The Effectiveness of Teaching Moral Intelligence based on Storytelling on Anxiety in Elementary School Girl Students
Subject Areas : Journal of Educational PsychologyFateme Doust Mohamadi 1 , Atefe Bidokhti 2 *
1 - M.A. Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan,
Keywords: Moral Intelligence, Storytelling, Anxiety, Students,
Abstract :
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of moral intelligence training based on storytelling on anxiety in elementary school girl students. The research method was a semi-experimental type and a pre-test-post-test research design with a control group. The statistical population included all the sixth grade female students of Semnan city in the academic year of 2023-2024 in the number of 569 people, of which 30 people were randomly selected by purposeful sampling into two groups (experiment 15 people and control 15 people) were placed. To collect the required information, March and et al's anxiety questionnaire (1997) was used. For 12 sessions, the experimental group was subjected to the intervention of moral intelligence training protocol in the storytelling method of Frank and Burba (2014). The analysis of covariance statistical test was used to analyze the data. The findings showed that teaching moral intelligence through storytelling was effective in reducing students' anxiety (P<0.001). Based on the results of the present study, it can be concluded that using the content and instructions of teaching moral intelligence in the way of storytelling is useful for reducing anxiety in students.
آصفی¬فر، فرزاد؛ ایوبی، الهه؛ جعفری، کاظم و سلم¬آبادی، مجتبی. (1402). رابطه هوش اخلاقی با اضطراب در دانشجویان: نقش میانجی تحمل پریشانی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری، 9(4)، 18-9.
برادران، محمد؛ محمدی¬پور، محمد و مهدیان، حسین. (1399). مدل علی توانایی حل مسأله ریاضی دانش¬آموزان بر اساس مهارت تفکر انتقادی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(37)، 52-27.
تقوی، پگاه؛ عذرا، محمدپناه و چوب¬فروش، آزاده. (1401). آموزش هوش اخلاقی و تأثیر آن بر رفتار نوعدوستی و پرخاشگری بر روی کودکان زیر هفت سال. نشریه پرستاری کودکان، 8(4)، 49-40.
جوادی¬نژاد، علی؛ حیدری، علیرضا؛ نادری، فرح؛ بختیارپور، سعید و حافظی، فریبا. (1397). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روان¬شناختی دانش¬آموزان مقطع متوسطه دوم. مجله اخلاق زیستی، 8(29)، 62-53.
شرکت، مرضیه؛ کلانتری، مهرداد؛ آذربایجانی، مسعود و عابدی، محمدرضا. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه¬های قرآنی و آموزش هوش معنوی بر اساس دیدگاه باول بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان. مجله علوم روانشناختی، 19(93)، 1139-1125.
عباس¬زاده، فاطمه؛ فخری، محمدکاظم و عباسی، قدرت¬الله. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و تکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی ابن¬سینا، 24(2)، 76-70.
غلامی، نسرین و پرندین، شیما. (1400). اثربخشی قصه¬گویی با تأکید بر معنویت بر کاهش کمرویی و اضطراب و افزایش انعطاف¬پذیری تحصیلی کودکان دبستانی. دوفصلنامه سواد تربیتی معلم، 1(1)، 124-110.
قدم¬پور، عزت اله؛ کلانتر، جهانگیر و یوسف¬وند، لیلا. (1397). تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه-گویی بر بخشودگی بین¬فردی دانش¬آموزان. مجله پژوهش در نظام¬های آموزشی، 41، 89-73.
محمدی نصرآبادی، محدثه؛ علوی لنگرودی، سیدکاظم؛ زندوانیان، احمد و استبرقی، مهدیه. (1398). اثربخشی آموزش ارزش¬های اخلاقی از طریق قصه¬گویی و پویانمایی بر رشد مهارت¬های اجتماعی کودکان پیش¬دبستانی. مجله تفکر و کودک، 10(2)، 262-239.
محمودی، سیما؛ محمدپناه، عذرا؛ چوب¬فروش، آزاده و فاروقی، پریا. (1401). اثربخشی بازی درمانی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. مجله پزشکی، 44(2)، 159-152.
میرزایی، زینب و بنیسی، پریناز. (1401). اثربخشی آموزش قصه درمانی در درک مفاهیم اخلاقی، اضطراب و افسردگی، هوش هیجانی و خودکارآمدی در کودکان پسر و دختر. مجله رویکردی نو در علوم تربیتی، 4(3)، 108-95.
Carollo, A., De Marzo, S., Esposito, G. (2024). Parental care and overprotection predict worry and anxiety symptoms in emerging adult students. Acta Psychologica, 248, 104398.
Doris, J., Stich, S. McKee, M. (2020). The ethical complexities of sponsored digital storytelling. International Journal of Cultural Studies, 16(6), 627-640.
Guo, L., Shi, G., Du, X., Wang, W., Guo, Y., Lu, C. (2021). Associations of emotional and behavioral problems with Internet use among Chinese young adults: the role of academic performance. Journal of Affective Disorders, 287, 214-221.
Hoyle, R.H., Fejfar, M.C., Miller, J. (2019). The role of storytelling in understanding children's Malaysian Youth. Health and the Environment Journal, 2(1), 10-21.
İzci, S.M., Çetinkaya, B. (2024). The impact of digital storytelling for children during paediatric day surgery on anxiety and negative emotional behaviors: Randomized controlled trial. Journal of Pediatric Nursing, 77, e231-e241.
Kirkby, R.J., Linder, H. (2020). Exercise is linked to reductions in anxiety but not premenstrual syndrome in women with prospectively assesed symptoms. Academic Search Premier, 33(2), 222-230.
MacBeth, A., Gumley, A. (2020). Exploring compassion: A meta-analysis of the association between self-compassion and psychopathology. Clinical Psychology Revie, 32(6), 545-552.
Parker, J.G., Asher, W. (2020). Learning values through moral stories using a storyboard. Research Gate, 2(8), 40-48.
Yang, K.P., Mao, X.Y. (2020). A viable model and self-report measure of spiritual intelligence. Educational and psychological, 28, 68-85.
فصلنامه مهارت های روانشناسي تربيتي
دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن
سال پانزدهم، شماره چهارم، زمستان 1403، پیاپی 60
صص 21-12
اثربخشی آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصهگویی بر اضطراب دانشآموزان دختر دوره ابتدایی
فاطمه دوستمحمدی1، عاطفه بیدختی2*
1) دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاداسلامی، سمنان، ایران
2) استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
*نویسنده مسئول: ate-danesh1362@yahoo.com
تاريخ دريافت مقاله 04/05/1403 تاريخ پذيرش مقاله 16/08/1403
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصهگویی بر اضطراب در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 569 نفر بود که از بین آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر) جایدهی شدند. براي جمعآوري اطلاعات مورد نياز از پرسشنامه اضطراب مارچ و همکاران (1997) استفاده شد. گروه آزمایش بهمدت 12 جلسه تحت مداخله پروتکل آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی فرانک و بوربا (2014) قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی بر کاهش اضطراب در دانشآموزان اثربخش بود (001/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که استفاده از محتوا و دستورالعملهای آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی بر کاهش اضطراب در دانشآموزان مفید است.
کلید واژگان: هوش اخلاقی، قصهگویی، اضطراب، دانشآموزان
مقدمه
یکی از مهمترین دوره تحصیلی در تمام نظامهای آموزش و پرورش جهان، دوره ابتدایی است، زیرا شکلگیری شخصیت و رشد همهجانبه دانشآموزان بیشتر در این دوره انجام میشود. دوره ابتدایی در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آنها مواجه است نقش مهمی بر عهده دارد. این دوره تداوم بخش تکوین شناختی، زیستی و اجتماعی کودک که در خانواده پیریزی شده است، میباشد (غلامی و پرندین، 1400). همچنین دورهای است که در آن فرصت و موقعیت مناسبی برای تحصیل، تربیت و یادگیری شیوه ارتباط صحیح با دیگران برای کودک فراهم میگردد و استعدادهای هر کودک بتدریج شکوفا میشود (برادران و همکاران، 1399).
از جمله چالشهایی که دانشآموزان دوره ابتدایی با آن مواجه هستند اضطراب1 است. اضطراب در نظريه راجرز عبارت از؛ وجود تجارت و ادراكات ناهماهنگ با خودپنداره فرد است (میرزایی و بنیسی (1401). به عقيده راجرز فرد رواننژند (روانرنجور) و مضطرب فردي است كه تجارت زندگي او با خويشتن پنداره او گاهي ناهماهنگ و گاهي حتي در تضاد است. به همين دليل او معتقد است براي جلوگيري و كاهش اضطراب، فرد مضطرب از طريق استفاده از دو مكانيزم انكار و تحريف سعي ميكند بين خود واقعي و زمینۀ تجربي خود تعادل ايجاد كند (کرکبی و لیندر2، 2020). بر اساس موضعگیریهای گوناگون متخصصان، تعاریف گوناگونی برای اضطراب ارائه شده است. اضطراب به صورت تشویشی فراگیر، ناخوشایند و مبهم است که اغلب، علائم دستگاه خودکار نظیر سردرد، تعریق، تپش قلب، احساس تنگی نفس در سینه و ناراحتی مختصر معده نیز با آن همراه است (آصفیفر و همکاران، 1402).
برای درمان اضطراب از مداخلات گوناگونی نظیر آموزش هوش اخلاقی3 استفاده میشود. هوش اخلاقی را به روشهای مختلفی میتوان آموزش داد که قصهگویی4 یکی از این روشها است. قصه، تلقين شفابخشي است که باعث کاهش اضطراب کودک ميشود، بهنحوي که کودک با همسانپنداري خود با شخصيتهاي قصه، ميتواند عواطف خود را راحتتر بشناسد و روش همدلي با احساس ديگران را بياموزد (قدمپور و همکاران، 1397). ارائه الگوهاي اخلاقي در قالب داستان و قصه به کودکان سبب ميشود که آنها با همانندسازي با الگوهاي اخلاقي شخصيتهاي داستاني، معيارهاي اخلاقي درست و اشتباه را تميیز دهند و بتوانند رفتارهاي خود را از بيرون مشاهده و درباره آن قضاوت کنند (دوریس و همکاران5، 2020).
از سوي ديگر در جریان قصهگویی، کودک به خاطر کار اشتباه خود مستقيماً مواخذه نميشود و نيز با ديدن شرايط شخص مقابل، احساسات او را درک و با توضيح معلم علت برخورد را به هنگام کار نامناسب درک ميکند. آموزش هوش اخلاقي با استفاده از مثالهاي موجود داستانها و تمرينهاي عملي باعث ميشود با ايجاد تقويت جانشيني، تواناييهاي کودک در مواجهه با مشکلات فردي و بينفردي بالا رود و قبل از واکنش رفتاري، قضاوت درستي نسبت به موقعيت چالشي پيشرو داشته باشد (هویل و همکاران6، 2019). تقوی و همکاران (1401) در پژوهشی نشان دادند آموزش مؤلفههای هوش اخلاقی بر بهبود پرخاشگری و نوعدوستی کودکان مؤثر است. میرزایی و بنیسی (1401) در پژوهشی دریافتند اثربخشی آموزش قصهدرمانی با سطح اطمینان 95% بر درک مفاهیم اخلاقی، اضطراب و افسردگی، هوش هیجانی و خودکارآمدی در کودکان تأثیر مثبت و معناداری دارد. شرکت و همکاران (1399) در پژوهشی نشان دادند آموزش هوش معنوی در گروه آموزش سبب ارتقاء هوش معنوی، کاهش اضطراب و کاهش افسردگی شده است. محمدی نصرآبادی و همکاران (1398) در پژوهشی نتیجه گرفتند آموزش ارزشهای اخلاقی از طریق کارتون (مؤثر در پسران) و قصهگویی (مؤثر در دختران) به طور معناداری باعث رشد مهارتهای اجتماعی کودکان (در محیط غیررسمی) میشود.
همچنین جوادینژاد و همکاران (1397) در پژوهشی نشان دادند در اثر آموزش هوش اخلاقی، بین میانگین بهزیستی روانشناختی در مرحله پیشآزمون بین گروههای مداخله و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. قدمپور و همکاران (1397) در پژوهشی نشان دادند پس از آموزش هوش اخلاقي، در گروه آزمايش افزايش معناداري در بخشودگي بينفردي نسبت به گروه گواه ملاحظه شد. پارکر و آشر7 (2020) در پژوهشی نتیجه گرفتند از طریق قصهگویی میتوان مفاهیمی چون احترام، مراقبت از دیگران، تحمل کردن افراد با ویژگیهای متفاوت، انصاف و عدالت را به دانشآموزان آموزش داد. مکبس و گاملی8 (2020) در پژوهشی دریافتند دلسوزی به عنوان یکی از مؤلفههای هوش اخلاقی با کاهش مشکلات روانشناختی و افزایش بهزیستی روانشناختی همراه است. یانگ و مائو9 (2020) در پژوهشی دریافتند بین هوش معنوی با افسردگی، پرخاشگری، خصومت، اضطراب و خودفریبی در دانشآموزان رابطه معنادار معکوسی وجود دارد.
از ضرورتهای انجام پژوهش حاضر میتوان به میزان شیوع مشکلات رفتاری در بین دانشآموزان اشاره نمود؛ به طوری که شیوع اختلال اضطراب در ایران 8/18 درصد و شیوع آن در دانشآموزان دختر بیشتر از پسران گزارش شده است (عباسزاده و همکاران، 1401). از طرفی مشکلات رفتاری مانند اضطراب نه تنها برای دانشآموزان بلکه برای والدین آنها نیز با پیامدهای ناخوشایندی همراه است (محمودی و همکاران، 1401). ایزسی و ستینکایا10 (2024) در پژوهشی نشان دادند مداخله قصهگویی در کاهش نمرات اضطراب مؤثر بود و این نتیجه در مرحله پیگیری نیز ماندگار بود. افرادي که در سنین کودکی و نوجوانی علایم اضطراب را نشان میدهند، بیشتر از سوي همسالان خود طرد میشوند. طرد از سوي همسالان میتواند موجب بروز مشکلات روانشناختی جدي در دوران بعدي زندگی را فراهم آورد. همچنین اختلال اضطراب، احتمال ابتلاي افراد به سوء مصرف مواد، فعالیتهاي بزهکارانه، اختلالات خلقی، اختلالات عصب روانشناختی و اختلالات شخصیت مرزي را افزایش میدهد (کارلو و همکاران11، 2024). از سوی دیگر این دانشآموزان مشکلات گوناگونی از جمله عزت نفس پایین، تکانشگري، بیقراري و بیشفعالی، پرخاشگري، دروغگویی، دزدي، عملکرد تحصیلی ضعیف و ادراك ضعیف از خودکارآمدي و شایستگی اجتماعی دارند (گیو و همکاران12، 2021). بر اساس آنچه گفته شد این پژوهش هم با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصهگویی بر اضطراب در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی انجام شد.
روششناسی
این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 569 نفر بود که از بین آنها تعداد 30 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه (آزمایش و کنترل) جایدهی شدند. در این پژوهش معیارهای ورود آزمودنیها به مطالعه شامل؛ علاقهمند به همکاری در پژوهش، دانش آموزان دختر، شاغل به تحصیل در پایه ششم ابتدایی، ساکن شهر سمنان و همچنین معیارهای خروج شامل؛ عدم علاقهمندی به همکاری در پژوهش، داشتن بیش از 2 جلسه غیبت در جلسات مداخله و بیپاسخ گذاشتن حداقل 5 درصد از سؤالات پرسشنامه بود. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از ابزارهای شرح زیر استفاده شد:
پرسشنامه اضطراب13: این پرسشنامه توسط مارچ و همکاران14 (1997) ساخته شده و دارای 39 سؤال میباشد. پرسشنامه مذکور دارای چهار بعد شامل؛ اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی، اجتناب از آسیب و نشانههای جسمانی است. این پرسشنامه به صورت مقیاس 4 درجهای لیکرت شامل؛ هرگز (صفر)، بندرت (1)، گاهی اوقات (2) و همیشه (3) نمرهگذاری میشود. حداقل و حداکثر نمره آن به ترتیب صفر و 117 بوده و خط برش آن نیز 5/58 میباشد. مارچ و همکاران (1997) روایی این پرسشنامه را به روش تحلیل عاملی 52/0 و ضریب پایایی آن را نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 گزارش کردند. همچنین شرکت و همکاران (1398) در پژوهشی روایی صوری این پرسشنامه را با استفاده از نظرات تعداد 5 نفر از متخصصان رشته روانشناسی، مطلوب و پایایی آن را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 77/0 به دست آوردند.
- پروتکل آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی15: این پروتکل توسط فرانک و بوربا16 (2014) ساخته شده و در طی 12 جلسه 50 دقیقهای آموزش داده میشود. خلاصه محتوای این پروتکل به شرح جدول 1 زیر است:
[1] - Anxiety
[2] - Kirkby & Linder
[3] - Moral Intelligence
[4] - Storytelling
[5] -Doris et al
[6] - Hoyle et al
[7] - Parker & Asher
[8] 2- MacBeth & Gumley
[9] -Yang & Mao
[10] - İzci &Çetinkaya
[11] -Carollo & et al
[12] - Guo et al
[13] -Anxiety Questionnaire
[14] -March et al
[15] -Protocol for Teaching Moral Intelligence Through Storytelling
[16] - Frank & Borba
جدول 1. خلاصه محتوای پروتکل آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی فرانک و بوربا (2014)
جلسات | محتوا | زمان |
اول | آشنایی آزمودنی ها با یکدیگر، بیان اهداف گروه و برنامه آموزشی، اجرای پیشآزمون | 50 دقیقه |
دوم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش مصادیق مهربانی در روابط بین فردی مانند به دست آوردن دوستان بیشتر، مهربانی متقابل و جلب حمایت دیگران | 50 دقیقه |
سوم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش همدلی بر روابط بین فردی مانند افزایش محبت و دوستی بین افراد | 50 دقیقه |
چهارم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش فضیلت وجدانی بودن و مسؤلیتپذیری | 50 دقیقه |
پنجم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش خویشتنداری و تأثیر آن بر روابط یکدیگر | 50 دقیقه |
ششم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش فضیلت انصاف در زندگی و رعایت عدالت در ارتباط با دیگران | 50 دقیقه |
هفتم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش مصادیق بردباری مانند رسیدن سریع تر و بهتر به خواسته ها و عدم قضاوت زودهنگام | 50 دقیقه |
هشتم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش درستکاری و اهمیت آن در رفتار، مصادیق راستگویی و پرهیز از دروغگویی | 50 دقیقه |
نهم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش مصادیق بخشش مانند گذشت از اشتباه دیگران و پیامدهای مثبت آن مانند اصلاح رفتار اطرافیان و برقرار بودن پیوندهای دوستی | 50 دقیقه |
دهم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش وفای به عهد و اهمیت و تأثیر آن در روابط مانند جلب اعتماد دیگران و عدم ایجاد کدورت بین دوستان | 50 دقیقه |
یازدهم | بررسی تکلیف جلسه قبل و آموزش نه گفتن مؤدبانه به خواسته های نا به جای دیگران، دفاع از حقوق شخصی خود و اهمیت این مهارت برای روابط فردی | 50 دقیقه |
دوازدهم | مرور کلی و جوع بندی مطالب و اجرای پس آزمون | 50 دقیقه |
در پژوهش حاضر ملاحظات اخلاقی شرح ذیل رعایت شد: 1) پیش از شروع مطالعه، شرکت کنندگان از موضوع و روش اجرا مطالعه مطلع شدند. 2) پژوهشگر متعهد شد تا از اطلاعات خصوصی و شخصی آزمودنیها محافظت نماید. 3) پژوهشگر متعهد شد نتایج پژوهش را در صورت تمایل آزمودنیها، برای آنها تفسیر نماید. 4) در صورت مشاهده هرگونه ابهام، راهنماییهای لازم به آزمودنیها ارائه شد. 5) مشارکت در پژوهش هیچگونه بار مالی برای شرکت کنندگان بدنبال نداشت و 6) این پژوهش با موازین فرهنگی آزمودنیها و جامعه هیچگونه مغایرتی نداشت. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون پارامتریک تحلیل کوواریانس به کمک نرمافزار SPSS26 استفاده شد. اما قبل از انجام دادن این آزمون لازم بود پیشفرضهای آن بررسی شود. برای این منظور از آزمون شاپیرو-ویلک، لوین و بررسی معناداری بتای اثر متقابل پیشآزمون و گروه در مدل از آزمون رگرسیون خطی استفاده شد. سطح معناداری برای آزمون 05/0 لحاظ گردید.
یافتهها
در این پژوهش میانگین و انحراف معیار سن آزمودنیها در گروه آزمایش 24/0± 95/11 سال و در گروه کنترل 43/0±99/11 سال بود. همچنین کمترین فراوانی آزمودنیها مربوط به گروه آزمایش با تعداد 1 نفر (57/3%) دارای اعضای خانواده 5 نفره و بیشترین آنها نیز مربوط به گروه آزمایش با تعداد 10 نفر (71/36%) دارای اعضای خانواده 3 نفره بودند. در جدول 2 میانگین و انحراف معیار مؤلفههای اضطراب محاسبه شده است.
جدول 2. محاسبه میانگین و انحراف معیار اضطراب و مؤلفههای مربوطه
متغیرها |
موقعیت | گروه آزمایش | گروه کنترل | ||
میانگین | انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | ||
اضطراب اجتماعی | پیشآزمون | 42/17 | 55/1 | 35/17 | 82/1 |
پسآزمون | 57/11 | 22/1 | 50/16 | 87/1 | |
اضطراب جدایی | پیشآزمون | 28/17 | 72/1 | 85/16 | 70/1 |
پسآزمون | 28/11 | 20/1 | 21/16 | 76/1 | |
اجتناب از آسیب | پیشآزمون | 42/18 | 17/2 | 78/17 | 35/2 |
پسآزمون | 78/11 | 25/1 | 71/16 | 67/2 | |
نشانههای جسمانی | پیشآزمون | 00/21 | 70/1 | 11/21 | 71/1 |
پسآزمون | 42/14 | 65/1 | 78/19 | 80/2 | |
اضطراب کل | پیشآزمون | 14/74 | 95/3 | 00/72 | 26/4 |
پسآزمون | 07/49 | 46/2 | 21/69 | 00/7 |
نتایج جدول 2 میانگین و انحراف معیار اضطراب و مؤلفههای مربوطه را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل نشان میدهد. همانطوری ملاحظه میشود نمرات اضطراب و مؤلفههای اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی، اجتناب از آسیب و نشانههای جسمانی در پسآزمون گروه آزمایش کاهش پیدا کرده است. در حالی که این تغییرات در گروه کنترل چشمگیر نیست.
به منظور تجزیه و تحلیل آماری در بخش استنباطی دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. قبل از انجام این آزمون، پیش فرضهای آن بررسی شد. نتایج آزمون امباکس نشان داد که شرط همگنی ماتریسهای واریانس/کوواریانس به درستی رعایت شد (112/0=P، 560/1=F و 450/19=BOX). نتایج آزمون لوین جهت بررسی تساوی واریانس گروهها در متغیر اضطراب نشان داد که سطح معناداری بهدست آمده بزرگتر از 05/0 بود. نتایج آزمون فرض همگنی شیب خط رگرسیون نشان داد که دادهها از فرضیه همگنی شیب رگرسیون در سطح (001/0<P) پشتیبانی کرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری بر روی نمرههای پسآزمون متغیر اضطراب با کنترل اثر پیشآزمون نشان داد که سطوح معناداری همه آزمونها قابلیت استفاده از تحلیل کوواریانس را مجاز میدانست. این نتایج نشانگر آن بود که در گروههای مورد مطالعه در مرحله پسآزمون حداقل از نظر یکی از متغیرهای وابسته تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P، 866/25=F، 155/0=لامبدای ویلکز). مجذور اتا (که در واقع مجذور ضریب همبستگی بین متغیرهای وابسته و عضویت گروهی است) نشان داد که تفاوت بین دو گروه با توجه به متغیرهای وابسته در مجموع معنادار بود و میزان این تفاوت 845/0 درصد محاسبه شد یعنی 5/84 درصد واریانس مربوط به اختلاف بین دو گروه ناشی از تأثیر متقابل متغیرهای وابسته بود. در این پژوهش تمامی عملیات آماری با استفاده از نرمافزارSPSS26 انجام شد.
جدول 3. بررسی وضعیت نرمالیته متغیر اضطراب
متغیر | گروه | مرحله | شاپیرو-ویلک | سطح معناداری |
اضطراب |
آزمایش | پیشآزمون | 907/0 | 143/0 |
پسآزمون | 960/0 | 716/0 | ||
کنترل | پیشآزمون | 955/0 | 644/0 | |
پسآزمون | 754/0 | 051/0 |
در جدول 3 وضعیت نرمال بودن متغیر مورد مطالعه محاسبه شده است. همانطور که یافتهها نشان میدهد بر اساس نتایج آزمون شاپیرو-ویلک، فرض نرمالیتی در تمامی گروههای آزمایش و کنترل و نیز مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای متغیر اضطراب رد نشد. به عبارتی توزیع دادهها نرمال بود.
جدول 4. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس اثربخشی آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصهگویی بر اضطراب
و مؤلفههای مربوطه در دانشآموزان
مؤلفهها | SS | df | MS | F | P | ضریب اتا |
اضطراب اجتماعی | 437/152 | 1 | 437/152 | 491/73 | 001/0 | 770/0 |
اضطراب جدایی | 230/173 | 1 | 230/173 | 371/87 | 001/0 | 799/0 |
اجتناب از آسیب | 404/176 | 1 | 404/176 | 987/45 | 001/0 | 676/0 |
نشانههای جسمانی | 100/190 | 1 | 100/190 | 298/31 | 001/0 | 587/0 |
اضطراب کل | 406/2761 | 1 | 406/2761 | 505/96 | 001/0 | 794/0 |
بر اساس نتایج جدول 4، تحلیل کوواریانس با کنترل نمرات پیشآزمون نشان داد که نمرات اضطراب و مؤلفههای مربوطه در بین آزمودنیهای دو گروه قبل از اجرای پژوهش تفاوت معناداری نداشتند. با کنترل این رابطه غیرمعنادار و با توجه به ضریب F محاسبه شده، تفاوت میانگین نمرات متغیرهای دو گروه از لحاظ آماری معنادار است (001/0P˂). به عبارت دیگر، آموزش گروهی هوش اخلاقی مبتنی بر قصهگویی باعث کاهش نمرات اضطراب و مؤلفههای مربوطه در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون شده است. مجذور اتا یا ضریب تأثیر حاکی از آن است که مداخلههای مورد مطالعه باعث کاهش 0/77 درصدی نمره اضطراب اجتماعی، 9/79 درصدی نمره اضطراب جدایی، 6/67 درصدی نمره اجتناب از آسیب، 7/58 درصدی نمره نشانههای جسمانی و 4/79 درصدی نمره اضطراب کل آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.
بحث و نتیجهگیری
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصهگویی بر اضطراب در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی انجام شد. نتایج نشان داد آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصهگویی بر اضطراب در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی تأثیر دارد. این نتیجه با یافته پژوهشهای میرزایی و بنیسی (1401)، شرکت و همکاران (1399)، ایزسی و ستینکایا (2024) و یانگ و مائو (2020) همسو است. در تبیین این یافته میتوان گفت قصهگویی سبب میشود تا کودکان با احساسات و رفتارهایی مقابله کنند که براحتی نمیتوانند با اطرافیان و مشاور مدرسه خود به طور مستقیم صحبت کنند. در قصهگویی تلاش بر این است که کودکان نسبت به احساسات و افکار خود به خصوص در زمینه نحوه روبهرو شدن با مشکلات آگاهی بیشتری پیدا کنند. نتایج مطالعات نشان میدهد که قصهگویی بر درمان اختلالات روانی نظیر مشکلات رفتاری-عاطفی، یادگیری، اضطرابی و مشکلات رفتاری تأثیر مثبت دارد (غلامی و پرندین، 1400). آموزش هوش اخلاقی مبتنی بر قصهگویی در راستای کاهش مشکلات روانی از قبیل افسردگی، اضطراب، آسیبهای همبسته با اضطراب، استرس، خصومت و بیماریهای روانتنی مؤثر بوده است. افرادی که هوش معنوی بالاتری دارند، یک زندگی غنی از معنا پیدا میکنند و به آینده امیدوار هستند. علاوه بر این، داشتن هوش اخلاقی برای افراد، حمایت اجتماعی میآورد که در ناملایمتیهای زندگی یاریگر آنها است (شرکت و همکاران، 1399). هوش اخلاقی باعث ایجاد معنی و هدف برای زندگی میشود. افرادی که احساس معناداری و هدف در زندگی داشته باشند، در زمان بحران بهتر با شرایط کنار میآیند و حس امید به خدا، آنان را قادر میسازد تا آشفتگی روانی کمتری را تجربه کنند (یانگ و مائو، 2020).
از سوی دیگر در تبیین این یافته میتوان گفت هوش اخلاقی توانایی تشخیص درست از اشتباه است که با اصول جهان سازگار بوده و کسی که از هوش اخلاقی بالایی برخوردار میباشد مسؤلیت اعمال خویش و پیامدهای آن و همچنین اشتباهات و شکستهای خود را میپذیرد. همین امر سبب اتخاذ شیوههای مناسب در هنگام رویارویی با مسائل و مشکلات پیش آمده در جریان زندگی میگردد. در نتیجه فردی که آگاهانه عمل مینماید کمتر دچار مشکلات روانی و اضطراب میگردد (آصفیفر و همکاران، 1402). همچنین کسی که هوش اخلاقی بالایی دارد به شیوههایی که با اصول و عقایدش سازگار باشد عمل میکند، نسبت به دیگران مهربان و دلسوز است، آنان نیز در زمان نیاز با او همدردی میکنند و مهربان خواهند بود و در شرایط سخت و دشواریها فرد احساس تنهایی نمیکند و دچار اضطراب نمیگردد زیرا از حمایتهای اطرافیان سود میجوید (ایزسی و ستینکایا، 2024).
بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش پیشرو میتوان نتیجهگیری کرد که استفاده از محتوا و دستورالعملهای آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی بر کاهش اضطراب در دانشآموزان مفید است. این پژوهش با محدودیتهایی روبرو بود که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: برای انتخاب نمونههای پژوهشی از روش هدفمند استفاده شد. برای آگاهی از ماندگاری اثر، آزمون پیگیری انجام نشد. عوامل اجتماعی، اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی آزمودنیها کنترل نشد. در همین راستا پیشنهادهای این مطالعه بدین شرح است: پژوهش مشابهی در محدوده جغرافیایی متفاوت انجام گیرد تا ادبیات متراکم و منسجمی در خصوص متغیرهای ذکر شده فراهم آید. به منظور قابلیت تعمیمپذیری و امکان مقایسه نتایج، مشابه پژوهش مذکور در بین دانشآموزان پسر و در سایر شهرها نیز اجرا گردد. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز، علاوه بر پرسشنامه از روشهای دیگر نظیر مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک استفاده شود. معلمان در کنار تدریس مطالب کتاب، بخشی از وقت کلاس را به قصهگویی بپردازند تا از این طریق بتوانند بخشی از اضطراب را در دانشآموزان خود کاهش دهند. روانشناسان و مشاوران مدارس نسبت به تهیه و پخش فیلمهایی درباره نقش قصهگویی بر کاهش اضطراب برای دانشآموزان اقدام نمایند.
منابع
آصفیفر، فرزاد؛ ایوبی، الهه؛ جعفری، کاظم و سلمآبادی، مجتبی. (1402). رابطه هوش اخلاقی با اضطراب در دانشجویان: نقش میانجی تحمل پریشانی. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 9(4)، 18-9.
برادران، محمد؛ محمدیپور، محمد و مهدیان، حسین. (1399). مدل علی توانایی حل مسأله ریاضی دانشآموزان بر اساس مهارت تفکر انتقادی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(37)، 52-27.
تقوی، پگاه؛ عذرا، محمدپناه و چوبفروش، آزاده. (1401). آموزش هوش اخلاقی و تأثیر آن بر رفتار نوعدوستی و پرخاشگری بر روی کودکان زیر هفت سال. پرستاری کودکان، 8(4)، 49-40.
جوادینژاد، علی؛ حیدری، علیرضا؛ نادری، فرح؛ بختیارپور، سعید و حافظی، فریبا. (1397). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم. اخلاق زیستی، 8(29)، 62-53.
شرکت، مرضیه؛ کلانتری، مهرداد؛ آذربایجانی، مسعود و عابدی، محمدرضا. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزههای قرآنی و آموزش هوش معنوی بر اساس دیدگاه باول بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان. علوم روانشناختی، 19(93)، 1139-1125.
عباسزاده، فاطمه؛ فخری، محمدکاظم و عباسی، قدرتالله. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و تکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه ابنسینا، 24(2)، 76-70.
غلامی، نسرین و پرندین، شیما. (1400). اثربخشی قصهگویی با تأکید بر معنویت بر کاهش کمرویی و اضطراب و افزایش انعطافپذیری تحصیلی کودکان دبستانی. سواد تربیتی معلم، 1(1)، 124-110.
قدمپور، عزت اله؛ کلانتر، جهانگیر و یوسفوند، لیلا. (1397). تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهگویی بر بخشودگی بینفردی دانشآموزان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 41، 89-73.
محمدی نصرآبادی، محدثه؛ علوی لنگرودی، سیدکاظم؛ زندوانیان، احمد و استبرقی، مهدیه. (1398). اثربخشی آموزش ارزشهای اخلاقی از طریق قصهگویی و پویانمایی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی. تفکر و کودک، 10(2)، 262-239.
محمودی، سیما؛ محمدپناه، عذرا؛ چوبفروش، آزاده و فاروقی، پریا. (1401). اثربخشی بازی درمانی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. مجله پزشکی، 44(2)، 159-152.
میرزایی، زینب و بنیسی، پریناز. (1401). اثربخشی آموزش قصه درمانی در درک مفاهیم اخلاقی، اضطراب و افسردگی، هوش هیجانی و خودکارآمدی در کودکان پسر و دختر. مجله رویکردی نو در علوم تربیتی، 4(3)، 108-95.
Carollo, A., De Marzo, S., Esposito, G. (2024). Parental care and overprotection predict worry and anxiety symptoms in emerging adult students. Acta Psychologica, 248, 104398.
Doris, J., Stich, S. McKee, M. (2020). The ethical complexities of sponsored digital storytelling. International Journal of Cultural Studies, 16(6), 627-640.
Guo, L., Shi, G., Du, X., Wang, W., Guo, Y., Lu, C. (2021). Associations of emotional and behavioral problems with Internet use among Chinese young adults: the role of academic performance. Journal of Affective Disorders, 287, 214-221.
Hoyle, R.H., Fejfar, M.C., Miller, J. (2019). The role of storytelling in understanding children's Malaysian Youth. Health and the Environment Journal, 2(1), 10-21.
İzci, S.M., Çetinkaya, B. (2024). The impact of digital storytelling for children during paediatric day surgery on anxiety and negative emotional behaviors: Randomized controlled trial. Journal of Pediatric Nursing, 77, e231-e241.
Kirkby, R.J., Linder, H. (2020). Exercise is linked to reductions in anxiety but not premenstrual syndrome in women with prospectively assesed symptoms. Academic Search Premier, 33(2), 222-230.
MacBeth, A., Gumley, A. (2020). Exploring compassion: A meta-analysis of the association between self-compassion and psychopathology. Clinical Psychology Revie, 32(6), 545-552.
Parker, J.G., Asher, W. (2020). Learning values through moral stories using a storyboard. Research Gate, 2(8), 40-48.
Yang, K.P., Mao, X.Y. (2020). A viable model and self-report measure of spiritual intelligence. Educational and psychological, 28, 68-85.
Quarterly Journal of Educational Psychology Skills
Islamic Azad University Tonekabon Branch
Vol. 15, No. 4, winter 2025, No 60
The Effectiveness of Teaching Moral Intelligence based on Storytelling on Anxiety in Elementary School Girl Students
Fateme Doust Mohamadi 1, Atefe Bidokhti*2
1) M.A. Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
2) Assistant Professor, Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
|
Abstract
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of moral intelligence training based on storytelling on anxiety in elementary school girl students. The research method was a semi-experimental type and a pre-test-post-test research design with a control group. The statistical population included all the sixth grade female students of Semnan city in the academic year of 2023-2024 in the number of 569 people, of which 30 people were randomly selected by purposeful sampling into two groups (experiment 15 people and control 15 people) were placed. To collect the required information, March and et al's anxiety questionnaire (1997) was used. For 12 sessions, the experimental group was subjected to the intervention of moral intelligence training protocol in the storytelling method of Frank and Burba (2014). The analysis of covariance statistical test was used to analyze the data. The findings showed that teaching moral intelligence through storytelling was effective in reducing students' anxiety (P<0.001). Based on the results of the present study, it can be concluded that using the content and instructions of teaching moral intelligence in the way of storytelling is useful for reducing anxiety in students.
Keywords: Moral Intelligence, Storytelling, Anxiety, Students
|