The relationship between religious beliefs and self-compassion with the academic well-being of elementary students
Subject Areas : Journal of Educational Psychology
ُSahar Davoodi
1
,
Maryam ُSafari
2
*
1 - M.A. Department of Educational Scinecs, Azadshahr Branch , Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
2 - Assistant Prof, Department of Educational Science, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
Keywords: religious beliefs, self-compassion, academic well-being, elementary students,
Abstract :
The main purpose of the present study was to examine the relationship between religious beliefs and self-compassion with the academic well-being of sixth grade students in Kalaleh city. The statistical population of this research was all 6th grade students of Kalale city, numbering 2600 people. The number of samples based on Kerchsi and Morgan's table was 335 people who were selected by random cluster sampling method. The data collection tools included the Religious Beliefs Questionnaire of Khodayari-Fred et al. (2018), the Self-Compassion Questionnaire (NAF, 2003) and the Academic Well-Being Questionnaire of Tominin-Swini et al. (2012). The results of data analysis showed that there is a significant relationship between religious beliefs and the academic well-being of sixth grade students in Kalaleh. Also, there is a significant relationship between self-compassion and academic well-being of sixth grade students in Kalaleh city, and the results showed that religious beliefs and self-compassion can predict academic well-being in students.
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهاب¬زاده، صدیقه؛ صباغیان بغدادآباد، حمید و دهقانی¬زاده، محمدحسین (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخهی ایرانی پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 7 (26): 148-123.
مطهري،مرتضی (1371)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: انتشارات صدرا.
منادی، فاطمه و مرعشی حسینی، لیلا و ناصری، حسنا و بهاروند احمدی، فاطمه (1399)، نقش باورهای دینی در سلامت روان و دوری از اضطراب و افسردگی، کنفرانس ملی سلامت اجتماعی در شرایط بحران، اهواز.
نجیبی، سمیه (1395)، بررسی رابطه باورهای مذهبی با سلامت روان و پرخاشگری در دختران نوجوان، کنگره بینالمللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، تهران.
نعمتی، شهروز؛ بدری گرگری، رحیم و عرفانی، سجاد( 1400).شفقت به خود و بهزیستیتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه وعادی، فصلنامه ناتوانی¬های یادگیری، 11(1):79-64.
نوربالا، فاطمه و برجعلی، احمد( 1391). اثر بخشی ذهن شفقت ورز بر میزان اضطراب و خود انتقادی بیماران افسرده، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علاممه طباطبایی
ورمزیاری، زهره و گل¬پور، رضا( 1401). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خودانتقادی و خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب امتحان، فصلنامه ایده¬های نوین روانشناسی، 12(16): 13-1
یعقوبی، ابوالقاسم؛ ذوقی¬پایدار، محمدرضا؛ فرهادی، مهران و یوسفی، بهنوش (1399). پیش¬بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس احساس تعلق به مدرسه و نشاط ذهنی با میانجی¬گری جهت¬گیری هدف در دانش¬آموزان. مجله روان¬شناسی مدرسه، 9 (2): 189-169.
Alkharusi, Hussain (2010). A multilevel linear model of teachers assessment practices and student perceptions of the classroom assessment, Procedia Social and Behavioral Sciences, 5.5-11.
Alkharusi, Hussain (2011). Development and datametric properties of a scale measuring students perception of the classroom assessment environment. International Journal of Instruction .Vol 4, No 1,106-120.
Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Atik, A. D., & Gökmen, A. (2010). An assessment of the factors that influence biology teacher candidates’ levels of academic self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2377-2382.
Bardeen, J. R., & Fergus, T. A. (2020). Emotion regulation self-efficacy mediates the relation between happiness emotion goals and depressive symptoms: a cross-lagged panel design, emotion, 20 (5), 910.
Basedau ,Matthias. Gobien. Simone & Hoffmann. Lisa(2021). Identity threats and ideas of superiority as drivers of religious violence? Evidence from a survey experiment in Dar es Salaam, Tanzania. Journal of Peace Research1–14
Belfi, B., Goos, M., De Fraine, B., & Van Damme, J. (2012). The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review. Educational research review, 7(1), 62-74.
Cheng, Y.-C., Chuang, H.-C. and Chen, C.-C. (2021), "Exploring the treatment effect of religious belief toward mental health with propensity score matching", Kybernetes, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/K-11-2020-0745
Deci, Edvard L.Vallerand, Robert J. Pelletier, Luc G& Ryan. Richard M(1991). Motivation and Education: The self- determination perspective .Educational Psychologist, volume 26,325-346.
Dorman, Jeffrey P, Fisher, Darrell L. Waldrip, Bruce G (2005). Classroom environment, students’ perceptions of assessment , academic , efficacy and attitude to science: a lisrel analysis, contemporary approaches to research on learning environments.
Espíndula, J. A., Valle, E. R. M. D., & Bello, A. A. (2010). Religion and spirituality: the perspective of health professionals. Revista latino-americana de enfermagem, 18(6), 1229-1236.
فصلنامه روانشناسي تربيتي
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن
سال یازدهم، شماره دوم، تابستان 1399
صص 36-43
رابطه باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی
سحر داودی 1، مریم صفری2*
1) دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران
2) استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزاد شهر، ایران
*نویسنده مسئول: Safarimaryam2009@gmail.com
تاريخ دريافت مقاله 01/03/99 تاريخ پذيرش مقاله 02/06/99
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف ،کاربردی بود. جامعه آماري اين پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله به تعداد 2600 نفر بود. تعداد نمونه بر مبنای جدول کرچسی و مورگان، 335 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه باورهای دینی خدایاری فرد و همکاران (1388) ، پرسشنامه خودشفقتی (نف، 2003) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین سوینی و همکاران (2012)بود. نتایج نشان داد که بین باورهای دینی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان کلاله رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله رابطه معنادار وجود دارد و نتایج نشان داد که باورهای دینی و شفقت به خود می تواند بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان را پیش بینی کند.
واژگان کلیدی: باورهای دینی، شفقت به خود، بهزیستی تحصیلی، دانش آموزان ابتدایی
مقدمه
متغیر اثرگذار دیگر بر بهزیستی تحصیلی شفقت به خود می باشد. شفقت به خود به معنی احساس مهربانی و عطوفت نسبت به خود بوده و شامل مراقبت از خود است.همچنین شفقت به خود موجب نگرش غیرقضاوت گونه نسبت به خود بویژه نسبت به نقاط ضعف خود می شود. نف (2003)خودشفقتی را سازه سه مؤلفه ای شامل مهربانی نسبت به خویشتن در مقابل خودقضاوتی ، ، اشتراک انسانی در برابر انزوا و ذهن آگاهی در همانندسازی افراطی تعریف کرده است.در شفقت به خود افراد می آموزند که از احساسات دردناک خود اجتناب نکرده و انها را سرکوب نکنند. بنابراین می توانند در گام اول، تجربه خود را بشناسند و نسبت به آن احساس شفقت کنند.او بیان می کند که شفقت به خود به این معنا نیست که فرد از روی غرور احساس خوب در مورد خود داشته باشد، بلکه توجه به توانایی بالا برای پذیرفتن نقاط قوت و ضعف به طور همزمان را در بر می گیرد. افرادی که شفقت به خود بالایی دارند نسبت به افرادی که خودشفقتی کمی دارند سلامت روان شناختی بیشتری دارند، زیرا در آنها درد گریزناپذیر و احساس شکستی که همه افراد تجربه می کنند به وسیله سرزنش خود خود بی رحمانه، احساس انزوا و همانندسازی افراطی با افکار و هیجان ها استمرار نمی یابد (اسپین دلا و همکاران ، 2015). بنابراین این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سوال است که آیا بین باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله رابطه وجود دارد؟ بر این اساس فرضیات پژوهش عبارتند از:
فرضیه اصلی:
بین باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه های فرعی:
1-بین باورهای دینی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله رابطه معنادار دارد.
2-بین شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله رابطه معنادار دارد.
روش شناسی
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، متشکل از کلیه دانش آموزان پایه ششم شهرستان کلاله به تعداد 2600 نفر بودند . طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 335 نفر باروش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند.
در این پژوهش از ابزارهای زیر استفاده شد:
پرسشنامه بهزیستی تحصیلی: این پرسشنامه را در سال (2012) تومینین سوینی و همکاران با الگوگیری از شاخصه های روانشناسی بهزیستی مرتبط با بافت مدرسه گسترش دادند. این پرسشنامه از نوع خودسنجی است که میزان موافقت یا عدم موافقت پاسخدهنده را با 31 گویه درباره عقاید وی، در طیف لیکرت میپرسد و شامل ابعاد ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایت مندی تحصیلی و درآمیزی با کار مدرسه میباشد.
(حسن پور و همکاران ،1398) آلفای کرونباخ را برای ابعاد چهارگانه ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با کار مدرسه به ترتیب 64/0، 77/0، 91/0 و 94/0 محاسبه کردند. در پژوهش مرادی و همکاران(1395) ضریب آلفای کرونباخ مولفههای ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایت مندی تحصیلی، درآمیزی با کار مدرسه و کل مقیاس به ترتیب 89/0، 87/0، 92/0، 90/0 و 92/0 به دست آمد.
پرسشنامه دینداری: خدایاری فرد و همکاران (1388) این پرسشنامه را که متشکل از 102 سوال سنجش دینداری در 3 مولفه باور دینی، عواطف دینی و التزام و عمل به وظایف دین و نیز 5 سوال اندازهگیری وانمود اجتماعی با تلاش برای ارائه تصویر مطلوب اجتماعی از خود، از نظر مذهبی است را ارائه دادند. مولفهها به صورت طیف 6 درجهای (بسیار موافقم، موافقم، تا حدی موافقم، تا حدی مخالفم و بسیار مخالفم) است(اکرمی،1397). پایایی این پرسشنامه توسطه سراجزاده و رحیمی (1392) با استفاده از آلفای کرونباخ برای عامل شناختی دینی 78/0، عواطف دینی 80/0، وظایف دینی 79/0 و کل مقیاس 82/0 به دست آمد. و برای بررسی روایی این پرسشنامه هم از روش تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم با کمک نرمافزار AMOS استفاده کردند و نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل تحلیل عامل و معنادار بودن بارهای عاملی بود.
پرسشنامه استاندارد شفقت ورزی به خود: پرسشنامه شفقت ورزی به خود توسط نف در سال (2003 )ساخته شده است. این مقیاس دارای 26 گویه است با یک مقیاس لیکرت پنج درجهای( تقریبا هر گز= 1 تا تقریبا همیشه=5)، نمره گذاری میشود. این مقیاس دارای 6 زیر مقیاس، مهربانی نسبت به خود( 19، 26، 12، 23، 5)؛ قضاوت خود( 2، 20، 24 و 6)؛ ذهن آگاهی ( 16، 1، 21، 11و 8)؛ همانند سازی افراطی( 10، 7، 15، 3)؛ اشتراکات انسانی( 25، 4، 13، 18)؛ و انزوا( 17، 22، 14، 9) می باشد. امتیازات را از 26 عبارت فوق با یکدیگر جمع نمایید. حداقل امتیاز ممکن 26 و حد وسط 65 و حداکثر 130 خواهد بود.
نمره بین 26 تا 44 : میزان شفقت ورزی به خود در حد پایینی می باشد.
نمره بین 44 تا 88 : میزان شفقت ورزی به خود در حد متوسطی می باشد.
نمره بالاتر از 88 : میزان شفقت ورزی به خود در حد بالایی می باشد.
پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ بالای 70/0 به دست آمده است (نعمتی و همکاران ،1397).
همچنین در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار آماری spss استفاده شد و داده ها با روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی ( همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) تحلیل گردید.
یافته ها
جدول 1 نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده های متغیرهای باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی را نشان می دهد.
جدول .1 آمار توصیفی به تفکیک باورهای دینی، شفقت به خود، بهزیستی تحصیلی
متغیرهای اصلی | مقدار آزمون کولموگرف – اسمیرنوف | سطح معنی داری |
1.116 | 0.611 | |
1.182 | 0.721 | |
1.131 | 0.426 | |
2.186 | 0.311 | |
2.101 | 0.744 | |
1.310 | 0.102 | |
2.46 | 0.644 | |
1.461 | 0.222 | |
2.121 | 0.146 | |
1.161 | 0.321 | |
2.12 | 0.174 | |
1.52 | 0.122 |
همانطور که در جدول 1 نشان داده شد توزیع تمامی متغیرها با توجه به اینکه سطح معناداری آنها بزرگتر از 0.05 است نرمال هستند.
فرضیه اصلی: بین باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش اموزان رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ضریب تعیین 26/0 است. یعنی26درصد تغییرات بهزیستی تحصیلی بر اساس باورهای دینی و شفقت به خود قابل پیش بینی است. همچنین ضریب دوربین- واتسون که کمتر از 3 است نشان می دهد که خطاها از یکدیگر مستقل هستند. همچنین نشان داد که F(62/19)در سطح 0001/. معنادار است. لذا دادها یا مدل برازش داردو شفقت به خود(024 )% و باورهای دینی (18)% در پیش بینی بهزیستی تحصیلی دانش اموزان نقش معنادار دارند.
جدول 2. ضریب همبستگی بین باورهای دینی و بهزیستی تحصیلی دانش اموزان
متغیر اول | متغیر دوم | ضریب همبستگی | تعداد | سطح معناداری |
بهزیستی تحصیلی | 23 % | 335 | 012/0 | |
21 % | 335 | 032/0 | ||
17 % | 335 | 029/0 | ||
27 % | 335 | 034/0 |
جدول 2 نشان می دهد بین بهزیستی تحصیلی و زیر مقیاس باورهای دینی (23 %)، عواطف دینی (21 %)
و التزام و عمل به وظایف دین (17 %)رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و فرضیه تایید می شود.
جدول 3.ضریب همبستگی بین شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان
متغیر اول | متغیر دوم | ضریب همبستگی | تعداد | سطح معناداری | |
بهزیستیتحصیلی | مهربانی به خود | 18 % | 335 | 012/0 | |
قضاوت خود | 13 % | 335 | 031/0 | ||
ذهن آگاهی | 30 % | 335 | 014/0 | ||
همانندسازی افراطی | 25 % | 335 | 021/0 | ||
اشتراکات انسانی | 24 % | 335 | 033/0 | ||
انزوا | 20 % | 335 | 022/0 | ||
خودشفقت ورزی کل | 37 % | 335 | 016/0 |
جدول 3 نشان میدهد که بین بهزیستیتحصیلی و زیرمقیاسهای مهربانی به خود ( 18 %)، قضاوت خود( 13 %) ، ذهن آگاهی( 30 %) همانندسازی افراطی( 25 %)، اشتراکات انسانی( 24%)، انزوا(20 %) و نمره کل خودشفقتورزی(37 %) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بنابراین، فرضیه تأیید میشود.
بحث و نتیجه گیری
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که باورهای دینی و شفقت به خود با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان کلاله رابطه معنادار دارد. این نتایج با تحقیقات کرمی و همکاران(1397)، آخش و همکاران(1396)، حسن پور و همکاران (1398)، مرادی و همکاران (1397)، سوخته سرایی و همکاران (1395)، باردین و میلر (2017) و گیلبرت و همکاران(2016) همخوانی دارد. در تبیین این فرضیه می توان گفت برای نقش پیش بینی گر خودشفقتی می توان اشاره داشت که این سازه نمایانگر گرمی و پذیرش جنبه هایی از خود و زندگی خود است که ناخوشایند هستند. مؤلفه های اصلی خودشفقتی، خودمهربانی یا مهربانی با خود، ویژگی مشترک انسانی و ذهن آگاهی است .منظور از خودمهربانی این است که زمانیکه فرد آسیب می بیند، شکست می خورد یا احساس بی کفایتی می کند به جای آنکه رنجی را که متحمل شده است، نادیده بگیرد یا خود را به باد انتقاد بگیرد، نسبت به خودش مهربان باشد و خود را درک کند. انسان هایی که نسبت به خود، دلسوزی دارند، درک میکنند که کامل نبودن، شکست خوردن و تجربه سختی های زندگی غیر قابل اجتناب است بنابراین آنها زمانیکه با تجربه های سخت زندگی مواجه میشوند، به جای آنکه از نرسیدن به اهداف مطلوبشان عصبانی شوند، به این نکته توجه می کنند که انسانها همیشه نمی توانند در جایگاهی باشند که به نظرشان مطلوب است یا چیزی را که می خواهند به دست بیاورند و در نتیجه بهزیستی خود را در زندگی بخصوص بهزیستی تحصیلی خود را در مدرسه حفظ می نمایند. ذهن آگاهی به عنوان مؤلفة سوم خودشفقتی بیانگر این است که خودشفقتی به یک دیدگاه متعادل نسبت به احساس های منفی نیازمند است تا این احساس ها نه به طور اغراق آمیز مورد توجه قرار گیرند و نه سرکوب شوند. دانشآموزان ذهن آگاه، واقعیات درونی و بیرونی را آزادانه و بدون تحریف ادراک می کنند و توانایی زیادی در مواجهه با دامنۀ گسترده ای از تفکرات، هیجانات و تجربه های خوشایند و ناخوشایند دارند( نعمتی و همکاران، 1397). دانش آموز نمیتواند مشکلات تحصیلی ایجادشده را نادیده بگیرد و در همان زمان نسبت به آنها احساس دلسوزی نیز داشته باشد و از خود مراقبت کند. فرد با پذیرفتن و توجه به آسیب ها به شکل متعادل، گام مؤثری در زمینۀ دستیابی به خودشفقتی برمیدارد و همین امر منجر به افزایش سطح بهزیستی دانش آموز در زمینه های مختلف از جمله بهزیستیتحصیلی می شود.
همچنین باورهای دینی و دینداری به سبب نزدیکی و ارتباط مثبت با بهزیستی تحصیلی و ابعاد آن که از مولفه های مهم عملکرد تحصیلی دانش آموزان به شمار می رود، رابطه دارند. دانش آموزانی که باورهای دینی قوی تری دارند، احساس شادکامی و بهزیستی روان شناختی بالاتری دارند، به راحتی با مدرسین خود ارتباط برقرار می کنند، با مشکلات درسی بهتر مقابله می¬کنند، پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند و فعال¬تر هستند و به موازات رشد و تقویت باورهای دینی در دانش آموزان می توان شاهد سازگاری اجتماعی و تحمل پریشانی در آن ها باشیم.(سوخته سرائی و همکاران ،1395). بر همین اساس پیشنهادات زیر ارائه می شود:
1 -با توجه به نقش خوش بینی و شفقت به خود بر ارتقا بهزیستی تحصیلی و نیز با نظر به اینکه خوش بینی قابل یادگرفتن است، پیشنهاد می شود در برنامه های مراکز مشاوره مدارس و نیز در برگزاری دوره های آموزشی بر خوش بینی یا شفقت به خود، مهارت ها و مولفه های آن تاکید گردد.
2 - به خانواده هاو معلمین توصیه می گردد همواره از رویکردهای خوش بینانه و توأم با امیدواری در برخورد با مخاطبان خود بهره گیری نمایند.
3 -پیشنهاد می شود مدیران، سیاست گذاران آموزشی ،معلمان ومشاوران تحصیلی بر مفهوم پردازی، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی و مشاوره ای با هدف پرورش منابع روانشناختی پایا همچون شفقت به خود و باورهای دینی به منظور تسهیل کارکرد روانی مثبت در محیط و بستر آموزشی تاکید نماید. اجرای برنامه های آموزشی مبتنی بر ارتقا شفقت به خود و باورهای دینی نه تنها بهزیستی تحصیلی را بهبود می بخشد بلکه هم زمان از بروز پیامدهای منفی مانند افت تحصیلی، غیبت و فرسودگی تحصیلی جلوگیری می کند.
منابع
آخش، شمس اله؛ حاجی یخچالی، علیرضا و شهنی سسلاق، منیجه.( 1396).پیشبینی بهزیستیتحصیلی بر اساس خود دلسوزی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر یاسوج، پژوهش های آموزش و یادگیری، 14(2):25-17.
اکرمی، حمید .(1397). پیش بینی هویت یابی بر اساس باورهای دینی، استدلال اخلاقی و کنترل خود در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
حسن پور، عصمت؛ سلطانی، امان الله؛ زین الدینی میمند، ؛ منظری توکلی، علیرضا .(1398). پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس استرس تحصیلی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان. مطالعات ناتوانی، 10 (1): 6-1
سراج زاده، سیدحسن و رحیمی، فرشید .(1392). رابطه دینداری با معناداری زندگی در یک جمعیت دانشجویی، راهبرد فرهنگ، 6(24)، 30-7.
سوخته سرایی، راحله؛ امیرشاهی، مهربانو؛ جویباری، لیلا؛ ثناگو، اکرم .(1395). رابطه باورهای مذهبی و بهزیستی روان شناختی با شادکامی در دانشجویان دانشگاه آزاد ساری1395. نشریه مطالعات آموزشی نما، 5 (2): 13-19
کرد نائیج، اسداله و خلیلی پالندی، فرشته .(1397). تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر سرمایه اجتماعی با میانجی گری باورهای دینی، مدیریت اسلامی، 26(3):37-58
کرمی، رزاق؛ شریفی، طیبه؛ نیکخواه، محمد وغضنفری، احمد.( 1397). بررسی تأثیر آموزش خوددلشوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(4): 22-17:58-37.
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهاب¬زاده، صدیقه؛ صباغیان بغدادآباد، حمید و دهقانی¬زاده، محمدحسین .(1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخهی ایرانی پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی. اندازه گیری تربیتی، 7 (26): 148-123.
مرادی، مرتضی؛ بهروزی، ناصر؛ حاجی یخچالی، علیرضا و عالیپور، سیروس .(1397). آزمون مدل رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده و مولفه های بهزیستی تحصیلی با میانجیگیری باورهای خودکارآمدی، حرمت خود و استرس تحصیلی در دانش آموزان پسر. روش ها و مدل های روان شناختی، 9 (33): 50-35.
نعمتی، شهروز؛ بدری گرگری، رحیم و عرفانی، سجاد.( 1397).شفقت به خود و بهزیستیتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه وعادی، فصلنامه ناتوانی های یادگیری، 11(1):79-64.
Bardeen, J. R., & Miller, T. A. (2017). Emotion regulation self-efficacy mediates the relation between happiness emotion goals and depressive symptoms: a cross-lagged panel design, emotion, 20 (5), 910.
Deci, Edvard L.Vallerand, Robert J. Pelletier, Luc G& Ryan. Richard M.(2014). Motivation and Education: The self- determination perspective .Educational Psychologist, volume 26,325-346.
Espíndula, J. A., Valle, E. R. M. D., & Bello, A. A. (2015). Religion and spirituality: the perspective of health professionals. Revista latino-americana de enfermagem, 18(6), 1229-1236.
Gilbert, J. A., Valle, E. R. M. D., & Bello, A. A. (2016). Religion and spirituality: the perspective of health professionals. Revista latino-americana de enfermagem, 18(6), 1229-1236.
Loton, Y.-C., & Waters, H.-C. (2013). "Exploring the treatment effect of religious belief toward mental health with propensity score matching", Kybernetes, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/K-11-2020-0745
Quarterly Journal of Educational Psychology Skills
Islamic Azad University Tonekabon Branch
Vol. 11, No. 2, , summer 2020, No. 42
The relationship between religious beliefs and self-compassion with the academic well-being of elementary students
Sahar Davoodi1, Maryam Safari2*
1) M.A. Department of Educational Scinecs, Azadshahr Branch , Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
2) Assistant Prof, Department of Educational Science, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran
|
Abstract
The main purpose of the present study was to examine the relationship between religious beliefs and self-compassion with the academic well-being of sixth grade students in Kalaleh city. The statistical population of this research was all 6th grade students of Kalale city, numbering 2600 people. The number of samples based on Kerchsi and Morgan's table was 335 people who were selected by random cluster sampling method. The data collection tools included the Religious Beliefs Questionnaire of Khodayari-Fred et al. (2018), the Self-Compassion Questionnaire (NAF, 2003) and the Academic Well-Being Questionnaire of Tominin-Swini et al. (2012). The results of data analysis showed that there is a significant relationship between religious beliefs and the academic well-being of sixth grade students in Kalaleh. Also, there is a significant relationship between self-compassion and academic well-being of sixth grade students in Kalaleh city, and the results showed that religious beliefs and self-compassion can predict academic well-being in students.
Key words: religious beliefs, self-compassion, academic well-being, elementary students
|