Penal Consequences of Under Supervise of Activities on Clients in the Instagram Social Network
Subject Areas : Communicationbabak pourghahramani 1 , SINA JAHANARA 2
1 - دانشیار، گروه گروه حقوق جزا و جرم شناسی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران،
2 - کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
Keywords: Instagram, criminal works, cyber crimes, Social network,
Abstract :
As technology evolves and viraling of many applications among people, Instagram has been able to overcomes to the other competitors and also becomes to the one of the most popular communicational applications. Attendance and activities of various persons in the Instagram social network regardless of the act, gender, culture, etc… qualifications can eventuate the penal consequences. The consequences that clients are ignorant in some cases therefore, the purpose is to conduct a probe of penal consequences of supervising activities on clients in the Instagram social network in library methods. In the further of the essay we will try to give a juridical description and content analysis based on legal and logical methods in order to obtain the best opinions and also to determine the existing ambiguities and recognizing the real palace of the subject and displaying it. We are also about to try the way of presenting the subjects of research includes theoretical aspects, as well as practical and applied aspects. In fact in producing and gathering it has been tried to with utilizing of analytical methods and library resources, despite limited resources in this field, opinions of jurists (internal & foreign) in every fields which is related to same title, has been collected and as far as possible, by referring to their books and articles, the issues studied and also prevailing practical procedures in this regard should be stated. The result of research declared that with due attention to functions of Instagram proceeding of clients in some cases are against them and sometimes against others within both cases it can bring penal consequences. Some consequences that they have considered as a criminal act in common and special low with existing essay despite checking essence and functions of Instagram it will check the penal consequences of activities from clients in the mentioned network. Also, while examining various laws, although the relationship between cyberspace and the real environment is undeniable, the effects of virtual social networks such as Instagram are more destructive than the real environment; therefore, these two issues cannot be put in the same format and stricter penal laws need to be applied to this environment. Of course, this requires strengthening the cultural and social infrastructure, rational management and monitoring of users' activities on social networks, synchronization and improving the performance of other information and communication technologies with this new technology
ادریسی فرهاد. صفاریدوست، مجتبی. (1393). "قانونمند کردن اینترنت با تطبیق در حقوق کامن لا"، پژوهشهای تطبیقی، دوره 18، شماره 4، صص. 25-45
امجدی، سروره. (1397). "آسیبشناسی اجتماعی فضای مجازی"، تهران، نشر فاروق.
ابراهیمزاده، حسین.، حسنی، رضا. و فرسایی، داریوش. (1389). "فرهنگ تشریحی رایانه مایکروسافت"، تهران: انتشارات دانشیار.
اشرافی، اکبر. (1389). "بررسی و نقد سیاست جنایی حاکم بر جرائم"، پژوهشنامه حقوق کیفری، دوره 5، شماره 2.
اصلانی، حمیدرضا. (1384). "حقوق فناوری اطلاعات"، تهران: نشر میزان.
باستانی، برومند. (1390). "جرائم کامپیوتری و اینترنتی"، چاپ سوم، تهران: انتشارات بهنامی.
بای، حسینعلی. و پورقهرمانی، بابک. (1388). "بررسی فقهی حقوقی جرائم رایانهای"، چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
بیچرانلو، عبداله. و سیاسیراد، فرزانه. (1396). "الگوهای به کارگیری راهبردهای سواد حریم خصوصی آنلاین؛ مطالعه موردی: کاربران دختر اینستاگرام"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 10(3)، صص. 151-125.
بخشی، مهدیه. و تربتی، سروناز. (1398). "بررسی تأثیر کنش گفتاری بر تجربه ارتباطی در میان کاربران اینستاگرام"، فصلنامه مطالعات رسانهای، دوره 14، شماره 3(46)، صص. 99-109.
پورقهرمانی، بابک. (1395). "سیاست جنایی ایران در قبال جرائم رایانهای"، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش.
تاجیک اسماعیلی، سمیه. و میزبانی، زهرا. (1399). "رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با شیوههای خوداظهاری کاربران"، فصلنامه رسانه، دوره 31، شماره 4، صص. 46-25.
جیشانکار،کی. (2010). جرمشناسی فضای مجازی، ترجمه ملک محمدی، حمیدرضا. (1394). تهران، نشر میزان.
خواجه نصیری طوسی، شقایق. (1396). "نقش اینستاگرام بر سبک زندگی کاربران شمال و جنوب شهر تهران"، پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گروه علوم ارتباطات اجتماعی.
زررخ، احسان. (1389). "جرمشناسی فضای مجازی"، پایاننامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حقوق کیفری و جرمشناسی، مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی.
زرگر، علیرضا. (1385). "امنیت و تهدید در جامعه اطلاعاتی"، تهران: انتشارات قدیم.
عابدی، محمد. "تأثیر جرمشناختی ایسنتاگرام در افزایش جرائم خانوادگی"، پایاننامه جهت دریافت کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد.
عبداللهی نژاد، علیرضا. و مجلسی، نوشین. (1397). "خشونت کلامی در فضای مجازی، مطالعه موردی: اظهارنظرهای دنبالکنندگان در صفحات اینستاگرام"، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 4، شماره 13، صص. 1-61.
غنیزاده، مصطفی. (1398). "شناسایی خرده فرهنگهای نمایشی و چگونگی اشاعه هنجار در شبکه اجتماعی اینستاگرام"، فصلنامه مطالعات رسانهای، دوره 14، شماره 2(45)، صص. 63-81
قدسی، زهرا (1393). "هتک حیثیت و نشر اکاذیب رایانهای"، ماهنامه دادگستر، شماره 43، ص. 53.
کاظمی سنجانی، بیژن. (1398). "جرائم کامپیوتری و سایبری"، تهران، نشر سپید.
مسعودی، امیدعلی. (1397). "فهم کنش زنان کنشگر کمپین "چهارشنبههای سفید" (مورد مطالعه: شبکه اجتماعی اینستاگرام)"، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، دوره 27، شماره 1 (101)، صص. 142-123.
مظلومان، رضا. (1353). "جرمشناسی"، تهران، نشر دانشگاه تهران.
معین، محمد. (1387)، "فرهنگ فارسی"، تهران: انتشارات فرهنگ نما با همکاری انتشارات کتاب آزاد.
ملکوتی، رسول. (1399). "نحوه اعمال ارکان تحقق مسئولیت مدنی در فضای سایبری اینستاگرام"، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، دوره 27، شماره 1 (101)، صص. 157-143.
مهدوی، طهورا. (1390). "نگاهی به تأثیرات شبکههای اجتماعی FaceBook))"، روزنامه رسالت، شماره 7450.
نورمحمدی، مرتضی. (1388). "چالش فرهنگ و هویت در فضای مجازی"، مجله پگاه حوزه، شماره 261.
نجفی توانا، علی. (1395). "جرم شناسی"، چاپ، تهران، نشر آموزش و سنجش.
فرجالهی، مهدی.، نیرومند، لیلا. و صادقی لواسانی، ن. (1400). "کنش گفتاری اقناعی شبکه اجتماعی اینستاگرام در مشارکت سیاسی کاربران (مورد مطالعه: انتخابات اسفند 1398)، فصلنامه مطالعات رسانهای، دوره 16، شماره 52، صص. 7-19.
فضلی، مهدی. (1391). "مسئولیت کیفری در فضای سایبر"، تهران، انتشارات خرسندی.
Alhabash, S., Chiang, Y. & Huang, K. (2014). “MAM & U&G in Taiwan: Differences in the uses and gratifications of Facebook as a function of motivational reactivity”, Computers in Human Behavior, Vol. 35, PP. 423-430.
Capilanou (2010). www.capilanou.ca/help/ login-page/active-cms/glossary.htm.
Cocozza, Nicole, (2015). “Instagram sets a precedent by an “insta” change in social media contracts & users’ ignorance of instagram’s terms of use may lead to acceptance by a simple “snap””, Journal of High Technology Law, Vol. XV. (2), PP. 364-394.
Dedić, N. & Stanier, C. (2017). “Towards Differentiating Business Intelligence, Big Data, Data Analytics and Knowledge Discovery”, Lecture Notes in Business Information Processing, Vol. 285.
Ellison, N.B., Steinfield, C. & Lampe, C. (2007). “The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites”, Journal of ComputerMediated Communication, Vol. 12(4), PP. 1143-1168.
Ferdinand, P. (2000). “The Internet, Democracy & Democratization”, London: Frankcass publisher.
Khoirina, Marisya Mahdia. (2018). “Nova Ridho Sisprasodjo, Media Social - Instagram Usage and Performance Benefit (Case Study on Housewives Online Seller in Indonesia)”, Universitas Internasional Semen Indonesia, PP. 132-144.
Lundell, Louise. (2015). “Copyright and Social Media A legal analysis of terms for use of photo sharing sites, Bachelor’s thesis within Commercial and Tax Law (Intellectual Property Law)”, Jonkoping International, Business School, Jonkoping University.
Majid Yar. (2005). “The novelty of ‘cybercrime’: An assessment in light of routine activity theory”, European Journal of Criminology, Vol. 2(4), PP. 407-427.
Omnicore. (2019). “Instagram by the Numbers (2019): Stats, Demographics & Fun Facts”, Retrieved April 3, 2019, from https://www.omnicoreagency.com/instagramstatistics/.
Ponnusamya, Saranya, Iranmanesh, Mohammad, Foroughi, Behzad & Sean Hyun, Sunghyup. (2020). “Drivers and Outcomes of Instagram Addiction: Psychological Well-Being as Moderator”, Journal Pre-proof, Published by Elsevier.
Ryan, David. (2018). “European remedial coherence in the regulation of non-consensual disclosures of sexual images”, Elsevier, Computer Law and Security Review, PP. 1-24.
Shane-Simpson, C., Manago, A., Gaggi, N. & Gillespie-Lynch, K. (2018). “Why do college students prefer Facebook, Twitter, or Instagram? Site affordances, tensions between privacy and self-expression, and implications for social capital”, Computers in Human Behavior, Vol. 86, PP. 276-288.
Sheldon, P. & Bryant, K. (2016). “Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age”, Computers in Human Behavior, Vol. 58, PP. 89-97.
Statista. (2016). “Instagram monthly active users 2015. Statistic”, Retrieved 10/03/2016, from: http://www.statista.com/statistics/ 253577/number-of-monthly-activeinstagram-users/.
_||_
Alhabash, S., Chiang, Y. & Huang, K. (2014). “MAM & U&G in Taiwan: Differences in the uses and gratifications of Facebook as a function of motivational reactivity”, Computers in Human Behavior, Vol. 35, PP. 423-430.
Capilanou (2010). www.capilanou.ca/help/ login-page/active-cms/glossary.htm.
Cocozza, Nicole, (2015). “Instagram sets a precedent by an “insta” change in social media contracts & users’ ignorance of instagram’s terms of use may lead to acceptance by a simple “snap””, Journal of High Technology Law, Vol. XV. (2), PP. 364-394.
Dedić, N. & Stanier, C. (2017). “Towards Differentiating Business Intelligence, Big Data, Data Analytics and Knowledge Discovery”, Lecture Notes in Business Information Processing, Vol. 285.
Ellison, N.B., Steinfield, C. & Lampe, C. (2007). “The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites”, Journal of ComputerMediated Communication, Vol. 12(4), PP. 1143-1168.
Ferdinand, P. (2000). “The Internet, Democracy & Democratization”, London: Frankcass publisher.
Khoirina, Marisya Mahdia. (2018). “Nova Ridho Sisprasodjo, Media Social - Instagram Usage and Performance Benefit (Case Study on Housewives Online Seller in Indonesia)”, Universitas Internasional Semen Indonesia, PP. 132-144.
Lundell, Louise. (2015). “Copyright and Social Media A legal analysis of terms for use of photo sharing sites, Bachelor’s thesis within Commercial and Tax Law (Intellectual Property Law)”, Jonkoping International, Business School, Jonkoping University.
Majid Yar. (2005). “The novelty of ‘cybercrime’: An assessment in light of routine activity theory”, European Journal of Criminology, Vol. 2(4), PP. 407-427.
Omnicore. (2019). “Instagram by the Numbers (2019): Stats, Demographics & Fun Facts”, Retrieved April 3, 2019, from https://www.omnicoreagency.com/instagramstatistics/.
Ponnusamya, Saranya, Iranmanesh, Mohammad, Foroughi, Behzad & Sean Hyun, Sunghyup. (2020). “Drivers and Outcomes of Instagram Addiction: Psychological Well-Being as Moderator”, Journal Pre-proof, Published by Elsevier.
Ryan, David. (2018). “European remedial coherence in the regulation of non-consensual disclosures of sexual images”, Elsevier, Computer Law and Security Review, PP. 1-24.
Shane-Simpson, C., Manago, A., Gaggi, N. & Gillespie-Lynch, K. (2018). “Why do college students prefer Facebook, Twitter, or Instagram? Site affordances, tensions between privacy and self-expression, and implications for social capital”, Computers in Human Behavior, Vol. 86, PP. 276-288.
Sheldon, P. & Bryant, K. (2016). “Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age”, Computers in Human Behavior, Vol. 58, PP. 89-97.
Statista. (2016). “Instagram monthly active users 2015. Statistic”, Retrieved 10/03/2016, from: http://www.statista.com/statistics/ 253577/number-of-monthly-activeinstagram-