Validating the Pattern of Factors Affecting Teachers' Organizational Trauma
Subject Areas : Journal of Educational PsychologyHashem Poorali 1 , Behrang Esmaeelishad 2 * , Mahboube Soleimanpour Omran 3 , Vahid Mirzaei 4
1 - Ph.D student, Department of Educational Sciences, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
2 - Department of Educational Sciences, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
3 - Department of Educational Sciences, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
4 - Department of Educational Sciences, Boj.C., Islamic Azad University, Bojnord, Iran
Keywords: Organizational Trauma, Validating the Pattern, Teachers,
Abstract :
The aim of the research was to validate the model of factors affecting teachers' organizational trauma. The approach of this research is quantitative. In the designed model, the components of teachers' organizational trauma were categorized into 9 dimensions using Parseh's (1990) analysis design method: job demotivation, desire to quit, poor professional relationships, decreased mental health, job disinterest, perceived justice, decreased educational quality, organizational distrust, and organizational personalization. This model was validated using a researcher-made questionnaire. In the first part, the external model of the research was evaluated using first-order confirmatory factor analysis, presenting the results of convergent and divergent validity, and after the validity condition was met, the structural equation model was presented using AMOS software. Accordingly, the chi-squared indices with degrees of freedom, GFI, AGFI, NFI, NNFI, IFI, CFI, RMSEA, TLI, IFI, RFI, ratio economy index and PNFI were used. The findings showed that the model of the components affecting teachers' organizational trauma is valid.
ابراهیم زاده اجیرلو، بیت الله؛ خاک نژاد، افشین. (1401). بررسی تاثیر ترومای سازمانی بر عملکرد شغلی با میانجی گری استرس ادراک شده کارکنان آموزش و پرورش استان اردبیل. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت، شماره 35: 17-36.
حسینی ارشد، سهیلا. (1402). بررسی نقش میانجی سرمایه اجتماعی در رابطه بین خستگی عاطفی با ترومای سازمانی بر اساس معادلات ساختاری در بین معلمان متوسطه شهر اهواز، هشتمین همایش بین المللی مدیریت، روانشناسی و علوم انسانی با رویکرد توسعه پایدار، تهران.
خوشحال، فاطمه. (1403). شناسایی عوامل موثر بر ترومای سازمانی، هفتمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و علوم اسلامی، تهران.
درجانی، محمد صابر (1402). شناسایی تاثیر ترومای سازمانی بر عملکرد سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش غرب استان مازندران، اولین کنفرانس بین المللی توانمندی مدیریت، مهندسی صنایع، حسابداری و اقتصاد، بابل.
زارع، فرجام؛ سپهوند، رضا (1398). بررسی نقش سبک رهبری زهر اگین بر ترومای سازمانی با توجه به نقش میانجی سکوت سازمانی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،10(1): 189-216.
سپهوند، رضا؛ مومنی فرد، معصومه و ساعدی، عبدالله (1399). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر ترومای سازمانی با استفاده از رویکرد دلفی فازی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 12(23): 251-272.
عباسی، سعید؛ ابطحی، حسین (1386). توانمندسازی کارکنان، تهران: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
عیوضی، میثم؛ توفیقی، بیتا. (1395). آموزش و پرورش در مواجه با واقعیت افزوده و سکند لایف ها. تهران: انتشارات ماهواره.
غفوری، خالد؛ هویدا، رضا؛ رجائی پور، سعید؛ سیادت، سید علی. (1401). شناسایی عوامل ایجادکنندۀ ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی. نوآوری های آموزشی، 21(83): 69-100.
کولیوند، پیرحسین؛ سرلک، محمدعلی (1394). عوامل ایجاد کنندة ترومای سازمانی در بیمارستان های خصوصی و راهکارهای کاهش آن: مورد مطالعه بیمارستان خاتم الانبیاء(ص). مدیریت سازمانهای دولتی، 4(1)(پیاپی 13): 109-120.
مرادی، امین. (1402). سلامت سازمانی علیه ترومای سازمانی: تقابل مفاهیم. پژوهش های علوم مدیریت،16(5): 55-66.
موذن نژاد، ریحانه؛ طوسی، سمیراسادات؛ پروانه دربندی، احمد و شاهی فارمد، الناز (1402). بررسی رابطه بین ترومای سازمانی و بدبینی سازمانی با توجه به نقش تعدیلگری هوش هیجانی مدیران، پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های سازمان و مدیریت، تهران.
مومنی، طاهره؛ غفاری نیا، رضا. (1403). تبیین رابطه ترومای سازمانی با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهرستان مهران، دوازدهمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی و اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی، تهران.
Brown LL., Pennings J., Steckel S, Van Zyl M. (2021). The organizational trauma resilience assessment: Methods and psychometric properties. Psychol Trauma; 15(Suppl2): S446-S455. doi: 10.1037/tra0001184. Epub 2021 Dec 20.
Deklerk, M., Sasol, M. (2007). Healing emotional trauma in organization:an O.D. framework and case study; organization development journal; 25(2), ABI/INFORM Global.
Manian, N., Rog, D. J., Lieberman, L., & Kerr, E. M. (2022). The organizational trauma‐informed practices tool (O‐TIPs): Development and preliminary validation. Community Psychology, 50(1): 515-540.
Sams, Rachel. (2025). Call It What It Is: Organizational Trauma Isn’t Burnout, From https://nonprofitrisk.org
Storozhuk, S., Kryvda, N., Hoian, I., Mozgova, N., Doichyk, V., Matviienko, I., & Doichyk, O. (2022). Mental health after trauma: individual and collective dimensions. Wiadomosci Lekarskie, 75(8): 1924-1931.
Moore, I. (2021). Erasing Silence: Organizational Trauma in the Federal Government During Transition Times (Doctoral dissertation, The Chicago School of Professional Psychology).
Välikangas , L., Hoegl, M., Gibbert, M. (2009). Why learning from failure isn’t easy (and what to do about it): Innovation trauma at Sun Microsystems. European Management Journal, 27(4): 225-233.
Venugopal, V. (2016). Understanding organizational trauma: a background review of types and causes. Business and Management, 18(10): 65-69.