5] Rodger & George
[6] Adamik and Sikora-Fernandez
[7] Skill, Wihlborg, Kaharevic,
[8] Kutty, Abdella, Kucukvar, Onat, Bulu
[9] Anikina, Koller, Roth.
[10] Average Variance Extracted
[11] Bootstrapping
[12] Alam, Tajammul, Gupta
[13] Maimbo & Zadek