The impact of innovation in services on Afghanistan’s export growth (Case Study: Carpet Industry)
Subject Areas :
Seyed Mostafa Alavi
1
,
Alireza Habibi
2
,
غلامرضا طالقانی
3
,
Moein Gharibi
4
*
1 - Department of Business Management , Faculty of Economics and Management, Ahl al-Bayt International University, Tehran, Iran.
2 - Department of Business Management, Faculty of Economics and Management, Ahlul Bayt International University, Tehran, Iran.
3 - Department of Development and comparative Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 - Department of Business Management , Faculty of Economics and Management, Ahl al-Bayt International University, Tehran, Iran.
Keywords: Innovation in Services, Carpet Export, Export Growth,
Abstract :
Purpose: Carpet is one of Afghanistan’s important export materials that have caused many job opportunities inside the country. To introduce Afghanistan’s carpet in the world and widen its market, it needs deep scientific investigation In these comparative markets; in addition of delivering the best quality products, providing innovative services are significant for organizations survival; so studying the effects of innovation in services on Afghanistan’s export growth is important and valuable.
Methodology: This is an applied research which has been done in descriptive-survey method by using library and field collected data, and is analyzed by SPSS and Smart PLS data analyzing applications.
Findings: The result shows that innovation in services (in three cases: pre sales, in sales and after sales) has Significant effect on Afghanistan’s export growth (Carpet Industry).
Results: Innovation plays a valuable role in gaining competitive advantage and growing carpet exports in providing pre-sales, during-sales, and after-sales services.
1. امجدی بیگوند، شیما و کرمی، اژدر (1395)، مقاله نقش نوآوری مدل کسب و کار در خدمات، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران.
2. برازجانی، ابراهیم و خانی، ناصر (1396)، مقاله نوآوری در بخشهای خدماتی و ارائه مدلی پیشنهادی (یک مطالعه مروری)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
3. بصیر، لیلا، رحیمنیا، فریبرز و پورسلیمی، مجتبی (1395)، مقاله: تأثیرنوآوری در خدمات بر نیات رفتاری مشتریان به واسطه بازاریابی حسی (مطالعه موردی: هتلهای پنج ستاره مشهد)، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، مشهد.
4. خدامی, سهیلا, اصانلو, بهاره, دارینی, امید. (1402). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد صادراتی مبتنی بر ابعاد اتمسفر (جو) ارتباطی مطالعه موردی صادرکنندگان فرش شهرهای تهران و مشهد. بررسیهای بازرگانی, 21(120), 1-30. doi: 10.22034/bs.2022.556181.2573
5. شاهآبادی, ابوالفضل, و مقیمی, فائزه. (1397). تأثیر بازاریابی بینالملل بر عملکرد صادرات فرش ایران. بررسیهای بازرگانی, 16 (شماره 90-91), 40-56.
6. صفدری رنجبر، مصطفی، قاضی نوری، سیدسروش، و توکلی، غلامرضا. (1395). نوآوری در خدمات (مفاهیم, ویژگی ها, رویکردها, دیدگاه ها و سیاست ها). رشد فناوری، 12(48)، 11-21. SID. https://sid.ir/paper/145158/fa
7. ضیایی، ثریا، بهرامی، سارا و چمنی، اعظم موسی (1397)، مقاله: رابطه نوآوری در خدمات با رشد سازمانی کتابخانههای دانشگاهی، مطالعات دانش شناسی، تهران.
8. فنائی، محمدرضا و بکائی، محمد ناظم (1399)، مقاله: تأثیر قابلیتهای نوآوری محصول و قیمتگذاری بر عمکلرد صادراتی از طریق نقش میانجی مزیت رقابتی، دانشگاه شاهد، تهران.
9. مولایی، اکبر، یزدانی، ناصر و کاظمی، فاطمه (1401)، مقاله: تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی نوآوری فناورانه و تحولگرا و گسترده، مطالعات مدیریت راهبردی، تهران.
10. میرواحدی، سیدسعید، طغرایی، محمدتقی، و سنجریان، زهرا. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانهی صادرات فرش دستباف ایران (مطالعه موردی: فرش دستباف اصفهان). بررسیهای بازرگانی, 14(77), 29-39.
11. Aghion, P., Bergeaud, A., Lequien, M., & Melitz, M. (2017). The Impact of Exports on Innovation: Theory and Evidence (Unpublished Paper). Social Science Research Networks, Available from https://papers. ssrn. com/sol3/papers. cfm.
12. Baldwin, C. Y., Bogers, M. L., Kapoor, R., & West, J. (2024). Focusing the ecosystem lens on innovation studies. Research Policy, 53(3), 104949. Fernando Henriques, Manuel G Lopez, Leonardo F Basso and Nelson Areal (2021), Indicators used to measure service innovation and manufacturing innovation, Journal of Innovation and Knowledge.
13. Ganotakis, Panagiotis and Love, James H, R&D product innovation and exporting (evidence from UK new technology based firms), Aston University, Birmingham.
14. Harris, Richard and Moffat, John, R&D innovation & exporting in Britain (an empirical Analysis), University of Glasgow, UK.
15. Hashmi, H. B. A., Voinea, C. L., Ooms, W., & Caniëls, M. C. (2022). The impact of breakthrough innovations on the export performance of SMEs in developing countries: The moderating role of institutional factors. Frontiers in Psychology, 13, 888697.
16. Heredia, J., Flores, A., Heredia, W., Arango, R., & Medina, L. (2019). How innovation influences on export performance: A configuration approach for emerging economies. Journal of technology management & innovation, 14(4), 54-65.
17. Iacovone, Leonardo, Mattoo, Aaditya and Zabler, Andres (2013), Trade and Innovation in Services, Policy Research Working Paper, World Bank.
18. Luis Camilo Ortigueira-S ancheza , Dianne H.B Welshb, William C Stein (2022), Innovation drivers for export performance, Sustainable Technology and Entrepreneurship, Elsevier.
19. Pavel Bachmanna , Dinorah Frutos-Bencze (2022), R&D and innovation efforts during the COVID-19 pandemic: The role of universities, Journal of Innovation & Knowledge.
20. Plangkaraya, Alfons (2012), The link between innovation and export (Evidence from Australia’s small and medium enterprises), Melbourne, Australia.
21. Greene, M. and van Riel, A.C.R. (2021), “Learning from the resourceness blind spot for service innovation at the base of the pyramid”, Journal of Services Marketing, Vol. 35 No. 7, pp. 933-946.
22. Orellano, M., & Gourc, D. (2024). What typology of risks and methods for risk management in innovation projects?: a systematic literature review. International Journal of Innovation Studies.
23. Rosa Maria Puertas Medina & all (2022), Analysis of the role of innovation and efficiency in coastal destinations affected by tourism seasonality, Journal of Innovation and Knowledge.
24. Shin, Jaeho, et.all (2022), product and service innovation (comparison between performance and efficiency), Journal of Innovation & Knowledge, Korea.
25. Sikharulidze, D., & Kikutadze, V. (2017). Innovation and export competitiveness: evidence from Georgia firms. European Journal of Economics and Business Studies, 3(2), 131-137.